شناسهٔ خبر: 21491405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نشست خبری رئیس جمهور با رسانه ها در نیویورک؛

روحانی: رئیس جمهور امریکا باید از ملت ایران عذرخواهی کند

رئیس جمهور در نشست خبری پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: اگر امریکا از برجام خارج شود در جهان رسواتر خواهد شد و خروج امریکا از برجام مهفومش این است که دست ایران برای اتخاذ هر تصمیمی باز است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس جمهور با شرکت در کنفرانس خبری با رسانه ها در نیویورک گفت: هدف از این سفر توسعه روابط با کشورهای دوست و ایجاد فضای مناسب و برقراری روابط با کشورهای مختلف است.
 
وی افزود: پس از برجام میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران صورت گرفته است و فضای ایران امیدواری مردم به آینده است.
 
آقای روحانی افزود: نظرسنجی بانک مرکزی نشان دهنده امیدواری مردم به 4 سال آینده است. در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته 7%رشد اقتصادی داشته ایم و بخش مسکن از رکود خارج شده است و همه بخش ها در مسیر توسعه و رشد قرار گرفته اند.البته توسعه با امنیت و آرامش همبستگی و پیوستگی دارد.
 
روحانی ادامه داد: ایران در عمل نشان داد: برای مبارزه با تروریسم بسیار جدی است و این مورد اذعان عراق و سوریه و لبنان است. شهرهای بزرگ عراق و سوریه و با کمک ایران و ترکیه و روسیه از دست داعش خارج شده است و به آرامش نسبی رسیده است. پس این اهداف برای ما دارای اهمیت است و همه تلاش ما هم در همین زمینه هاست.

وی در ادامه افزود: اما فاجعه بعدی آسیا در میانمار بوده است که ناچار شدند به بنگلادش مهاجرت کنند. 800 هزار نفر آواره شدند.
کمک به مردم میانما ازاهداف ما بود که در این سفردنبال شد. 
 
 بعد از صحبت های آغازین رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه ها رئیس جمهور به سوالات خبرنگاران از رسانه ها پاسخ داد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتد پرس که پرسید در سخنرانی خود فرمودید که ایران اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج خواهد شد حال پاسخ خود را به ما بگویید که چگونه پاسخ خواهید داد؟ گفت: برجام توافق بین 7 کشور است. کل اتحادیه اروپا هم نمایندگانی در این توافق داشته اند هم حامی این توافق بوده اند. توافقی بوده که به دلیل اهمیت و دقت در تدوین بندها طولانی شده است و همه کشورها به این توافق دست یافته اند و شورای امنیت سازمان ملل این توافق را تایید کرده است. این توافق در امنیت جامعه جهانی اهمیت  دارد.  هرکشوری که این توافق را نقض کند بی تردید راه انزوا را برای خود انتخاب کرده است. در نطق های سازمان ملل دیده اید و در روزهای آینده نیز خواهید  دید که به جز دو نفر با این توافق موافق نبوده اند، بقیه کشورها با این توافق موافقت خود را اعلام خواهند کرد بنابراین نمی دانم اگر کشوری از این توافق خارج شود چه سودی جز رسوایی خواهد داشت.
 
وی افزود: اگر امریکا از توافق خارج شود توسط اتحادیه اروپا و جامعه جهانی محکوم خواهد شد و متحدین امریکا نیز از امریکا حمایت نخواهند کرد. بجز رژیم منفور صهیونیست هیچ  کشوری خوشحال نخواهد شد که امریکا از توافق خارج شود و در این زمینه قدم بردارد ولی اگر تحت هر شرایطی امریکا از این توافق خارج شود معنای آن این است که دست ایران در این توافق باز  گذاشته خواهد شد برای هر اقدامی که به مصلحت کشورمان بدانیم و موانع از پیش روی ما برداشته خواهد شد. اگر مقامات امریکا تصور می کنند که خروج از برجام موجب فشار به ایران خواهد شد اشتباه کرده اند چون هیچ فشاری به ایران وارد نخواهد شد و دولت امریکا تحت فشار جامعه جهانی خواهد بود. ما پیش بینی های لازم را انجام داده ایم و دست ما کاملا باز است.

آقای روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اتهام در زمینه تروریسم گفت: من از شما می پرسم چه کشورهایی القاعده و طالبان را بوجود اوردند؟ چه کشورهایی نفت غصب شده سوریه را از داعش خریداری کرده اند؟ چه کسانی اشیای موزه عراق را از داعش خریداری کرده است؟ چه کسانی در مقابل داعش ایستادند و شهرهای عراق را از دست داعش نجات داده اند؟ پاسخ رئیس جمهور امریکا تا چه اندازه به حقیقت نزدیک است؟ امریکا بگوید برای مردم  منطقه چه کار کرده است؟ امریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر جز پرورش تروریسم و ناامنی های بیشتر چه چیزی برای مردم به ارمغان آورده است؟ کسی که به منطقه لشکر کشی می کند و  گروههای تروریستی را پرورش داده است در جایگاهی نیست که به ایران اتهام بزند. باید به ایران پاسخ دهد. ما قربانی تروریسم بوده ایم. ما ملتی هستیم که از روز اول با تقاضای مردم و دولت عراق و سوریه به کمک آنها شتافتیم و در خط اول مبارزه با تروریسم بوده ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس که پرسید آیا اگر دولت ترامپ تمایل داشته باشد با شما مذاکره کند آیا واقع بینانه است یا خیر؟ پاسخ داد: این واقع بینانه نیست. ما سالها مذاکره داشته ایم . امروز که امریکایی ها اصرار دارند از توافق فاصله بگیرند چه لزومی  دارد که با آنها مذاکراتی  داشته باشیم و موضوعی برای صحبت نیست. حرف زدن دوباره به معنای اتلاف وقت خواهد بود . ما منتظر هستیم که آقای ترامپ از مردم ایران عذرخواهی کند.
 
دوکشوری که در مذاکرات 1+5 حضور داشتند یعنی فرانسه و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی همگی تاکید داشتند برجام از بهترین نوع قراردادها بود و هیچ راه حل دیگری غیر برجام برای این مشکل پیچیده وجود نداشت و به صراحت نظراتشان را به امریکا اعلام کردند و خواستندکه واشنگتن به برجام پایبند بماند.

در پاسخ به اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود، آیا اروپاییان در برجام باقی می مانند یاخیر ؟ روحانی گفت : اکنون زود است راجع به اینگونه سوالات بحث کنیم فعلا تقدم همه بر این است که در برجام بمانندولی در شرایط غیر از این ، دز زمان مقتضی تصمیمات لازم گرفته می شود.

روحانی گفت : ایران خیلی ایستگاه مهمی در جاده مخمل یا همان جاده ابریشم است و درباره این طرح با چین مذاکراتی داشتیم و علاقمندی خود را برای داشتن سهمی در جاده ابریشم اعلام کردیم و این امر می تواند موجب تحول اقتصادی در ایران باشد و مذاکرات خود را در این باره با چین ادامه خواهیم داد.

روحانی در پاسخ به این سوال که در صورت خروج آمریکا از برجام چه آپشن هایی دارید گفت: ایران در برابر این موضوع گزینه های مختلفی دارد و بخش بزرگی از آن بستگی به عکس العمل اتحادیه اروپا دارد.

آمریکا در زمان کلینتون هم سعی داشت قانون فرامرزی را درباره ایران اجراکند اما اتحادیه اروپا مقاومت کردو آمریکا شکست خوردو اروپائیان در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کردند پس اروپائیان بسیار در تصمیمات ما تاثیر گذار هستند. 
 
 رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین که درباره یمن پرسید گفت: معمولا د ر سازمان ملل و کشورهای مختلف در موضوعات انسانی مشابه هم در دنیا اظهار نظرها متفاوت است. اگر بمبی در آسیا منفجر شود یا در اروپا یا امریکا و خاورمیانه موضع گیری ها متفاوت است. ما متاسفانه  دچار استانداردهای چندگانه در سطح جهان هستیم. مثلا اگر فاجعه ای که در میانمار رخ داده در کشوری اروپایی رخ  میداد واکنش ها به گونه ای دیگر بود اما برای ما انسان از هرکجا و هرقبیله و مذهبی باشد یکسان است و فرقی ندارد. درباره یمن نیز در این سفر بحث کردیم . در یمن گروههای تروریستی مثل القاعده فعال هستند، بین خود یمنی ها نیز اختلاف  نظر وجود  دارد و مسئله مهم این است که مردم یمن زیر بمب های عربستان هستند و صدای آنها به گوش جامعه جهانی نمی رسد، بیماری های خطرناکی هم در حال از بین بردن مردم یمن است. سعی ما بر این است که جنگ متوقف شود و مذاکرات یمنی یمنی تشکیل شود. در جاههای دیگر مثل فلسطین نیز مشکلاتی وجود دارد که باید پیگیر باشیم. ما فعالیت نوعدوستانه را انجام داده ایم و انجام خواهیم داد.

رئیس جمهوردر پاسخ به سوالی درباره عوض شدن تاریخ ضرب الاجل ها گفت: موضوع برجام پایان یافته است و هیچگونه بازگشت و برگشتی به این توافق نخواهد بود. دوسال برسر کلمه کلمه آن بحث شده است، روزها، هفته ها و ماهها بحث شده است و به زمان معقولی که مورد توافق دو طرف قرار گرفته رسیده ایم. این توافق مانند ساختمانی است که اگر آجری از آن کشیده شود تمام ان فرو می ریزد. اصلاحیه ای دربرابر این برجام صورت نخواهد گرفت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در نیویورک گفت: معمولا چند بار جلسه به تقاضای برخی کشورها رد سطح وزرا تشکیل می شود و امروز نیز جلسه 1+5 در سطح وزرا تشکیل خواهد شد. ما گله داریم چون هنوز سهولت در امور بانکی انگونه که مورد نظر ماست اجرا نشده است. نطق دیروز رئیس جمهور امریکا کاملا در تباین با بند 29 برجام است و کشورهای 1+5 حق ندارند مشکلی ایجاد کند و مخالفت کنند. افراد دیگری هم که حضور دارند نظرات خود رابیان خواهند کرد انتظار ما این است که همه اعضای 1+5 مانند ایران صد در صد به تعهد خود پایبند باشند و اگر نقصی وجود دارد لازم است آن را جبران کنند و به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

 رئیس جمهور در ادامه درباره انتظارات ایران از اقدامات سازمان ملل  درباره میانمار چیست؟ گفت: ارتش میانمار که در حال سکوت دربرابر افراطیون و ارتش است و مردم را از کشور خود خارج کرده و می کشند. بنگلادش می گوید ارتش میانمار برای جلوگیری از برگشت مردم به میانمار مسیرها را مین گذاری کرده است ما نگران شرایط بوجود آمده در منطقه هستیم. همه کشورها امادگی خود رابرای کمک به مردم میانمار اعلام کرده اند و سازمان ملل باید تصمیمات جدی در این باره اتخاذ کند. به نظر من این از نظر انسانی برای همه ما مهم است که جلوی این جنایت را بگیریم.

رئیس حمهور در پاسخ به سوالی که دفعات متعدد فرمودید که اگر امریکا از برجام خارج شود دست ایران باز خواهد بود آیا راه اندازی سانتریفیوژها خواهد بود؟ گفت: نسبت به آقای ترامپ شما شناخت بیشتری دارید. نکته مهم این است که فعال شدن آپشن ها رفتن به سمت سلاح هسته ای نیست. ما به صراحت گفته ایم که سلاح هسته ای برخلاف دین خود می دانیم . رهبر انقلاب سلاح هسته ای را تحریم کرده اند و درباره آن فتوا  داده اند. حرفی که آقای ترامپ روز  گذشته گفتند تهمتی آشکار بود. بحث ما سر غنی سازی است نه بمب اتم. ژاپن هم غنی سازی می کند. ما هم راکتور هسته ای داریم و سوخت آن را از روسیه خریداری می کنیم زمان رو به اتمام است چون دوره ده ساله است که قرارداد داریم. ما به سمت سلاح هسته ای نمی رویم و به  دنبال آن نیز نخواهیم رفت اما یکی از آپشن ها شروع دوباره غنی سازی خواهد بود مثل قبل که غنی سازی 20 درصد و 3/6 است برای بوشهر.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال همکاری اقتصادی با اروپا گفت: بعد از برجام روابط بانکی با بسیاری از کشورها و اتحادیه ا روپا آغاز شد. بین بانکهای ما و بانک های اروپایی رابطه وجود دارد مشکل دادن اعتبارات بزرگ است. آنها برای خود نکاتی را مد  نظر دارند که در مجموع شرایط ما به گونه ای است که در آسیا در حال گرفتن اعتباراتی هستیم . از کشورهای اروپایی نیز اعتباراتی خواهیم  گرفت. نمونه آن توتال بود که در زمینه نفت یک سرمایه  گذاری 5 میلیارد دلاری  را  در ایران داشته است فقط موضوع اصلی بانک ها هستند که صد  در صد به تعهدات خود عمل نکرده اند.

رئیس جمهور در ادامه افزود: دوکشوری که در مذاکرات 1+5 حضور داشتند یعنی فرانسه و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی همگی تاکید داشتند برجام از بهترین نوع قراردادها بود و هیچ راه حل دیگری غیر برجام برای این مشکل پیچیده وجود نداشت و به صراحت نظراتشان را به امریکا اعلام کردند و خواستندکه واشنگتن به برجام پایبند بماند.

آقای روحانی در پاسخ به اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود، آیا اروپاییان در برجام باقی می مانند یاخیر ؟ گفت: اکنون زود است راجع به اینگونه سوالات بحث کنیم فعلا تقدم همه بر این است که در برجام بمانند ولی در شرایط غیر از این، در زمان مقتضی تصمیمات لازم گرفته می شود.

آقای روحانی گفت: ایران ایستگاه مهمی در جاده مخمل یا همان جاده ابریشم است و درباره این طرح با چین مذاکراتی داشتیم و علاقمندی خود را برای داشتن سهمی در جاده ابریشم اعلام کردیم و این امر می تواند موجب تحول اقتصادی در ایران باشد و مذاکرات خود را در این باره با چین ادامه خواهیم داد.

روحانی در پاسخ به این سوال که در صورت خروج آمریکا از برجام چه آپشن هایی دارید؟ گفت: ایران در برابر این موضوع گزینه های مختلفی دارد و بخش بزرگی از آن بستگی به عکس العمل اتحادیه اروپا دارد.

آمریکا در زمان کلینتون هم سعی داشت قانون فرامرزی را درباره ایران اجراکند اما اتحادیه اروپا مقاومت کرد و آمریکا شکست خورد و اروپائیان در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کردند پس اروپائیان بسیار در تصمیمات ما تاثیر گذار هستند.
 
 رئیس جمهور در پایان به سوال خبرنگار المانیتور پاسخ داد: در قسمت اول که گفته اید که اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد تا امریکا را قانع کند به توافق پایبند بماند شکی نیست چون اتحادیه اروپا گفته است سعی خود را خواهد کرد اما این به این معنی نیست که ماندن امریکا در برجام منوط به مذاکرات ایران با امریکا خواهد بود.
 
 درباره سوال دوم شما باید بگویم افرادی در ایران زندانی هستند افرادی هم ایرانی هستند و در امریکا زندانی هستند این ها به عهده قوه قضائیه است اما اگر دولت ببیند که در جایی قانون نقض می شود تذکرات خود را خواهد داد. آرزوی ما آزادی زندانیان بجز زندانیانی است که نمی شود آزاد شوند. در مسائل انسانی استانداردهای مختلف اجرا می شود درحالی که باید به حقوق زندانیان رسیدگی شود و نباید مسائل را سیاسی کرد. به طول کلی باید برای مسائل حقوق انسانی و انسان ها تلاش کنیم و به نفع افرادی که استحقاق دارند کمک های خود را انجام دهیم.

نظر شما