شناسهٔ خبر: 21492644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» در روز جهانی صلح از صلح در ملل مختلف و سازمان‌های متولی صلح گزارش می‌دهد

با هم برای صلح؛ احترام، امنیت و کرامت برای همه

صاحب‌خبر -

تهمینه انصاری| هر ‌سال روز 21 سپتامبر، روز جهانی صلح در سراسر جهان برگزار می‌شود. مجمع عمومی این روز را به‌عنوان روزی برای تقویت آرمان‌های صلح در داخل و بین تمام ملت‌ها و مردم اختصاص داده است. شعار امسال این روز در‌ سال 2017 «با هم برای صلح: احترام، امنیت و کرامت برای همه» است.
این شعار با افتخار از با هم بودن سخن به میان می‌آورد، از یک طرح جهانی که احترام، امنیت و شرافت را در میان همه کسانی که مجبور به فرار از خانه خود برای جست‌وجوی زندگی بهتر هستند، ترویج می‌دهد. این با هم بودن؛ تمام سازمان‌های ملل متحد، 193 کشور عضو سازمان ملل متحد، بخش خصوصی، جوامع مدنی، موسسات علمی و شهروندان را در یک مشارکت جهانی در حمایت از تنوع، عدم تبعیض و پذیرش پناهندگان و مهاجران، با یکدیگر متحد می‌کند. این موضوع در جریان نشست سازمان ملل برای پناهندگان و مهاجران در 19سپتامبر 2016 آغاز شد.
آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در مواقع ناامنی، جوامعی که متفاوت به نظر می‌رسند، برای قربانی‌شدن انتخاب نخست به شمار می‌روند. ما باید در برابر تلاش‌های بدبینانه که برای تقسیم جوامع و معرفی و خطاب قرار دادن همسایگان خود با عنوان «دیگران» می‌شود، مقاومت کنیم. تبعیض همه ما را ضعیف می‌کند. این تبعیض از رسیدن مردم و جوامع به توانایی بالقوه آنها جلوگیری می‌کند. وی در ادامه افزود: با هم باید یک‌صدا شویم تا در مقابل فحشا و برای تحقق حقوق بشر مقاومت کنیم. با هم پل‌ها را بسازیم. با هم بیاییم ترس را به امید تبدیل کنیم.
سال‌جاری، روز جهانی صلح در جذب و متحد کردم مردم در سراسر جهان برای نشان دادن حمایت از پناهندگان و مهاجران تمرکز خواهد کرد. پیام‌های این روز هم با جوامع میزبان پناهندگان و مهاجران، همچنین افرادی که نگران امنیت پناهندگان و مهاجران هستند که ممکن است با ورود آنها ناامنی فیزیکی و اقتصادی را به کشورشان وارد کنند، به اشتراک گذاشته خواهد شد.
این روز، همبستگی و همدلی با پناهندگان و مهاجران را برجسته‌تر می‌کند و منافع مشترک مهاجرت را برای اقتصادها و ملل به نمایش می‌گذارد، درحالی‌که هنوز به نگرانی‌های قانونی جوامع میزبان اعتراف می‌کند. در نهایت، هدف این روز این خواهد بود که مردم را به کنار هم آوریم و بشریت و انسانیت مشترک همه را به آنها یادآور شویم.
جوانان نقشی حیاتی در تحقق این امر ایفا خواهند کرد. به‌عنوان مثال آنها می‌توانند داوطلبانی شوند که پناهندگان و مهاجران را در جوامع‌شان پذیرا هستند و به آنها کمک می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند دست دوستی پناهندگان جوان و مهاجرانی که ممکن است در کلاس‌های مدرسه یا در محله‌های‌شان ملاقات می‌کنند، به گرمی بفشارند.
در 15 سپتامبر 2017، از ساعت 9 صبح تا 9:30 شب، دبیرکل این روز را در باغ صلح در مقر سازمان ملل متحد با به صدا درآوردن زنگ صلح و سکوت یک دقیقه‌ای گرامی می‌دارد. پیام‌آوران صلح سازمان ملل در مراسم شرکت خواهند کرد. بخش آموزش‌وپرورش سازمان ملل متحد یک کنفرانس ویدیویی دانشجویی در همان روز از ساعت 9:30 صبح تا 12:30ظهر در مقر سازمان ملل برگزار خواهد کرد.
مروری بر تاریخچه روز جهانی صلح
روز جهانی صلح در‌ سال 1981 توسط مجمع عمومی سازمان ملل با قطعنامه 37/36 انتخاب شد. دو دهه بعد، در‌ سال 2001، مجمع عمومی به اتفاق آرا رأی داد تا این روز را به‌عنوان دوره‌ای در راستای عدم‌خشونت و آتش‌بس تعیین کند.
سازمان ملل از تمام ملت‌ها و مردم دعوت می‌کند تا در این روز به خصومت‌ها پایان داده و همچنین از طریق آموزش و آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به صلح همواره یادآور این روز باشند و آن را بر ذهن خود حک کنند.
حامیان و سازمان‌های بشردوستانه متولی صلح سراسر دنیا در این روز جهانی
گذرگاهی برای صلح: گذرگاهی برای صلح (PTP) سازمان بین‌المللی برای برقراری صلح، آموزش و مشاوره‌ای است که برای ایجاد صلح، واقعیت عملی را از طریق پروژه‌های محلی و جهانی عهده‌دار است. در‌ سال 1983، گذرگاهی برای صلح به صورت رسمی برای رساندن پیام سازمان ملل متحد شروع به کار کرد که دارای مقام مشورتی در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است و با مرکز حقوق بشر سازمان ملل متحد، یونسکو، یونیسف و دیگر سازمان‌ها همکاری می‌کند.
گذرگاهی برای صلح در سطح محلی و جهانی برای ترویج و برقراری صلح، آموزش و همکاری با سازمان‌های دیگر در ابتکاراتی که به برنامه فرهنگی صلح (CPI) می‌انجامد، فعالیت می‌کند. موسس این سازمان ایوان ماتسون برنامه فرهنگی صلح را ارتقا داد و سپس رابرت مولر، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در ‌سال1983 این کار را انجام داد. علاوه بر روز جهانی صلح، ابتکار نخست این سازمان، امضایی برای راه‌اندازی نخستین کمیته صلح شهری در‌ سال 2015 بود.
اتحاد: با هم ما بیش از 2هزار انجمن در سراسر جهان را برای شرکت در تفکر هماهنگ و اقدامات صلح متحد خواهیم کرد. اثر جمعی از قصد و عملکرد ما، الهام‌بخش اقدامات دلسوزانه و پروژه‌های خدماتی خواهد بود و در نقشه صلح تعاملی ما در سراسر جهان تجسم خواهد شد. با روشن‌کردن این حوادث و فعالیت‌ها، ما فرصت‌هایی برای یادگیری، به اشتراک‌گذاری و اتصال فراهم می‌کنیم. بیایید این تلاش‌ها را به عنوان بخشی از نیروی جهانی برای تغییر مثبت، تقویت کنیم.
روز صلح فیلادلفیا: روز صلح فیلادلفیا در 21 سپتامبر، برنامه‌های مربوط به صلح شخصی، محلی یا جهانی را ترویج می‌دهد. روز صلح فیلادلفیا بر ایجاد صلح مثبت و ایجاد شرایط صلح، اتحاد و عدالت تمرکز خاصی کرده است.
روز جهانی صلح فیلادلفیا در‌ سال 2011 توسط گروه کوچکی از افراد و نمایندگان سازمانی، ازجمله انجمن سازمان ملل متحد بزرگ فیلادلفیا، به‌عنوان ابتکاری مردمی تاسیس شد. ایده روز جهانی صلح فیلادلفیا را لیزا پارکر، رئیس‌جمهوری فیلادلفیا، یک مادر و یک کارمند اجتماعی با آموزش خاص خود داد و آنچه در شهر او فیلادلفیا اتفاق افتاد، نمایشی از همین موضوع بود.
در‌ سال 2011، روز جهانی صلح فیلادلفیا، سه برنامه آزاد و متنوع صلح را برگزار کرد. در‌ سال 2013 بیش از 20 برنامه صلح در طول هفته‌ای که روز جهانی صلح درحال برگزاری بود، انجام شد و توسط طیف وسیعی از سازمان‌ها و گروه‌ها برگزار شد. هر سال، کودکان و نوجوانان فعالیت‌های صلح را در مدارس و کتابخانه‌های خود انجام می‌دهند و اداره پلیس فیلادلفیا برنامه‌های متعددی را در محله‌های فیلادلفیا به‌عنوان بخشی از بزرگداشت روز جهانی صلح فیلادلفیا ارایه می‌دهد.
روز صلح در فیلادلفیا اجرای برنامه‌ها و همکاری‌هایی را پیشنهاد می‌دهد، اما بسیاری از فعالیت‌هایی که همه ساله روز جهانی صلح فیلادلفیا را تشکیل می‌دهند، توسط سازمان‌های منطقه‌ای فیلادلفیایی آن هم براساس اقدامات مربوط به صلح ارایه می‌شوند.
ماموریت روز جهانی صلح فیلادلفیا:  توانمند ساختن همه مردم برای همکاری به منظور برپایی جهان صلح‌آمیز و عادلانه‌تر.
اتحادی برای زمین: اتحاد برای زمین به تسهیل در به وجود آمدن یک جامعه جهانی متعهد به بهبودی سیارات و بیداری جمعی اختصاص داده شده است. با استفاده از ابزارهای مدیتیشن، مراسم‌های مختلف، سفر و برگزاری شورا، اتحاد برای زمین، عبادت‌ها را در راستای خدمت به زمین استفاده می‌کند. در قلب کار این سازمان که فعالیت‌های مقدس است، پروژه التیام جهانی گلدان زمین و یک برنامه صلح در لیبریاست که درحال حاضر به‌عنوان «اتحاد صلح» برای تحول درگیری‌ها ریشه می‌دواند. اتحادی برای زمین برای بهبود جهانی بخشی از یک داستان جدید است که در آن افراد و جوامع تبدیل به رگ‌هایی برای صلح، بهبود و تجدید حیات می‌شوند.
کمیته شیکاگو صلح برقرار می‌کند: روز صلح در شیکاگو جوامع و فرهنگ‌ها را به هم پیوند می‌دهد تا اقدامات مثبتی برای صلح انجام دهد. این فرصتی برای هر یک از 77 محله این شهر است که نمایندگی و نمایشی متنوع و باورنکردنی از شهر و جهان داشته باشند.  شیکاگو یکی از پیشگامانی بود که گرامی‌داشت سالانه روز جهانی صلح را در 7 سپتامبر ‌سال 1978 آغاز کرد. روز جهانی صلح شیکاگو که توسط موسسه صلح غیرانتفاعی آغاز شده است، از ‌سال 1981 با همکاری سازمان ملل متحد برگزار شد، دقیقا زمانی که روز جهانی صلح متولد شد. کمیته شیکاگو صلح برقرار کرده و روز جهانی صلح را در شیکاگو گسترش داده است که این گسترش شامل فعالیت‌های برقراری صلح در مدارس عمومی شیکاگو است. در روز جهانی صلح سهم هر یک از شهروندانی که می‌توانند چشم‌انداز جدیدی از شیکاگو به ارمغان بیاورند، درخشیده خواهند شد: روزی که شیکاگو به‌عنوان الگوی صلح برای همه شهرها شناخته خواهد شد.
دیگر سازمان‌های بشر دوستانه متولی صلح عبارتند از:
 11 روز اتحاد جهانی
 محفل عبادت برای صلح جهانی
 ابتکار مذاهب و ادیان متحد
 موسسه دیپلماسی چندگانه
 فرهنگ ابتکار صلح
 فرهنگ اشلند کمیسیون صلح
 شبکه درون تفکری
 موسسه فرضیه هوشمند
 از مراقبت خود تا مراقبت زمین
 ما، دنیا

نظر شما