شناسهٔ خبر: 21493231 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

مشق زندگی در محرم

فردا اولین روز از محرم‌الحرام است، ماهی که باید آن را فرصتی مناسب دانست برای دستگیری از نیازمندان و مشق مکتب امام ‌حسین(ع)، چراکه یکی از فلسفه‌های قیام عاشورا، هدایت و احیای انسان‌هاست. آموزش سبک زندگی دینی به مردم را می‌توان به‌عنوان یکی از مصادیق این هدایت دانست.

صاحب‌خبر -

یکی از اهداف اجتماعی دین اسلام نیز فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب برای تمام افراد جامعه است‌ به گونه‌ای که تمام اقشار بتوانند با توجه به شأن و ظرفیت خود، به طور شرافتمندانه زندگی کنند. از این جهت، تمام مؤمنان باید جامعه را برای رسیدن به این هدف یاری کنند؛ چراکه بنا به فرموده بزرگان دین، فقر و مستمندی می‌تواند به انحراف انسان‌ها از راه حق منجر شود.

اجتماعات فراوانی که در فضای ماه محرم تشکیل می‌شود، فرصتی مناسب است برای این که بتوان مردم را به کمک بیشتر به نیازمندان تشویق کرد. به این منظور، لازم است سخنران، مداح‌ و دیگر مسئولان برگزاری مراسم‌ عزاداری‌ مردم را با نیازهای جامعه آشنا کرده و از آنها بخواهند در این راه قدم‌هایی جدی‌تر بردارند‌.

همچنین مساجد و هیات‌های مذهبی می‌توانند فرصت حضور عاشقانه مردم در این اجتماعات را مغتنم شمرده و با تشکیل صندوق‌های خیریه، هرچه بیشتر از این فضا در جهت یاری مستمندان استفاده کنند.

جلوگیری از اسراف نیز مساله‌ای است که می‌تواند در ماه محرم، باعث دستگیری از تعداد بیشتری از محرومان شود، مدیریت نحوه پذیرایی از عزاداران در برگزاری مراسم‌ و هدایت بخشی از هزینه‌های این برنامه‌ها در این جهت است. گفتنی است براساس احکام شرعی، نمی‌توان مبالغی را که مردم صرفا برای برگزاری مراسم عزاداری نذر می‌کنند، در جای دیگری هزینه کرد، ولی بهتر است در هر محله‌، حسینیه‌ و مساجد، مراسم عزاداری را با هماهنگی یکدیگر برگزار کنند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و قسمتی از کمک‌های مردمی، در جهت کمک به فقرای آن محل هزینه شود.

با توجه به گسترش فضای مجازی در زندگی امروز مردم، نیاز است که فعالان مذهبی هم در کنار دیگر گروه‌های اجتماعی در این فضا حاضر شوند. یکی از مواردی که این افراد می‌بایست در فعالیت‌های مجازی خود به آن توجه کنند، مسأله کمک به محرومان است، اما با توجه به سوءاستفاده‌هایی که بعضا در فضای مجازی رخ می‌دهد، دست‌اندرکاران این عرصه باید بتوانند با کمک هیات و مساجد ‌محله‌ها، اعتماد مردم به خود را جلب کنند؛ چراکه فضای مجازی یکی از بهترین بسترها در زمینه کمک به نیازمندان است و می‌تواند دستگیری از نیازمندان را تسهیل کند.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی

کارشناس مذهبی

نظر شما