شناسهٔ خبر: 21488737 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

نشست آستانه و بحران سوريه

صاحب‌خبر -

فرزاد فرهادي       (قسمت اول)
 ششمين نشست مربوط به سوريه در آستانه قزاقستان روز جمعه 15 سپتامبر در حالي به پايان رسيد که دستاوردهايي را به دنبال داشت. 
 آستانه پايتخت قزاقستان به عنوان شهري شناخته 
مي شود که در حل بحران سوريه کانون مهمي به شمار مي رود زيرا تاکنون در اين شهر 6 نشست برگزار شده است که دستاوردهاي چشمگيري در آن حاصل شده است و کشورهاي روسيه، ايران و ترکيه به عنوان طرف‌هاي تاثير گذار موفق شده اند که از سطح خشونت‌ها در سوريه بکاهند.
پس از اينکه چند مناطق کاهش تنش در نشست هاي قبلي در سوريه ايجاد شد در نشست آستانه 6 نيز روي منطقه کاهش تنش در ادلب يعني جايي که شمار زيادي از گروه‌هاي مسلح در آن حضور دارند، توافق شد. ايران، روسيه و ترکيه در پايان نشست بين‌المللي سوريه آستانه 6 مجددا بر  حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه تاکيد و بيانيه اي منتشر کردند.
مفاد اين بيانيه عبارتند از؛
1 -( اين کشورها) رضايت خود را از پيشرفت‌هاي حاصل شده در اجراي تفاهم مورخ 4 مه 2017 در خصوص ايجاد نواحي کاهش تنش در جمهوري عربي سوريه اعلام مي‌کنند.
2 -ايجاد نواحي کاهش تنش مطابق با تفاهم مورخ 4 مه 2017 در غوطه شرقي، در مناطقي از شمال استان حمص، در استان ادلب و مناطق مشخصي از استان‌هاي همجوار آن (استان‌هاي لاذقيه، حماه و حلب) و همچنين در قسمت‌هاي مشخصي از جنوب سوريه (بر اساس ابتکار فدراسيون روسيه، به عنوان يکي از کشورهاي ضامن در فرآيند آستانه، با هدف تضمين رژيم آتش‌بس، تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه و ادامه مبارزه عليه تروريسم) را اعلام مي‌کنند.
3 - يکبار ديگر بر اين موضوع تاکيد دارند که ايجاد نواحي کاهش تنش و نوارهاي امنيتي موقتي بوده و مدت زمان اجراي آن در آغاز 6 ماه مي‌باشد
ايجاد نواحي کاهش تنش و نوارهاي امنيتي موقتي بوده و مدت زمان اجراي آن در آغاز 6 ماه مي‌باشد که مشروط به تداوم اجماع ضامنان به صورت خودکار تمديد خواهد شد.
4 -تاکيد مي‌کنند ايجاد نواحي کاهش تنش فوق‌الذکر تحت هيچ شرايطي حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه را خدشه‌دار نمي‌کند.
5 -نيروهاي کنترل کاهش تنش {متعلق به} سه کشور ضامن را بر اساس نقشه‌هاي مورد توافق در {نشست کارشناسيِ} آنکارا در تاريخ 8 سپتامبر 2017 و مطابق با سند قواعد حاکم بر استقرار نيروهاي کنترل کاهش تنش که از سوي گروه کاري مشترک آماده شده به شکل موقت در نوارهاي امنيتي نواحي کاهش تنش در استان ادلب و بخش‌هايي از استان‌هاي همجوار (استان‌هاي لاذقيه، حماه و حلب) با هدف جلوگيري از حوادث و برخورد بين طرف‌هاي درگير (دولت سوريه و گروه‌هاي معارض مسلحي که به رژيم آتش بس پيوسته يا خواهند پيوست) اختصاص مي‌دهند.
6 - يک مرکز هماهنگي مشترک ايراني، روسي و ترکيه‌اي با هدف هماهنگي فعاليت‌هاي نيروهاي کاهش تنش در نواحي کنترل تنش ايجاد مي‌کنند.
7 -بر پيشرفت مبارزه با تروريسم و نابودي داعش، جبهه النصره و ساير افراد گروه‌ها و تشکلات و موجوديت‌هاي مرتبط با آنها، در نتيجه ايجاد و آغاز به کار نواحي کاهش تنش فوق الذکر و اراده خود براي برداشتن گامهاي لازم براي تداوم جنگ عليه آنها در داخل و خارج نواحي کاهش تنش تاکيد مي‌کنند.
8 -بر نياز طرف‌هاي درگير براي برداشتن گام‌هاي اعتمادساز، از جمله آزاد سازي بازداشت شدگان و ربوده شدگان و تحويل اجساد و شناسايي افراد گم شده و ايجاد شرايط بهتر براي فرآيند سياسي و آتش بس پايدار تاکيد مي‌کنند.
9 -بر نياز نسبت به استفاده از نواحي کاهش تنش جهت دسترسي بشردوستانه سريع، ايمن و بدون مانع تاکيد و در اين ارتباط بندهاي مرتبط در تفاهم نامه 4 مه 2017 را يادآوري مي‌کنند.
10 -از ناظران فرآيند آستانه و ديگر اعضاي ذي‌نفع جامعه بين‌المللي مي‌خواهند از فرآيند کاهش تنش و ايجاد ثبات در سوريه و همچنين ارسال کمک‌هاي بيشتر براي مردم سوريه، تسهيل مين زدايي بشردوستانه، حفظ ميراث تاريخي، بازسازي زيرساخت‌هاي اساسي از جمله امکانات اجتماعي و اقتصادي اين کشور حمايت کنند.
11 -از طرف‌هاي درگير، نمايندگان مخالفان سوري و جامعه مدني مي‌خواهند تا از شرايط مطلوب درحال ظهور براي افزايش تلاش‌ها براي آغاز گفتگوي سوري - سوري و پيشبرد فرآيند سياسي ژنو تحت هدايت سازمان ملل، همچنين پيشبرد ابتکارات ديگر استفاده و در اين امر تسريع کنند.
12 -بر اراده خود براي ادامه اجراي بندهاي تفاهمنامه 
4 مه 2017 و تصميمات ديگري که پيش از آن در چارچوب روند آستانه اتخاذ شده مجدداً تاکيد مي‌کنند.
13 -صميمانه از رئيس جمهور قزاقستان، عاليجناب نورسلطان نظر بايف و مقامات قزاقستاني براي ميزباني شان از ششمين نشست بين‌المللي سوريه سپاسگزاري مي‌کنند.
14 - تصميم گرفتند نشست بعدي بين‌المللي سوريه با حضور نمايندگان عالي رتبه را در آستانه در اواخر اکتبر 2017 برگزار کنند.
نتايج اين نشست با استقبال گسترده اي روبه‌رو شد.
انور المشرف از رهبران معارضان سوري وابسته به طيف قاهره در گفتگويي با اسپوتنيک اعلام کرد:« آستانه 6 و نتايج آن که سبب پيوستن ادلب به مناطق کاهش تنش در سوريه شد سبب مي شود که ارتش سوريه براي پاکسازي ديرالزور از لوث داعش با فراغ بال بيشتري عمل کندو اين خواسته اصلي از ابتدا بوده و بايد محقق شود.

نظر شما