شناسهٔ خبر: 21486716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات اقتصادی فنلاند: موانع مالی بین اروپا و ایران باید برطرف شود

سنندج - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی استان ساوی جنوبی فنلاند فرصت های پیش روی روابط کردستان و فنلاند را مناسب ارزیابی کرد و گفت: نیاز است موانع مالی روابط اقتصادی بین ایران و اروپا رفع و زمینه همکاری بیشتر فراهم شود.

صاحب‌خبر -

مارکو کاکریانین روز چهارشنبه در حاشیه همایش تجاری اتاق های بازرگانی سنندج و استان ساوولینای جنوبی فنلاند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اظهار تمایل برای رفع مشکلات روابط اقتصادی مابین 2 کشور افزود: موانع گردش مالی و انتقال پول از اروپا به ایران باید برطرف شود.
وی فرصت های پیش رو برای ایجاد و گسترش روابط بین 2 طرف را مناسب و مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: استان ساوی جنوبی فنلاند، ظرفیت های فراوانی برای ایجاد روابط با ایران و استان کردستان در تمامی زمینه ها دارد.
مارکو کاکریانین به فعال بودن استان فنلاندی در بخش های مختلف اشاره و اظهار کرد: در صورت رفع موانع، همکاری در تمامی زمینه ها قابل اجرا است.
رئیس اتاق بازرگانی استان ساوی جنوبی فنلاند، طبیعت بکر و تکنولوژی پیشرفته را از مهمترین توانمندی های این استان فنلاندی ذکر کرد و ادامه داد: آمادگی داریم در زمینه توسعه و روابط گردشگری، تمرکز کرده و فعالیت های خوبی داشته باشیم.
مارکو کاکریانین با بیان اینکه فنلاند یکی از پیشرو ترین کشورها در زمینه تکنولوژی در جهان است، افزود: مایل هستیم در بازار ایران هم فعالیت کنیم و این مهم، همت 2 طرف را می طلبد.
وی به ایجاد خط آهن میان مسکو و تهران در آینده اشاره کرد و ادامه داد: از طریق این خط می توان روابط اقتصادی بهتری بین کشورهای فنلاند و ایران ایجاد کرد چرا که این خط آهن مناسب ترین راه برای انتقال مواد غذایی به 2 کشور ایران و فنلاند است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، بخش کشاورزی کردستان را بسیار توانمند دانست و اضافه کرد: این استان دارای محصولات و تولیدات کشاورزی با کیفیتی است؛ بنابراین اگر از لحاظ استراتژیکی مشکلات روابط در سطح بین المللی رفع شود، می توان همکاری های بسیار خوبی در بخش کشاورزی داشت.
به گزارش ایرنا، در حاشیه همایش تجاری اتاق های بازرگانی استان ساوولینای جنوبی فنلاند و اتاق بازرگانی کردستان در سنندج، تفاهم نامه همکاری مشترک به امضای روسای 2 اتاق رسید.
همچنین در این آیین، تفاهم نامه همکاری بین آموزشگاه فنی و حرفه ای نت گستر کردستان و دانشکده حرفه ای اسدوی ساوولینای جنوبی کشور فنلاند به امضای مدیران 2 شرکت رسید.
جمهوری فنلاند کشوری است در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا که پنج میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد و پایتخت آن هلسینکی است.
ساوولینای جنوبی یکی از استان های فنلاند با چهار هزار و 400 کیلومترمربع، در جنوب این کشور و هم‌ مرز با مناطق ساوولینای شمالی، کارلیای شمالی، کارلیای جنوبی، کیمنلاکسو و فنلاند مرکزی است.
بر اساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیت یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر، دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102

انتهای پیام /*

نظر شما