شناسهٔ خبر: 21493909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

روحانی در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی»:

رفتار ترامپ، همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد

صاحب‌خبر -

شرق: رئیس‌جمهوری از زمان ورود به نیویورک برنامه‌ها و و دیدارهای فشرده‌ای داشته است. حسن روحانی، سه‌شنبه‌شب به وقت تهران علاوه بر مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» با مقامات کشورهای ژاپن، بلغارستان، پاکستان، نروژ و بلژیک هم دیدار کرد. او با رهبران مسلمان آمریکا و همچنین مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکا هم گفت‌وگو کرد. روحانی در جلسه گروه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی نیز سخنرانی کرد. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، حسن روحانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» آمریکا، با بیان اینکه لحن و رفتار رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد، گفت: «آینده سیاست‌های آمریکا برای دولت‌ها، نخبگان و جهانیان قابل پیش‌بینی نیست و این بیش از همه به ضرر ملت آمریکاست».
رئیس‌جمهوری افزود: «آنچه اهمیت دارد این است که موضوع برجام توافقی است که بعد از سال‌ها تلاش و کوشش هفت کشور و پشتیبانی ده‌ها کشور از جمله اتحادیه اروپا، حاصل شده است. این توافق می‌تواند به نفع همه باشد و نگرانی‌ها را رفع کند و شرایط را برای بهره‌برداری همه کشورها فراهم کند».
از رئیس‌جمهور سؤال شد: «اگر آمریکا از برجام خارج شود، شش کشور دیگر باقی خواهند ماند؛ آیا نظر ایران در این شرایط، تغییری خواهد کرد؟»، روحانی پاسخ داد: «آنچه کشورهای دیگر در همین ماه‌های اخیر به‌صراحت اعلام کردند، چه روس‌ها، چینی‌ها و اتحادیه اروپا همه بر این مبنا بود که هم آنها متعهد به برجام هستند و هم توصیه کردند که آمریکا هم متعهد به برجام بماند؛ بنابراین اگر آمریکا از این تعهد خارج شود، شرایط نویی ایجاد می‌شود. در آن شرایط نو ایران حق دارد انتخاب خود را داشته باشد. اگر یکی از آنها خارج شد، پس گزینه‌های مختلفی در اختیار ایران خواهد بود تا بر مبنای مسائل خودش یکی از آنها را برگزیند». مجری این شبکه از روحانی سؤال کرد: «دولت و نمایندگان ترامپ، ایران را در همان چارچوبی که کره‌ شمالی در آن است قرار داده‌اند و هر دو را به‌عنوان تهدید علیه ثبات بین‌المللی معرفی می‌کنند، شما در این زمینه چه احساسی دارید؟» رئیس‌جمهور جواب داد: «این حرف، کاملا نادرست است. کره‌ شمالی عضو «ان‌پی‌تی» نیست و به بازرسان آژانس اجازه ورود به کشورش را نمی‌دهد. کره‌ شمالی بمب هسته‌ای خودش را آزمایش می‌کند و سلاح هسته‌ای دارد. ایران درست نقطه مقابل است و از آغاز عضو «ان‌پی‌تی» بوده و آن را پذیرفته و از نظارت و حضور بازرسان آژانس استقبال می‌کند و با آنها تعامل و همکاری دارد. چیزی برای مخفی‌کردن نداریم و به‌صراحت می‌گوییم دنبال فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز هستیم». رئیس‌جمهور در جواب این پرسش که آیا حاضر به دیدار و گفت‌وگو با ترامپ هستید، گفت: «در دولت قبل شاید شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که شرایط را برای یک گفت‌وگو و مذاکره آماده می‌کرد، اما لحن ترامپ و موضع‌گیری‌های ایشان، فعلا این زمینه را از بین برده، مگر اینکه بعدها شاهد یک تغییر رویه نسبت به دولت آمریکا باشیم. وقتی دولت آمریکا بحث تغییر رژیم را در ایران مطرح می‌کند معنا ندارد که مقامات ایرانی بخواهند با آمریکا حرف بزنند».
دیدار با رهبران مسلمان آمریکا
رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار با رهبران مسلمان آمریکا با اشاره به اینکه مسلمانان در دهه‌های اخیر به‌ویژه از آغاز قرن جدید با معضل جدیدی مواجه شده‌اند و آن اینکه برخی از افراطیون به نام اسلام، ترور و وحشت را در دنیا آغاز کردند، گفت: «آنچه ما در منطقه از نزدیک مشاهده می‌کنیم، این است که قدرت‌های بزرگ می‌خواهند تروریسمی که امروز به نام القاعده، داعش، الشباب، جبهه النصره، بوکوحرام و با اسم‌های مختلف، با افراطی‌گری و خشونت با مردم رفتار می‌کنند، به‌عنوان ابزاری برای مهار کشورها و بدنام‌کردن اسلام و مسلمان‌ها ادامه پیدا کند». روحانی با بیان اینکه مشکل دیگر مسلمانان نوعی از تفکراتی است که گویی اسلام با دموکراسی مخالفت دارد، عنوان کرد: «متأسفانه کشورهایی هستند که مسلمان‌اند، اما درعین‌حال انتخابات و رأی مردم را غیرشرعی می‌دانند. اگر اسلام را در برابر آرا و نظرات مردم و این دو را در برابر هم قرار دادیم، در دنیای امروز شکست می‌خوریم. ما به افکار عمومی مردم نیاز داریم و برای اداره جامعه نیازمند به حضور و آرای مردم هستیم».
دیدار با مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکا
حسن روحانی همچنین در دیدار شماری از مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا، گفت: «رسانه‌های همگانی در این مقطع تاریخی، نه‌تنها برای بیان واقعیت‌های موجود در جهان، بلکه برای تصمیم‌سازی برای آنهایی که مسئولیت اداره کشورها را در سراسر جهان بر عهده دارند، می‌توانند نقش ارزنده‌ای ایفا کنند». او افزود: «در مجموع شرایط جهانی و منطقه‌ای ما به‌گونه‌ای نیست که احساس کنیم شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و اگر چنین است، پس در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اشتباهاتی رخ داده که ما امروز با این شرایط مواجه شده‌ایم». 
در این نشست، مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا نیز به طرح دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود درباره موضوعات گسترده‌ای از مواضع ترامپ در قبال برجام تا سیاست ایران در ارتباط با جنگ فعلی در یمن، مواضع سعودی‌ها و برنامه موشکی و روابط تهران با برخی کشورها پرداختند.  رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، گفت: «باید توجه کرد که هرگونه تغییر برخلاف قانون اساسی و تمامیت ارضی، و برای امنیت و صلح در عراق و کل منطقه بسیار خطرناک است. مرزهای جغرافیایی نباید تغییر کند، چراکه این حرکت، آغازگر دومینویی از تنش خواهد بود که پایان آن معلوم نیست به کجا ختم شود».
سخنرانی در جلسه گروه تماس میانمار
رئیس‌جمهوری همچنین در سخنرانی خود در جلسه گروه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی، با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به نقض گسترده حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا به تشویق افراطی‌گری می‌انجامد و می‌تواند کل منطقه را بی‌ثبات کند، از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی خواست پاسخی درخور به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند. 
حسن روحانی گفت: «انتظار می‌رود سازمان همکاری اسلامی از اهرم‌های خود برای اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر درباره وضعیت مسلمانان میانمار و مشارکت در بسیج کمک‌های بشردوستانه و همچنین یافتن راه‌حلی پایدار برای بحران استفاده کند. سازمان همکاری اسلامی مسئولیتی مهم در جلب حمایت برای جمعیت مسلمان روهینگیا دارد که در آسیب‌پذیرترین وضعیت‌ها قرار گرفته‌اند».
دیدار   با مقامات ژاپن، بلغارستان، پاکستان، نروژ و بلژیک
رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سازمان ملل با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، «چارلز میشل» نخست‌وزیر بلژیک، خانم «ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ، «شاهد خاقان عباسی» نخست‌وزیر پاکستان و «رومن رادف» رئیس‌جمهور بلغارستان دیدار کرد. روحانی در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن با بیان اینکه حمایت قاطع ژاپن از برجام در تحکیم صلح و ثبات منطقه مؤثر است، گفت: «ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و امیدواریم سایر کشورها هم به تعهدات قانونی، حقوقی و اخلاقی خودشان پایبند باشند. امروز و پس از تلاش‌های زیاد هفت کشور برای به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات و عملیاتی‌شدن برجام، نباید اجازه دهیم یک کشور به‌صورت خودسرانه‌ توافق را خدشه‌دار کند».
روحانی با بیان اینکه ایران روابط خوبی با ژاپن، کره ‌جنوبی و چین دارد، عنوان کرد: «ما با آغاز هرگونه مسابقه تسلیحاتی از جمله در شرق آسیا مخالفیم و خواهان ثبات و صلح در شبه‌جزیره کره هستیم».
«شینزو آبه» نیز در این دیدار با حمایت مجدد از توافق برجام، گفت: «ایران محور خاورمیانه است و ما خواستار پایبندی همه طرف‌ها به برجام هستیم».

نظر شما