شناسهٔ خبر: 21491561 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منابع دولتی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام دستگاه های اجرایی اختصاص نمی یابد

زنجان – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: مدیران باید متوجه باشند که منابعی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام دستگاه های اجرایی در کار نیست و باید برای واگذاری آنها دست به کار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جواد رحمتی شامگاه سه شنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان افزود: ما خواهان واگذاری فضاهای مازاد دستگاه های اجرایی در قالب تبصره سه و بسترهای قانونی به بخش خصوصی بودیم.
وی یادآورشد: مدیران فکر می کنند که شان و منزلت آنان در فضای اداری زیاد است و این واگذاری جایگاه آنان را تنزل می دهد.
رحمتی اظهار کرد: با این واگذاری می توان بخش خصوصی را توانمند و روند رقابتی دستگاه های اجرایی با این بخش ها در احداث هتل، سالن ورزشی و سایر فضاها را متوقف کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: نگاه دلسوزانه ای نسبت به بیت المال وجود ندارد و با وجود گذشت سه سال از آغاز روند اجرای ماده 27 قانون واگذاری، هنوز این تصور واگذاری فضاهای مازاد و نیمه تمام به بخش خصوصی شکل نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: از سال های آتی این نقدینگی برای تکمیل پروژه های عمرانی دستگاه های اجرایی وجود ندارد.
رحمتی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که مدیرانی تربیت کنیم که گویا در بخش خصوصی فعالیت می کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: دولت با این منابع موجود هیچ اقدامی نمی تواند در زمینه تکمیل پروژه های عمرانی انجام دهد.
وی بهانه نبود مشتری برای واگذاری پروژه ها را غیر قابل قبول خواند و ادامه داد: تمام افتخار مدیران در این خلاصه می شود که برای دریافت اعتبار بیشتر به منظور تکمیل پروژه ها به دنبال چانه زنی باشند و اعتقادی به واگذاری آنها به بخش خصوصی ندارند.
رحمتی ناتمام ماندن پروژه ها را نشانه ناتوانی و ضعف مدیران خواند و بر لزوم چاره سازی مسئولان برای تبدیل این پروژه ها به طرح های موثرتر تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: طی سال 94 و 95، 23 تبصره تغییر کاربری 23 هکتار زمین و پروژه که ارزش آنان حداقل به سه هزار و 500 میلیارد ریال می رسید، صادر شد اما در عمل حرکتی برای پیشبرد آنها انجام نگرفت.

*** واگذاری پروژه های عمرانی دستگاه های اجرایی اجباری است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز گفت: واگذاری پروژه های عمرانی نیمه کاره و فضاهای مازاد اداری دستگاه اجرایی، اجباری و ضروری است و از این پس اعتباری برای ساخت و تکمیل آنها وجود ندارد.
شهرام طهماسبی به ابلاغ بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی به استان ها اشاره کرد و افزود: منابع اجرای مفاد این بسته از محل صندوق توسعه ملی، بانک ها و بودجه دولت تامین خواهد شد.
وی یادآورشد: دولت در سال جاری 1.5 میلیارد دلار برای اشتغالزایی روستایی پیش بینی کرده و برآوردها نشان می دهد که تزریق 50 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر در این بخش ها در راه است.
طهماسبی اظهار کرد: در مجموع 100 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال روستایی پیش بینی شده است و باید از این منابع در کمترین زمان بیشترین بهره برداری کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: در کنار این منابع با لحاظ اعتبار پیش بینی شده دولت برای طرح رونق تولید و نوسازی نزدیک 500 هزار میلیارد ریال اعتبار با هدف بهبود و توسعه اقتصاد کشور در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی و بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی بدون دیدگاه آمایشی، نگرش مبتنی بر اصول علمی و برنامه های هدف دار مشخص نمی توان به موفقیت دست یافت.
طهماسبی ادامه داد: نیازمند شناخت منابع، رویه ها، مزیت های نسبی بخش های اقتصادی و برخورداری از مدیرانی اقتصادی هستیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: در طبقه بندی ها 72 رشته فعالیت در این زمینه در قالب 15 بخش پیش بینی و تحلیل شده است.
وی با بیان اینکه در استان زنجان این 15 بخش تحلیل شده است، اضافه کرد: تحقق بخشی از این برنامه ریزی مستلزم سرمایه گذاری و بخش دیگر نیازمند بهبود بهره وری است.
طهماسبی تاکید کرد: مسئولان برای دستیابی به رشد اقتصادی پیش بینی شده و توسعه استان راهی به جز توجه به بهره وری ندارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: به علت بی توجه به موضوع بهره وری است که زنجان به رغم برخورداری از محصولات با ارزش و متنوع کشاورزی، سهم قابل توجهی از تولید ثروت در این بخش ندارد، در حالی که با شکل گیری فرآیند های جدید از جمله فرآوری محصولات می توان این موضوع را محقق کرد.
وی با بیان اینکه در بخش های مختلف اقتصادی، استان زنجان امکانات مغفول مانده بسیاری دارد، بر لزوم ایجاد محرک های اقتصادی برای دستیابی به وضعیت مطلوب تاکید کرد.
طهماسبی بر لزوم واگذاری پروژه های نیمه کاره عمرانی و فضاهای مازاد اداری دستگاه های اجرای در قالب ماده 27 تاکید کرد و افزود: این موضوع یک انتخاب نیست و تمام مدیران ملزم به اجرای آن هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: توجیه دستگاه هایی که پروژه های عمرانی نیمه کاره یا فضای مازاد اداری قابل واگذاری در اختیار دارند اما مقاومت می کنند، قابل قبول نیست.
وی تصریح کرد: در جریان تامین اعتبار سال 97 هیچ اعتباری برای پروژه های نیمه کاره دستگاه اختصاص داده نمی شود و مدیران در خصوص علت وجود این پروژه ها بازخواست می شوند.
طهماسبی با بیان اینکه این پروژه ها قابلیت تامین اعتبار ندارند، یادآورشد: در صورتی که دستگاهی خواهان نگهداری این پروژه هاست باید منابع اعتباری آن را حداکثر ظرف 2 سال تامین کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: مدیران به خصوص در بدنه کارشناسی اجازه ندهند که برخی نگرش های تنگ نظرانه مانع واگذاری پروژه های نیمه کاره و فضاهای مازاد اداری شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما