شناسهٔ خبر: 21488656 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای طرح آزمایشی تجمیع سازمان های امدادی و انتظامی با محوریت اورژانس 115

برای نخستین باردرکشور ،طرح آزمایشی تجمیع سازمان های امدادی و انتظامی با محوریت اورژانس 115 در قم اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم  ؛محمدرضا حسنی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم ، با اشاره به این که این طرح آزمایشی به دلیل کیفیت بالای خدمات امدادی در قم اجرایی می شود، افزود: در این طرح همه شماره های امدادی و انتظامی ادغام و شماره تلفن واحدی در نظر گرفته می شود که جوابگوی همه نیازهای تماس گیرندگان باشد.

 رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: طرح آزمایشی تجمیع سازمان های امدادی و انتظامی غیر از پلیس 110 با محوریت اورژانس 115 برای نخستین بار در کشور، در استان قم اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: طرح فوق با نام اس او اس (SOS) با هدف خدمات دهی سریع و باکیفیت سازمان های امدادی از جمله اورژانس 115، راهور، هلال احمر و آتش نشانی به همشهریان صورت می گیرد، زیرا در زمان وقوع رخدادی، فرد حادثه دیده در شک و استرس قرار دارد و احتمال این که شماره مورد نظر در ذهن فرد باشد، کمتر است.

وی با بیان این که با اجرای طرح اس او اس، سازمان های امدادی در مکانی مشترک مستقر می شوند، گفت: کارشناسان حدود یک سال است که چگونگی اجرای نرم افزاری و سخت افزاری این طرح را بررسی کرده اند و در صورت حل مشکل مالی، به طور حتم تا قبل از پایان امسال اجرایی می شود.

حسنی افزود: برقراری سامانه الکترونیکی لازم در یک فضای بزرگ، پیش بینی فضای فیزیکی برای همه نهادها، پیش بینی امکانات رفاهی لازم، استقرار نیروهای انسانی، ارتباط بین نیروها و اعلام یکی شدن شماره ارگان های امدادی از مراحل اجرای این طرح است.

وی بیان کرد:با اشاره به همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در اجرای طرح اس او اس،  برای اجرای این طرح هزینه ای بالغ بر 35 میلیارد ریال پیش بینی شده که باید بازنگری شود، زیرا عملیاتی شدن کامل طرح بیش از 50 میلیارد ریال هزینه لازم دارد.

وی ادامه داد:با بیان این که در سال جاری جهش های بلندی در ارائه خدمات نوین در اورژانس خواهیم داشت، ارتقاء کیفت خدمات، مکانیزه کردن مدیریت و نظارت در ارائه خدمات پایگاه های اورژانس بسترهای اساسی که باعث بهره مندی مردم می شود را در دستور کار داریم.

حسنی تبدیل سامانه بی سیم آنالوگ به دیجیتال را از دیگر طرح ها عنوان کرد: با اجرایی این طرح، پوشش و ضریب نفوذ بی سیم های اورژانس در سطح شهر افزایش می یابد و موجب ارتباط موثر آمبولانس ها با مرکز فرماندهی می شود.

وی تصریح کرد: با بیان این که 50 درصد این طرح تکمیل شده و تا پایان سال اجرایی می شود، هزینه اجرای طرح حدود هشت میلیارد ریال برآورد شده است که با حمایت های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس کشور تامین می شود.

وی به مکانیزه کردن استفاده از آمبولانس ها اشاره کرد و گفت: در این طرح همه آمبولانس ها به دستگاه جی پی اس، تلفن همراه و تب لت مجهز می شوند و سامانه ارتباطی کاملا الکترونیک بین آمبولانس و فرماندهی برقرار می شود.

رئیس مرکز اورژانس 115 قم افزود: در قالب این طرح همه شرح حال بیمار که قبلا در قالب فرم های کاغذی تهیه می شد، به صورت الکترونیکی و با استفاده از تلفن همراه یا تب لت منعکس می شود و پزشک حاضر در مرکز بلافاصله اطلاعات را دریافت می کند و به کارشناسان مشاوره می دهد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، بیمارستان ها نیز از وجود بیمار نیازمند با خدمات خاص مطلع می شوند تا بستر لازم برای پذیرش بیمار در مرکز درمانی مهیا شود.

وی ادامه داد: این طرح علاوه بر انتقال سریع اطلاعات، مرکز فرماندهی را با استفاده از سیستم جی پی اس از محل تردد آمبولانس ها مطلع می کند و اگر در مسیر حرکت آمبولانس ترافیک باشد، از پلیس راهور درخواست کمک می نماید.به گفته حسنی، تجهیزات لازم برای اجرایی کردن این طرح خریداری شده و تا پایان سال عملیاتی می شود.

وی اضافه کرد: با اشاره به طرح ام سی ام سی (MCMC)،  با اجرای این طرح، پایش و مراقبت ارائه خدمات در اورژانس های بیمارستانی به صورت تصویری و نرم افزاری می شود تا بر نحوه ارائه خدمات نظارت کافی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: واحد پذیرش بیمارستان ها و اطلاعات اشغال تخت های بیمارستانی با استفاده از نرم فزار در اختیار آمبولانس های مرکز اورژانس قرار می گیرد، تا کارشناسان هماهنگی های لازم را برای انتقال بیماران به بیمارستان بهتر و سریع تر انجام دهند.

حسنی ادامه داد: واحد اورژانس یکی از بیمارستان ها به این سامانه متصل شده و بیمارستان های دیگر نیز به تدریج متصل می شود.

وی به ارائه خدمات نوین اورژانس در 2 حوزه سکته های مغزی و قلبی اشاره کرد و افزود: با توجه به این که حدود 45 درصد مرگ و میرها به دلیل سکته است، اورژانس طرحی را به نام 724 ویژه سکته های حاد قلبی و 247 ویژه سکته حاد مغزی برای امدادرسانی سریع به این بیماران پیش بینی کرده است.

وی با اشاره به تکمیل50 درصد این طرح، اضافه کرد: در این طرح زنجیره ای از ارائه خدمات فوریتی و درمانی ایجاد می شود و مقدمات انتقال بیمار پس از نخستین تماس با مرکز اورژانس، به بیمارستانی که دارای تجهیزات مرتبط است، فراهم می شود.

رئیس مرکز اورژانس 115 قم ادامه داد:با بیان این که حذف مراحل اداری پذیرش و حفظ فرصت طلایی برای نجات بیمار از مزیت های طرح است، در گذشته بیمار پس از انتقال به بیمارستان، فرآیندهایی را برای تشخیص بیماری طی می کرد که زمان طلایی از دست می رفت.

وی اضافه کرد: با اشاره به این که بیماران با سابقه سکته های قلبی و مغزی در لیست دریافت این خدمات قرار می گیرند،  در گذشته امکان گرفتن نوار قلب بر بالین بیمار وجود نداشت که با اجرای این طرح گرفتن نوار قلب، ارسال همزمان آن به بیمارستان و بررسی توسط متخصص امکانپذیر می شود.

اورژانس 115 استان قم دارای 40 پایگاه شامل 21 پایگاه شهری، 18 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی و همچنین 60 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد است.

انتهای پیام/ح

طرح آزمایشی تجمیع سازمان های امدادی و انتظامی با محوریت اورژانس 115 در قم اجرا می شود.

نظر شما