شناسهٔ خبر: 21488994 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

مضرات مصرف الكل بر رانندگي/ وجود قوانين بسيار سختگيرانه براي راننده مصرف کننده الكل در دنیا

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها گفت: يكي از علل مرگ و مير در كشور ما ناشی از مصرف الكل و اثر مخرب آن هنگام رانندگی است که رتبه دوم یا سوم را در کشور دارد.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر حميد سوري، رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در گفتگو برنامه «مجله پزشکی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه تاثير الكل بر رانندگي، بسيار جدي است، افزود: مصرف الكل و سوانح ترافيكي ناشی از آن، مسأله ای است که در بسياري از كشورها اتفاق مي افتد و جامعه ما هم از این معضل مستثني نيست ولی صورت مساله به خوبي بيان نشده است.


وی در ادامه افزود: الکل، علاوه بر اينكه اثرات مخرب طولاني مدت بر جسم مي گذارد مانند سرطان كبد و امثال آن، موجب رفتارهاي نا ايمن وپرخطر و ضد اجتماعي می شود که هنگام رانندگی، نمود بیشتر و خطرناک تری دارد. رفتارهاي نا ايمنی مثل سرعت، سبقت، مانوور، استفاده نکردن از تجهيزات ، توجه و تمركز نداشتن، حواس پرتي و امثال اين ها از آن جمله اند.


سوری با بیان اینکه رفتار ضد اجتماعي این افراد، باعث مي شود فرد به قوانين و حقوق ديگران احترام نگذارد و باعث سوانح ترافيكي شود، رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها ادامه داد: این افراد از نظر روحي و اجتماعي خلل رواني و روحي به جامعه تحميل می كنند که هم بر خود فرد تاثير نامطلوب می گذارد هم بر اطرافيان.


وی با اشاره به تاثير اين مساله در كشورهاي دنيا متفاوت است، ادامه داد:تحقيقات نشان مي دهد كه در کشور ما عامل ٢٠درصد تصادفات مرگبار، مصرف الكل بوده و بيش از ٥٠درصد سوانح ناشی از مصرف الكل، موجب مرگ شده است. متاسفانه اين رقم در كشورهاي كم درآمد بالاي ٣٥درصد است.
در ادامه تاکید کرد: علتش هم اين است كه در کشورهای کم درآمد، تمهيدات لازم در نظر گرفته نمی شود و عوامل كنترل نمی شوند. این عوامل خودروها و راه ها هستند كه ايمني كمتري دارند.


وی تصریح کرد: عامل دیگر، كنترل نکردن و توجه نداشتن به افرادي ست كه الکل مصرف مي كنند. در بعضی جوامع، منطقه تردد اين افراد فرق دارد.
رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در پایان با بیان اینکه الكل، حواس پرتي و خواب آلودگي را در راننده بيشتر و درك و هوشياري را بسيار كم مي كند، اظهارداشت: از این رو، قوانين بسيار سخت گيرانه اي در دنيا براي راننده مصرف کننده الكل وجود دارد و فرد خاطی، ممکن است براي همه عمر نتواند رانندگي كند و حتي زندان و ...در پي دارد.


یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

نظر شما