شناسهٔ خبر: 21482364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هشدار ولایتی درباره تبعات رفراندوم کردستان

منبع: تسنیم

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی معتقد است که اگر در عراق آرامش نباشد حتماً مقدمه یک جنگ خانگی بی‌انتهاست.

صاحب‌خبر -

 به گزارش مشرق، «دکتر علی‌اکبر ولایتی» در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی یک چهره شناخته‌شده است. وی که متولد 1324 است، مدرک فوق تخصص طب اطفال را از دانشگاه معتبر «جان هاپکینز» دریافت کرد.

از سوابق او می‌توان به نمایندگی در مجلس اول و 16 سال تصدی وزارت خارجه در سالهای پر التهاب 1360 تا 1376 اشاره کرد. وی پس از آن در سمتهای مختلفی به ایفای نقش پرداخت که از جمله آنها می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی  و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد. ولایتی همچنین مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل است و اخیراً نیز بعد از فقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی ریاست هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد را برعهده گرفت.

محل مصاحبه ساختمان ریاست دانشگاه آزاد بود و پس از دقایقی، دکتر ولایتی وارد اتاق شد و مصافحه و خوش‌وبش گرمی کرد. سپس مصاحبه بی‌تعارفی شکل گرفت. ولایتی به هر سؤالی با دقت گوش می‌داد و بدون هیچ عجله‌ای،  آرام و  با طمأنینه پاسخ می‌گفت. 

متن پیش‌رو مصاحبه با علی اکبر ولایتی است که از منظرتان می گذرد:

ولایتی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند خیزش بیداری اسلامی به پایان رسیده است و مدعی‌اند آمریکا توانست بیداری اسلامی را منحرف کند، اظهار داشت: شکل کار متناسب با شرایط زمان و محیط شده ولی بیداری اسلامی سرجای خودش هست. ابتدای کار اینگونه بود که در تونس مثلا یک دوره‌گردی توسط پلیس مورد تعرض قرار گرفت و مردم از دوره گرد حمایت کردند و این جرقه‌ای شد به انبار باروت تونس و در نهایت زین‌العابدین بن علی فرار کرد. بعد این جریان به مصر و نقاط دیگر سرایت کرد و این شکل ابتدایی کار بود.

** غربی‌ها علیه بیداری اسلامی ضد حمله انجام دادند

دبیرکل مجمع  جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه به نوعی ضد حمله این حرکت را غربی‌ها و صهیونیست‌ها انجام دادند و این کار را در دو جا یعنی در لیبی و سوریه انجام دادند، گفت: حکومت پابرجای این دو کشور را از بین ببرند و در هم‌ریختگی ایجاد شود و آشفتگی بوجود بیاید و در این آشفتگی هم به بهانه ایجاد امنیت دخالت کنند که در لیبی دخالت کردند.

وی افزود: همانطور که در لیبی هم بعد از گذشت چند سال همچنان تکلیف این کشور نامشخص است. در شرق و غرب آن یک حکومت است، در ترابلس به یک شکل و در قسمت‌های صحرایی و جنوب لیبی هر قبیله‌ای برای خودش حکومتی دارد و یک کشور سرپای متحد نسبتاً مقتدر اسلامی را تبدیل کردند به جایی که انگار صاحبی ندارد. فرانسوی‌ها، قطری‌، سعودی و آمریکایی‌ها هرکدام به قدر وسعشان کاری انجام دادند و لیبی تبدیل شد به چیزی که الان هست.

** مجروحان داعش را در اسرائیل درمان می‌کنند

ولایتی با اشاره به اینکه در سوریه هم می‌خواستند همین کار را کنند و همه دست به دست هم دادند، تصریح کرد: کسینجر گفته بود داعش را از بین نبرید! این به درد ما می‌خورد و معلوم است که داعش وقتی افرادش زخمی می‌شوند به اسرائیل می‌برند و وقتی اسلحه کم دارند از هوا برایشان می‌رسد و وقتی پول می‌خواهند به آنها می‌دهد ولی در سوریه ایستادگی شد و بر عکس لیبی، در سوریه دشمنان بیداری اسلامی شکست خوردند و این همان سیر بیداری اسلامی است. اگر بیداری اسلامی نبود که سوریه 6 سال مقاومت نمی‌کرد پس شکل بیداری اسلامی از آن حالت توده‌ای و عمومی که مردم در خیابانها می‌ریختند و اعتراض کردند تغییر کرده و شد آنچه که الان در سوریه و عراق هست که یکی از انواع آن همین قضیه بود.

** بر هم زدن آرامش عراق مقدمه یک جنگ خانگی بی‌انتهاست

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته بود که عراق باید 3 قسمت شود: کرد، سنی و شیعه که الحمدالله این طرح شکست خورد و معلوم است که هم دولت عراق و هم مردم مخالفند که بخشی از عراق مردمش یک دست شوند مثلا یکدست کرد باشند.

وی با بیان اینکه شهرهایی در عراق هستند که انواع نژادها و پیروان مذاهب مختلف در آن زندگی می‌کنند، گفت: نمونه این شهرها کرکوک است. در بسیاری از نقاط عرب، کرد، سنی و شیعه با هم سالها و قرن‌ها با آرامش کامل کنار هم زندگی کرده‌اند حال اگر آرامش نباشد حتماً مقدمه یک جنگ خانگی بی‌انتها است که امکانات انسانی و مادی و طبیعی کشور عراق را از بین می‌برد و از عراق چیزی بدتر از لیبی درست می‌کند.

** حضور حشدالشعبی در کنار ارتش عراق جلوه‌ای از بیداری اسلامی است

ولایتی با بیان اینکه عراق ثروتمندترین کشور عرب است، گفت: آب، زمین، خورشید و نفت و ارتباط با دریا دارد و به هر حال کشور مهمی است. یک زمانی به لحاظ جغرافیای سیاسی بغداد مرکز جهان اسلام بود. این کشور بالقوه مقتدر را می‌خواهند از بین ببرند و بعد آمریکایی‌ها بیایند طرح خودشان را پیاده کنند و بگویند برای اینکه بین اقوام اختلاف نباشد ما باید حضور داشته باشیم یعنی دعواهای قومی شکل بگیرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: در حالی که طی سالهای گذشته همه با هم با آرامش زندگی می‌کردند و این زمینه‌ای می‌شود برای سایر کشورها و به هر حال در عراق موفق نشدند و موفق نخواهند شد که بخشی از خاک عراق را به بهانه همه‌پرسی جدا کند. حکومت عراق نشان داده است که مقتدر است و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

وی افزود: همچنین جلوه‌هایی از بیداری اسلامی حضور حشدالشعبی در کنار ارتش عراق در جنگ‌هاست. حضور حزب‌الله و حیدریون و فاطمیون و زینبیون در کنار ارتش سوریه نمونه‌ای از بیداری اسلامی است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در ادامه در پاسخ به این پرسش چرا برخلاف گذشته بیشتر کانون حملات ضدانقلاب بجای نهادهای وابسته به رهبری، شخص مقام معظم رهبری است و چه عاملی باعث شده مستقیم رهبری را مورد حمله قرار دهند، گفت: بی‌تردید ظرفیت‌های رهبری جمهوری اسلامی ایران در اداره کشور و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زبانزد است.

وی با بیان اینکه غربی ها همه با هم جمع شدند برای اینکه منطقه ما را اشغال کنند و خط مقاومت را بشکنند و خیال اسرائیل را راحت کنند، گفت: آنها در همه این عرصه‌ها شکست خوردند البته پس از یک مقاومت طولانی که سر سلسله این مقاومت مقام معظم رهبری بودند و این برایشان اثبات شده است لذا از حمله غیر مستقیم دست برداشتند و مستقیم کار می‌کنند و این هم غیر منتظره نیست لذا چرا نباید به رهبری حمله کنند وقتی منافعشان در منطقه با هدایت‌های درست مقام معظم رهبری به خطر افتاده است.

** اشراف رهبر انقلاب بر تاریخ بسیار تأثیرگذار است

ولایتی با اشاره به اشراف و تسلط رهبر معظم انقلاب به تاریخ و ادبیات و جنبه‌هایی از شخصیت ایشان که تاحدی مغفول مانده است، گفت: مقام معظم رهبری بحثی تحت عنوان "خواص" دارند که موقع‌شناسی خواص در تاریخ اسلام است که اگر خواص موقع‌شناس بودند، واقعه صفین یا کربلا اتفاق نمی‌افتاد. اگر مثلا توابین در کربلا کنار امام بودند سرنوشت کربلا طور دیگری می‌شد. بحث خواص بسیار اختصاصی و نو بود و تحلیل درست تاریخ اسلام بود که چنین تحلیلی بدین شکل قبلا نداشتیم و بسیار تاثیرگذار بود.

** رهبر انقلاب پرچمدار حمایت از نهضت‌های اسلامی است

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان اینکه آیت‌الله خامنه‌ای در زمان حضرت امام هم -که رئیس جمهور بودند- پرچمدار حمایت از نهضت‌های اسلامی حقیقی بود، گفت: مجلس اعلای عراق که مرکب از حزب الدعوه و مجلس‌های کنونی و همه گروه‌های عراقی  با حمایت ایشان تشکیل شد. حمایت از حزب‌الله و تاسیس حزب‌الله، حمایت از انسجام مجاهدین افغانی و... .

ولایتی خاطرنشان کرد: بنده شاهد بودم که در جلسات متعدد ده‌ها ساعت برای کار افغانستان وقت می‌گذاشتند. مثلا یک شورایی در زمان ریاست جمهوری به ریاست خود ایشان تشکیل شد و با حضور وزیر خارجه و وزیر کشور برای امر افغانستان بود که آثار این سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند را در طی این سالها دیدیم. اگر امروز حشدالشعبی را داریم هسته آن همان سپاه بدر است. سپاه بدر هم در زمان ایشان و با حمایت ایشان تشکیل شد.

** برخی کشورها می‌خواستند افغانستان در دام آمریکا بیفتد

وی افزود: در افغانستان در مقابل کارهایی که بعضی از کشورهای همسایه می‌کردند و می‌خواستند کار انحصاری انجام دهند تا اگر افغانستان از دست کمونیست‌ها خلاص شد در دام‌ آمریکایی‌ها بیفتد، دخالت ایران بسیار موثر بود چون برخی کشورها نماینده آمریکا بودند. برخی کتابهای سید قطب را قبل از انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای ترجمه کردند. کتاب نقش مسلمانان در آزادی هند تالیف مقام معظم رهبری است. آشنایی با نهضت‌های بیداری اسلامی در سراسر جهان اسلام جزو کارهای مهم ایشان بود.

** کسی که در دانشگاه تئوری صهیونیسم را تئوریزه کند مزدور بی‌مواجب است

در ادامه این مصاحبه سراغ مباحث دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم و صحبت‌های اخیر وی که گفته بود نمی‌پذیرد اساتید در دانشگاه آزاد حرف‌های ضد انقلابی بزنند، که گفت: اولا به شما عرض کنم که بنده به عنوان یک مسئول در دانشگاه آزاد در این مسئله جدی هستم و اینکه کسی بیاید تئوری صهیونیسم را در جمهوری اسلامی تئوریزه کند حتی اگر از اسرائیل هم حقوق نگیرد، مزدور بی‌مواجب است و شعورش همین قدر است که برای مثال فکر می‌کند ما، اسرائیل و ترکیه باید یک مثلثی تشکیل دهیم. این شخص یا خبر ندارد و یا تجاهل می‌کند که حتی در خود سرزمین‌های اشغالی، یهودی‌هایی که از آمریکا و اروپا آمده‌اند درجه یک هستند و یهودی‌هایی که از کشورهای آسیایی و آفریقایی رفته‌اند درجه 2 هستند. یک نفر در ایران بزازی داشت و وضعش خوب بود ولی وقتی به اسرائیل رفت، آنجا رفتگر شده بود.

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اظهار داشت: آنجا(اسرائیل) یک طبقه ممتاز دارند که به یهودی‌های خودشان هم رحم نمی‌کنند و تبعیض نژادی حاکم است. آنجا قانون یک نفر یک رای نیست که یک مسلمان یا مسیحی عرب معادل یک یهودی حق رای داشته باشد. یک تبعیض نژادی آشکار هست که خجالت هم نمی‌کشند که بگویند این تبعیض را داریم و ملاک را خون بنی‌اسرائیل می‌دانند. این اساتیدی که این تفکر را دارند جایی در دانشگاه آزاد ندارند. این اساتید جرات ندارند در بین افرادی که از او نگرانی نمره ندارند این حرف‌ها را بزنند. اینها با ارتباطاتی که دارند، می‌آیند از بیت‌المال مسلمین ارتزاق می‌کنند و ضد منافع مسلمین حرف می‌زنند.

نظر شما