شناسهٔ خبر: 21487189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

به همت معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان راه‌اندازی می‌شود:

سامانه همکاری با دانشمندان ایرانی غیرمقیم

سیناپرس: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با همکاری بنیاد ملی نخبگان و مراکز علمی منتخب کشور اقدام به اجرای طرحی به منظور انتقال دانش و تجربه با دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم کرده است.

صاحب‌خبر -

طرح «پایگاه تخصصی همکار» در راستای نیل به اهداف بلندمدت چشم‌انداز علمی كشور و بهره‌گیری از ذخایر علمی دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم و به منظور انتقال ایده‌های فناورانه به کشور، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و با همکاری ‌دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری منتخب کشور اجرا می‌شود تا در قالب حمایت از انجام دوره‌های علمی و تحقیقاتی همچون پسادكتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، تعریف پروژه‌های فناوری كوتاه‌مدت و بلندمدت و برگزاری سخنرانی‌ و كارگاه‌های تخصصی به ارتباط مؤثر محقق و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور یاری رساند.

پایگاه تخصصی همکار درواقع همان ‌دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب هستند و دانشگاه‌های برتر، ۱۰۰ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی برتر دنیا هستند که با مراجع رتبه‌بندی Times مطابقت دارند.

منظور از دانش‌آموختگان، فارغ‌التحصیلان دوره دكترای تخصصی (PhD) یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا و منظور از اساتید (اعم از استاد تمام، دانشیار و یا استادیار) همان اساتید برجسته ایرانی شاغل در یکی از ۴۰۰ دانشگاه  برتر دنیا است.

متخصصان و كارآفرینان نیز شامل مدیران، مشاوران،کارشناسان و سهامداران شركت‌های معتبر دانش‌‌بنیان دنیا و كارآفرینان ایرانی غیرمقیم در حوزه‌های فناوری است.

از اهداف این طرح می‌توان از استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم در مراكز علمی، فناوری و صنعتی كشور نام برد.  

همچنین ارتقاء سطح علمی و پژوهشی پایگاه تخصصی همكار‌ و فراهم‌سازی شرایط مناسب جهت توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در كشور از دیگر اهداف مطرح‌شده در این طرح است.

فراهم کردن شرایط کسب مهارت‌ها، تکنیک‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی غیرمقیم به داخل کشور و کمک به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری پیشرفته نیز جزء برنامه‌های اصلی اجرای این طرح همکاری است.

متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم به متخصصان، محققان و اساتیدی گفته می‌شود که ایرانی هستند اما از دانشگاه‌های خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده و مقیم ایران نیستند و یا اینکه از تاریخ بازگشت ایشان به کشور بیش از یک سال نمی‌گذرد.

 

گزارش: غزال غضنفری  

 

 

نظر شما