شناسهٔ خبر: 21487664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی سنندج:

۱۱ میلیون تن مواد معدنی سالانه در استان کردستان تولید می‌شود

R7848/P1377/S6,66/CT11

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی سنندج گفت: در حال حاضر سالانه بیش از ۱۱ میلیون تن مواد معدنی در معادن استان تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سید کمال حسینی ظهر امروز در همایش تجاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با اتاق بازرگانی ساووی جنوبی کشور فنلاند که در این شهر برگزار شد، اظهار داشت: ما امروز به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، افتخار می‌کنیم میزبان رئس اتاق بازرگانی و فرماندار ایالت ساووی جنوبی فنلاند و هیئت همراه هستیم.

وی گفت: حضور شما در کردستان، سرزمین مهر و فرهنگ و ادب، سرزمین چشمه‌های خروشان‌، کوه‌های سر به‌ فلک کشیده و چهار فصل، مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز مایه دلگرمی و افتخار ماست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی شهرستان سنندج با اشاره به پتانسیل‌ها و موقعیت کنونی استان کردستان تصریح کرد: استان کردستان با 29 هزار کیلومتر مربع وسعت، 8.2 درصد خاک ایران پهناور را در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت استان یک میلیون و 600 هزار نفر است، گفت: بیشتر مردم کردستان در دامنه‌های زاگرس سکونت دارند و عمدتاً به امور کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، تجارت خدمات و صنعت مشغول هستند.

اکثر مواد معدنی استان کردستان خام‌فروشی می‌شود

حسینی با بیان اینکه اراضی کشاورزی استان کردستان حدود 6 درصد اراضی دیمی و آبی کشور را در بر می‌گیرد، افزود: استان کردستان در تولید محصولات باغی و زراعی، توت فرنگی، سیب‌زمینی، گیاهان دارویی، فرآورده‌های گوشتی و لبنی رتبه برتر کشوری را دارد.

وی با بیان اینکه، کردستان دارای ذخایر قابل توجه و 18 گونه ماده معدنی غنی است، اظهار کرد: تعداد 265 معدن فعال در حال بهره‌برداری در استان وجود دارد که سالانه بیش از 11 میلیون تن مواد معدنی از این معادن استخراج می‌شود اما متأسفانه عمدتاً خام‌فروشی می‌شود.

1600 مورد جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در استان کردستان وجود دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی شهرستان سنندج با بیان اینکه تعداد یکهزار و 600 مورد جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: صنایع دستی متنوع از جمله فرش دستبافت، نازک‌کاری، گیوه‌بافی و زیور آلات محلی با کیفیت منحصر به فرد، قابلیت عرضه در تمام دنیاست.

وی به موقعیت مرز استان اشاره کرد و گفت: استان کردستان نزدیک به 230 کیلومتر مرز مشترک با بازار کشور عراق دارد و نزدیک‌ترین راه خشکی به دریای مدیترانه و آب‌های آزاد دارد، امکان دسترسی سریع و آسان به بازارهای خارجی با وجود دو مرز رسمی بانه و مریوان است.

حسینی افزود: با توجه به اینکه بخش خصوصی و اقتصاد باز بارقه‌های ملی در دل مردم ایجاد کرده، امیدواریم این همایش‌های تجاری منشاء خیر و برکت برای دو طرف، اتاق بازرگانی سنندج و اتاق بازرگانی ساووی جنوبی فنلاند باشد.

وی اظهار کرد: امیدواریم  این تفاهم‌نامه دو طرفه موجب پیوندی پایدار، مشارکت و مراودات اقتصادی مداوم باشد.

گفتنی است؛ در پایان این همایش تفاهم‌نامه‌ای میان [روسای اتاق بازرگانی استان کردستان و ساووی جنوبی فنلاند] و [شرکت نت‌گستر و کالج فنی و حرفه‌ای کشور فنلاند] به امضاء رسید و از طرف اتاق بازرگانی سنندج، دو تابلوی فرهنگی نقش برجسته زیویه به رئیس اتاق بازرگانی و فرماندار ایالت ساووی جنوبی فنلاند اهداء شد.

انتهای پیام/

نظر شما