شناسهٔ خبر: 21486361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بارزانی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را متوقف می کند !

رکنا: منابع سیاسی کرد در اقلیم کردستان از گشایش احتمالی در پرونده بغرنج همه‌پرسی استقلال خبر داده‌اند و گفته شده به احتمال زیاد بارزانی پس از دیدار امروز خود با فواد معصوم تعویق برگزاری همه پرسی را اعلام خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

رکنا سیاسی: به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، مسئولان حزب اتحادیه میهنی کردستان، یکی از دو قدرت تصمیم گیرنده در شمال عراق می‌گویند بازگشت امروز فواد معصوم، رئیس‌جمهور کرد عراق به سلیمانیه برای مذاکره با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق است و معصوم حامل پیشنهادهای جدیدی از سوی بغداد است که می‌تواند به پایان بحران میان اقلیم و دولت مرکزی بینجامد.
بنا به گفته این افراد، مسئولان دولت مرکزی به معصوم این اطمینان را داده‌اند که خواسته‌های رهبران کرد را تا آنجا که مخالفتی با قانون Law اساسی نداشته باشد برآورده خواهند کرد.
این گمانه‌زنی‌ها پس از اظهارات اخیر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق که به نیویورک سفر کرده رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. مسئولان کرد می‌گویند العبادی موافقت کرده تا به درخواست کردها در قالب ایجاد نظام کنفدرالی در عراق رسیدگی کند.
امروز قرار است پس از دیدار میان بارزانی و معصوم، بارزانی در گردهمایی بزرگی در استادیوم این شهر حاضر شود و مسئولان کرد پیش‌بینی می‌کنند تصمیم نهایی کردها که به احتمال زیاد به تعویق انداختن همه‌پرسی خواهد بود، در این گردهمایی اعلام شود.
هیچ یک از مسئولان رسمی نه در بغداد و نه در اقلیم کردستان این مساله را تایید یا رد نکرده‌اند و همه منتظرند تا ببینند دیدار میان بارزانی و معصوم به کجا ختم می‌شود، دیداری که اگر نتیجه بخش نباشد در واقع آخرین شانس برای حل این معضل پیچیده و خطرناک از دست رفته است.
مسعود بارزانی سه روز به مسئولان دولت مرکزی فرصت داده‌ بود تا پیشنهادهایی که بتواند کردها را راضی کند ارائه کنند. بارزانی گفته در صورت تضمین‌های بین‌المللی و دادن برخی امتیازات حاضر است همه‌پرسی را به تعویق بیندازد.
کردها خواهان یک چهارچوب زمانی مشخص برای تحقق مطالباتشان هستند که اجرای آن توسط جامعه جهانی تضمین شود.
در همین حال نیروهای امنیتی اقلیم به شکل گسترده در مناطق مختلف سلیمانیه که خاستگاه سنتی مخالفان بارزانی است، مستقر شده‌اند تا از هرگونه تظاهرات احتمالی علیه او ممانعت کنند.
فؤاد معصوم امروز به سلیمانیه بازگشت تا درباره طرح خود درخصوص همه‌پرسی استقلال Esteghlal اقلیم کردستان و دیدگاه‌های دولت مرکزی صحبت کند.
معصوم اواسط سپتامبر از ارائه طرحی برای مذاکره میان رهبران سیاسی جهت حل مشکل همه پرسی خبر داده و سفرش را به نیویورک لغو کرد.
قرار است همه پرسی اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار شود. واشنگتن، بغداد، آنکارا و لندن با این همه پرسی مخالفند اما اقلیم کردستان هنوز طرح‌های ارائه شده برای را قبول نکرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

نظر شما