شناسهٔ خبر: 21485804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پارک‌ موزه حوزه راه‌اندازی شود/همکاری مردم و نهادها با شهرداری ضروری است

آیت الله اعرافی گفت:باید پارک‌موزه‌ای که تصویرگر بزرگان و ظرفیت‌های حوزه باشد در شهری چون قم راه‌اندازی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت الله علیرضا اعرافی ،مدیرحوزه‌های علمیه کشور،در دیدار شهردار قم و جمعی از مدیران و معاونین شهرداری که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد،

ضمن تقدیر از شورای شهر قم برای انتخاب مجدد سقائیان‌نژاد، شهردار قم، اظهار کرد: امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری بتواند قدم‌های موثرتری در شهر قم بردارد. 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: قم باید از شهرهای الگو از لحاظ مبلمان شهری بر اساس معماری اسلامی و فرهنگ دینی و اخلاقی باشد.

وی تصریح کرد:در دوره فعلی مردم قم احساس تحول و عزم و همت جدید در مدیریت شهری داشتند  ،این نشان‌دهنده حرکت درست و برنامه‌ریزی صحیح شهرداری دارد که باید از آن تقدیر کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه خدمت به قم خدمت به همه امت اسلام است اضافه کرد: خدمت در شهر قم شعاع گسترده‌ای دارد؛ خدمت در این شهر خدمت به تمام ایران است چرا که بسیاری از طلاب علم از شهرهای مختلف در قم مشغول تحصیل هستند، در معنای دیگر شعاع کار شما بین‌المللی است.

وی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر در قم مشغول تحصیل علوم دینی هستند،این افراد تقریبا از تمام روستاها و شهرهای ایران به شهر قم آمده‌اند در عین اینکه از ۱۳۰ کشور طلاب علوم دینی در قم حضور دارند و این امر منحصر به شهر قم است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: این افراد به قم آمده و فرهنگ دینی را آموخته و با توشه‌ای از علوم دینی به کشور و شهر خود برمی‌گردند.

وی با تأکید بر اینکه ارزش‌ کارها به عواملی وابسته است که دو مورد آن شامل عمق انگیزشی و اخلاص و شعاع عمل و دامنه اثر کار است، افزود: هرچقدر شعاع عمل و دامنه اثر آن بیشتر باشد ارزش کار بالاتر می‌رود؛ عاشورا که اینقدر مهم است بخاطر این است که هم عمق اخلاص آن بی نظیر بوده و هم شعاع اثرگذاری آن در طول تاریخ عمق پیدا کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: عامل اول در اختیار خود انسان است که خلوص نیت داشته باشد و عامل دوم نیز بخشی به اختیار خداوند است که شامل توفیقات الهی می‌شود.

وی گفت: خدمت در قم در جایی است که در تمام دنیا می‌تواند پرتو افکند و جلب رضایت مناسب از تمام کسانی که خدمت می‌گیرند اثرگذار است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه شعاع تأثیر قم از لحاظ علمی، فرهنگی و معنوی در کمتر جایی وجود دارد افزود: خدمت به مردم قم و این جامعه موثر اگر با نیت اخلاص و برای خدا باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه خدمت به مردم و تسهیل زندگی آنها در نگاه اسلام عبادت است بیان کرد: عبادت در اسلام معنای خاص دارد که شامل مناسک است اما اسلام عبادت را منحصر به مناسک نمی‌داند و معنای عام هم دارد که خدمت به مردم هم شامل آن می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: در روایت داریم که اگر در کوچه حتی یک سنگ از جلوی پای مردم بردارید تا ثواب یک حج عمره برای شما توشه خواهد داشت.

وی نگاه عادلانه و متوازن به تمام مناطق شهر را مورد تأکید قرار داد و افزود: مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ اگرچه این نگاه وجود دارد که باید از آن تقدیر کرد اما ما مسوولیم که عدالت اجتماعی با تأکید بر مناطق محروم و نقاط حاشیه‌ای را در دستور کار داشته باشیم.

آیت الله اعرافی سلامت اداری را یکی از ضروریات دانست و اذعان کرد: همه باید مراقب باشیم خصوصا در مجموعه شهرداری با گستردگی که دارد دارای سلامت اداری باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر تعامل میان‌بخشی و ارگانی در شهر قم تصریح کرد: با کمی اخلاق تعاملی و برنامه ریزی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و کارها را سرعت بخشید.

وی بیان کرد: دکتر سقائیان‌نژاد مورد اعتماد بخش‌های مختلف استان از جمله حوزه، مراجع و علما هستند و این اعتماد سرمایه بزرگی است که با آن می‌توان بسیاری از تعامل‌ها را افزایش داد؛ نمونه این تعامل رفع دیون بود که با نگاه تعاملی حل شد.

آیت الله اعرافی تقویت مبلمان شهری با تأکید بر رویکرد اسلامی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: قم باید از شهرهای الگو از لحاظ مبلمان شهری براساس معماری اسلامی و فرهنگ دینی و اخلاقی باشد که در برنامه قم ۱۴۰۰ نیز دیده شده و مردم نیز باید در این راستا همکاری داشته باشند.

وی بر ضرورت همکاری مردم و نهادها با شهرداری تأکید کرد و افزود: ما در مساله دیون نیز این احساس را داشتیم که وظیفه داریم مشکل شهر را حل کنیم و روح همکاری با شهرداری در تمام ارگان‌ها و نهادهای استان باید اصل باشد و همه طبقات حس کنند که با شهرداری به عنوان نهاد مهم خدمت‌رسان باید نهایت همکاری را داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه توجه به شهرداری به ارتقاء زیرساخت‌های فرهنگی و حوزه‌ای را ضروری خواند و گفت: شهر قم به تمام جهان و ایران خدمت می‌رساند و پایگاه حوزه علمیه و دینی است که در کنار آن وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران افتخاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حوزه از جهات مختلف مشکل دارد و اکثر طلاب در فضاهای غیرمناسب برای تحصیل زندگی می‌کنند و امکانات خوبی نیز از نظر معیشتی و مالی در اختیار آنها نیست.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه مدرس عمومی مناسب ندارد اضافه کرد: در اصفهان مدارس بسیار خوب و مجهزی وجود دارد اما در قم مشکلاتی در این زمینه داریم که باید نگاه حمایتی از حوزه وجود داشته باشیم تا بتوانیم زیرساخت‌های فرهنگی و حوزوی را ارتقاء بخشیم.

وی با اشاره به آثار تاریخی و میراث فرهنگی قم بیان کرد: در ۴۰ سال گذشته بسیاری از میراث تاریخی قم از دست رفت و باقی نماند و باید در این راستا تعامل قوی‌تری پیشه شده و با همکاری میراث فرهنگی خصوص مدارس تاریخی شهر بماند، احیا شده و ارتقاء پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر اینکه اصل کار فرهنگی و دینی باید با محوریت رونق مساجد باشد اذعان کرد: مساجد باید به استاندارد هر هزار نفر یک مسجد برسد، مسجدی که نماز در سه وعده داشته و امکانات مناسبی در اختیار داشته باشد.

وی با اشاره به شاخص‌های مسجد گفت: مسجد باید در سه وعده نماز داشته، از سرویس بهداشتی مناسب برخوردار باشد و در بخش‌های دیگر نیز مناسب باشد؛ نگاه شهرداری به اینکه مسجد تراز درست شود اهمیت دارد.

آیت الله اعرافی افزود: با تأکید بر اینکه در قم تعداد مساجد کم است ،همین تعداد مساجد کمی هم که وجود دارد نماز صبح در بسیاری از آنها اقامه نمی‌شود و باید به جایی برسیم که قم بیش از هزار مسجد با شاخص‌های مطلوب داشته باشد.

وی گفت: انتظار داریم که الگوی مسجد تراز با شاخص‌های مناسب آماده شده و قم الگویی از مساجد پررونق اثرگذار و فرهنگ ساز باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه به ضرورت مناسب‌سازی فضاها و معابر عمومی اشاره کرد و افزود: در حوزه درآمدزایی نیز اقدامات خوبی شده و باید پیگیری بیشتر شود.

وی اذعان کرد: با تأکید بر توسعه حمل و نقل عمومی در شهر قم  ،پروژه‌هایی که در این بخش وجود دارد سریع‌تر به سرانجام برسد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه ورودی‌های قم متناسب با این شهر نیست تصریح کرد: اگرچه اکثر این ورودی‌ها به شهرداری مربوط نیست اما پیگیری برای تحقق این امر ضروری است.

وی با اشاره به توسعه فضای سبز در محدوده شهر خاطرنشان کرد: باید مراقبت کرد که ساخت و ساز بی‌رویه در این محدوده‌ها صورت نگیرد تا این فضاها به عنوان مظاهر طبیعی برای شهر و حاشیه شهر باقی بماند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواستار راه‌اندازی پارک‌ موزه حوزه شد و گفت: باید پارک‌موزه‌ای که تصویرگر بزرگان و ظرفیت‌های حوزه باشد در شهری چون قم راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به مشکلات پردیسان افزود: در حوزه فرهنگی و مساجد باید در پردیسان اقدامات جدی صورت گیرد و اگرچه اقداماتی صورت گرفته باید توجه بیشتر شود.

اعرافی به ضرورت توجه به بافت فرسوده شهر قم اشاره کرد و افزود: بسیاری از بافت‌های فرسوده از روحانی و سکنه خالی شده که این مساله خطرساز است و باید جلوگیری شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با تقدیر از همکاری مشترک شهرداری با حوزه های علمیه و جامعه المصطفی گفت: ما خود را مقید می‌دانیم که تا حد امکان همکاری لازم را با شهرداری داشته باشیم و امیدوارم شهرداری نیز به طور متقابل همکاری با مجموعه حوزه‌های علمیه داشته باشد.

شهردار قم نیز در این دیدار با اشاره به آخرین وضعیت بدهی‌های شهرداری قم اظهار کرد: خوشبختانه بدهی‌های شهرداری سامان پیدا کرده و از حدود ۲ هزار میلیاردی که در این قسمت مدیون بانک‌ها و پیمانکاران بودیم نزدیک به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مستهلک شده است.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد افزود: به طلب شهرداری از دولت اشاره کرد و خطاب به مدیر حوزه‌های علمیه، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان از طلب شهرداری از دولت مربوط به حوزه‌ها بود که با کمک شما این طلب نیز در دستور کار قرار گرفت و توانستیم اوراق خزانه را در قبال ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به شهرداری دریافت کنیم.

شهردار قم بیان کرد: امروز شهرداری برنامه استراتژیک دارد، قم ۱۴۰۰ برای حرکت برنامه محور پیش روی ما است و بودجه امسال نیز بر همین اساس تحویل شورا شد و به تصویب رسید که در تمام بخش‌ها امروز وظیفه ما روشن است.

وی تصریح کرد: با اشاره به بودجه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۶ ،کنترل پروژه، درآمد و ارزیابی عملکرد امسال بر طبق برنامه پنج ساله جلو می‌رود.

سقائیان‌نژاد اذعان کرد: البته زمان نیاز است تا سازمان‌ها و مناطق با این برنامه هماهنگ شوند اما تا حد امکان هماهنگی لازم صورت گرفته تا در مسیر اجرا کمترین مشکلات را داشته باشیم.

وی ادامه داد:با تأکید بر اینکه اکثر پروژه‌های کلان نیمه تمام شهر قم به اتمام رسیده و تحویل مردم شده است ،۹۸ درصد این پروژه‌ها تکمیل شده و چند پروژه باقیمانده در برنامه تکمیل است که تعدادی امسال به اتمام رسیده و مابقی در برنامه است.

سقائیان‌نژاد به پروژه شهید کاظمی اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز از زخم‌های کهنه حوزه سرمایه‌گذاری است که تغییراتی ایجاد شده و ساماندهی در طراحی و آماده سازی طرح صورت گرفته و تا هفته آینده پروانه ساختمانی پروژه صادر خواهد شد.

شهردار قم بیان کرد: برخی پروژه‌های کلیدی شهر نیز که مشکل داشت بازگشایی شده که از آن جمله زیرگذر کریمی است که خصوصا در نیمه شعبان آماده شد و تخلیه ترافیک خوبی از آن صورت گرفت.

وی راه‌اندازی تقاطع مقداد، رمپ و لوپ تونل غدیر، فاز اول و دوم بلوار آیت‌الله بروجردی و... را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: پروژه‌های دیگری نیز همچون بلوار جمهوری و بلوار فردوسی را دنبال هستیم که هرچه زودتر آزادسازی شده و بتوانیم حدود ۲۵ کیلومتر بازگشایی مسیر شریانی در شهر صورت گیرد.

سقائیان‌نژاد به آخرین وضعیت بلوار آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و افزود: فاز سوم این پروژه امسال به پایان خواهد رسید؛ این پروژه به طول ۹ کیلومتر از انسجام تا پردیسان را باز می‌کند که بخشی از رینگ سوم را تکمیل کرده و گشایش ترافیکی برای شهر و پردیسان خواهد داشت.

وی به پروژه‌های زیست محیطی شهرداری اشاره کرد و تصریح کرد: ورودی جعفریه یکی از ورودی‌های نامناسب شهر بود که عملیات ساماندهی آن در حال انجام است و به دنبال این هستیم که ورودی‌های اراک و کاشان و تهران را نیز در مرحله ساماندهی قرار دهیم.

شهردار قم گفت: البته کمربندی امام علی(ع) نیز اگرچه در اختیار شهرداری نیست ولی در برنامه داریم که در آینده ساماندهی کنیم و منظر و سیمای شهری قم را به جایگاه اصلی شهر برسانیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ورودی‌های شهر و کمربندی امام علی(ع) متناسب با شرایط قم نیست و باید به طور ویژه در آنها عملیات ساماندهی اجرایی شود.

سقائیان‌نژاد به پیش‌بینی تسهیلات رفاهی در کمپ‌های اسکان اضطراری اشاره کرد و گفت: در این زمینه کمپ‌های غدیر و فدک در دستور کار قرار گرفت.

وی اصلاح و تغییر چارت شهرداری را یادآور شد و اذعان کرد: برای مدیریت نیروهای شهرداری نیازمند چارتی پویاتر بودیم که در حال حاضر ابلاغ چارت جدید صورت گرفته و به مرور اجرایی خواهد شد.

شهردار قم ایمن‌سازی بوستان‌های شهر را یکی از پروژه‌های کلیدی شهرداری خواند وعنوان کرد: اکثر پارک‌های شهر و آبنماها و پارک‌های بازی کودکان ایمن شده است؛ بیش از ۹۰ ست جدید بازی راه‌اندازی شده است.

وی آتش‌نشانی شهر قم را از قوی‌ترین ناوگان سطح کشور دانست و افزود: با اعتباراتی که از محل اعتبارات سفر رهبری به قم اختصاص شده امروز به استانداردهای خوب داخلی و بین‌المللی رسیده‌ایم.

سقائیان‌نژاد اقدامات صورت گرفته در حوزه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را یادآور شد و بیان کرد: سد معبر وانت‌بارها یکی از مشکلات اصلی شهر قم بوده که از یک طرف محل درآمد برخی اقشار است و از طرف دیگر مشکلاتی برای شهر ایجاد شده در عین اینکه برخی از این افراد ساکن قم نیستند و برای قم مشکل ساز شده‌اند.

وی یادآور شد:قسمت مرکزی شهر از نظر سد معبر مدیریت شده است، در خصوص دست فروشان نیز همین اقدامات صورت گرفته البته معضلات فرهنگی و اجتماعی همچنان وجود دارد که به دنبال این هستیم که مشکلات این بخش را رفع کنیم.

شهردار قم یکی از بحث‌های مهم شهرداری را تعامل با ارگان‌های دخیل در امر مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: امروز تعامل خوبی با ارگان‌های خدمات رسان، اوقاف، حوزه و مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) داریم و در پرتو همین تعاملات کارها در شهر پیش رفته است.

وی اقدامات صورت گرفته در زمینه آسفالت معابر را یادآور شد و افزود: سال گذشته ۲۰۰ هزار تن آسفالت توزیع شد و برنامه داریم امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن توزیع کنیم که این کار باید بیش از سه سال دیگر ادامه پیدا کند تا بتوانیم شرایط خوبی را در شهر قم فراهم کنیم و نظم و انضباط ترافیکی در شهر برقرار شود.

سقائیان‌نژاد از برنامه ریزی برای ساماندهی المان‌های شهری و ترافیکی خبر داد و گفت: این اقدامات با برنامه‌ریزی صورت گرفته در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد:با تأکید بر ضرورت پیگیری انجام اقدامات ویژه در حوزه بافت فرسوده، اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده ایم و به دنبال این هستیم که شرایط را برای بخش خصوصی فراهم کرده تا بتوانیم مشکل بافت فرسوده را حل کنیم.

شهردار قم تصریح کرد: در حوزه انبوه‌سازی یکی از بخش‌های مورد اقبال سرمایه‌گذاران بافت فرسوده است و هزینه‌ها کمتر بوده و می‌تواند سودآورتر باشد.

وی ادامه داد:با بیان اینکه نزدیک به ۲ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر قم وجود دارد ،جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این بافت ساکن هستند که اگر ساماندهی لازم صورت گیرد این جمعیت نیز جابجا نخواهد شد.

سقائیان‌نژادبا تأکید بر اقدامات ویژه شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری بیان کرد:  حوزه سرمایه‌گذاری ما به تازگی راه افتاد و چهار هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم نهایی شده و سه مورد در مرحله واگذاری و آغاز عملیات اجرایی است.

وی به ترمیم نمازخانه بوستان‌ها اشاره کرد و افزود: دو ردیف امسال در بودجه برای مساجد و کانون‌های فرهنگی پیش‌بینی کرده‌ایم تا ساماندهی وضع ظاهری مساجد و بهسازی سرویس بهداشتی آنها را داشته باشیم.

شهردار قم گفت: کانون‌های فرهنگی نیز با برخی هزینه‌های اندک می‌توانند تقویت شوند که در این زمینه در بودجه منابعی دیده شده است.

وی ادامه داد:با اشاره به وضعیت درختکاری در شهر قم ،سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار درخت در شهر کاشته می‌شود که به دنبال این هستیم که به مرور کمبودهای شهر قم را در حوزه فضای سبز برطرف کنیم.

در پایان این دیدار تابلویی از سنگ مزار مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و کتاب مصور تاریخ شهر قم از سوی دکتر سقائیان نژاد به آیت‌الله اعرافی اهدا شد.

انتهای پیام/ح

خدمت به مردم و تسهیل زندگی آنها عبادت است/بیش از ۱۰۰ هزار نفر در قم مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

نظر شما