شناسهٔ خبر: 21483622 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در مراسم گردهمایی «کوهور‌ت اکسیر» مطرح شد:

بیماری‌های غیرواگیر عامل ۶۰ درصد مرگ و میرها/ اجرای طرح کوهورت برای ۱۲ هزار نفر

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های غیرو‌اگیر بر اثر تغذیه نامناسب عامل ۶۰ درصد از مرگ و میر‌های زودرس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم گردهمایی شرکت کنندگان در مطالعه هم گروهی سلامت کارکنان ایران «کوهور ت اکسیر» که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه 60 درصد مرگ و میرهای مردم ایران به دلیل بیماری های غیرواگیر است که بسیاری از آنها افراد کمتر از  50 سال هستند.

وی بیان کرد: بیماری غیرواگیر ناشی از تغییر زندگی، کم تحرکی و تغذیه ناسالم بوده که این مسئله سلامت مردم را به خطر می اندازد.

ملک زاده یادآور شد: طرح کوهورت برای از بین بردن عوامل خطر و مرگ های زودرس است.

در ادامه مراسم متولیان مدیر طرح کوهورت ، گفت: در این طرح مطالعه بر روی گروه های سلامت و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت می گیرد تا عوامل خطر بیماری های مختلف از جمله غیرواگیر را شناسایی کنیم.

وی عنوان کرد: بسیاری از بیماری های روانی و مرتبط با عوامل اجتماعی و استرس های شغلی سبب بروز بیماری غیر واگیر مانند قلبی و عروقی و حتی انواع سرطان ها شده که در این میان با چکاب کارکنان سلامت از برو بیماری های غیر واگیر در آنها پیشگیری می شود.

متولیان تأکید کرد: این طرح برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران و ستاد وزارت بهداشت است و به مدت 30 سال کار چکاب این افراد انجام می شود تا عوامل خطر احتمالی بروز بیماری های غیرواگیر در آنها شناسایی و یا درمان شود.

وی یادآور شد: طرح کوهورت برای 12 هزار نفر اجرا می شود و در آن هر سه سال کارکنان سلامت مورد آزمایش و چکاب کلی قرار می گیرند.

همچنین در ادامه احمد کاوه فوق تخصص هموتولوژی و آنکولوژی اظهار کرد: بیماری های گوارشی در سراسر کشور به دلیل مسائل مختلفی از جمله آلودگی هوا و نوع تغذیه در افراد بروز می کند؛  سرطان گوارش مانند مری و معده به دلیل علت های مختلفی از جمله استرس افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد: سرطان کولون بر اثر چاقی، کم تحرکی و نوع تغذیه و همچنین مصرف غذهای آماده حاوی نیتریت و مواد نگهدارنده افزایش پیدا کرده است.

کاوه عنوان کرد: کم تحرکی ، تغذیه نامناسب و ورزش نکردن می تواند باعث بروز بسیاری از سرطان ها شود اما با رعایت سبک زندگی سالم از سرطان روده بزرگ پیشگیری می شود.

وی تأکید کرد: افرادی که در  6 ماه 10 درصد از وزن خود را از دست می دهند و یا دچار کم خونی شده و مزاجشان تغییر پیدا می کند و همچنین اسهال های خونی گرفته و یا در مدفوعشان خون دیده می شود باید برای بررسی و چکاب روده خود به پزشک متخصص مراجعه کنند.

کاوه ادامه داد: بیمار ممکن است بعد از درمان دچار یک سری متاستاز های مخفی باشد که پت اسکن به عنوان یک روش نوین می تواند حرکت سلول های سرطانی در بدن را جستجو و آن را پیدا کند.

وی تصریح کرد: پت اسکن به عنوان یک روش نوین راهنمای خوبی برای پزشک محسوب می شود؛ به طوری که برخی از متاستازهای مغزی که به وسیله سی تی اسکن پیدا نمی شود پزشکان متخصص با روش پت اسکن می توانند حرکت سلول های سرطانی را به خوبی پیدا کنند.

کاوه یادآور شد: امروزه به طور کلی پت اسکن روشی مناسب برای تشخیص درمان سرطان های مختلف به ویژه سرطان کولون محسوب می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما