شناسهٔ خبر: 21481455 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مختارپور:

فرهنگ ارزشی خود را نتوانستیم به درستی وارد فضای مجازی کنیم/ دفاع مقدس الگوی درستی برای رفع مشکلات امروز جامعه است

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه دفاع مقدس الگوی مناسبی برای رفع مشکلات امروز جامعه است، گفت: فضای مجازی زمینه انتقال فرهنگ ارزشی به نسل جوان است؛ فضایی که تاکنون نتوانسته‌ایم به درستی فرهنگ ارزشی خود را وارد آن کنیم.

صاحب‌خبر -

نتوانسته‌ایم به درستی فرهنگ ارزشی خود را وارد فضای مجازی کنیم/ دفاع مقدس الگوی درست رفع مشکلات امروز جامعه استعلیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، با اشاره به ویژگی‌های ایثار در دفاع مقدس اظهار داشت: از پنج زاویه می‌توان به مسئله ایثار توجه کرد؛ «ملی»، «انسانی»، «دینی»، «عرفانی» و مجموعه این‌ها در سطح بالاتر نگاه استراتژیک نظام می‌شود. مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره شهدای یکی از استان‌ها تاکید کردند صرف‌نظر از همه جنبه‌هایی که گرامی‌داشت و تجلیل از ایثارگران دارد و کاری پسندیده‌ای است، این پدیده از لحاظ استراتژیک مهم است.

وی افزود: در کشوری با چنین سابقه تمدنی و دینی حتی کسانی که تعلق خاطری به نظام ندارند، اذعان می‌کنند دفاع مقدس تنها جنگی بود که بخشی از سرزمینمان از دست نرفت. بخشی از سرزمین شاید جنبه جغرافیایی داشته باشد؛ ولی از جنبه دیگر این است که حیثیت نظام و اقتدار نظام حفظ شد و به صورت الگو و نمونه‌ای پدید آمد که می‌شود در برابر دشمنی مسلح که حمایت همه دنیا را دارد، مقاومت کرد.

مختارپور حضور همه آحاد مردم در دفاع مقدس را نقطه قوت آن دوران دانست و تصریح کرد: کسانی‌که در این جنگ، دفاع را شکل دادند صرفا نیروی موظف و اجباری و ارتش اداری نبودند، بلکه نیروهای ارتش و مردمی در کنار یکدیگر کار کردند. بخشی از بدنه مردمی نیز در پشت جبهه مشغول بود. پس توان و ظرفیت بزرگی در کشور وجود داشت که اگر این توان و ظرفیت درست حفظ شود، مشکلی برای حل معضلات نخواهیم داشت؛ چرا که حادثه‌ای عظیم‌تر از دفاع مقدس تاکنون نداشته‌ایم که نتوانیم آن را رفع کنیم. اگر در برخی عرصه‌ها نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم شاید به این دلیل است که توانایی تبیین و مشارکت لازم و حضور مردم در همه عرصه‌ها را نداریم، اگر آن تفاهم و اتفاق نظر و همتی که دفاع مقدس را شکل داد در اقتصاد، محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی به وجود بیاید می‌توانیم موفق باشیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان این نکته که حفظ، تقدیر و بزرگداشت شهدا و ایثارگران تنها به خاطر جنبه تکریمی آن مهم نیست، افزود: جنبه مهم دیگر آن الگوسازی است. رفتارهای اجتماعی و اتفاقات رخ داده در جامعه تا زمانی که مصداق مفرد بدون ارتباط و بدون تامین باشد، حادثه ای بیش نیست، زمانی به قاعده تبدیل می‌شود که ضوابط آن را پیدا کنیم. اگر اینطور شود از اتفاقی که یک بار در آن موفقیت کسب کرده‌ایم با حفظ الگوی آن در شرایط دیگر می‌توان چنین موفقیتی را کسب کرد. اگر کاری برا حفظ فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت صورت می‌گیرد برای حفظ یک ذخیره و گنجینه مهم فرهنگی استراتژیک است تا الگوسازی و تکرار برای امور مشابه در حوزه‌های دیگر باشد.

وی با اشاره به الگوگیری از دفاع مقدس و رفع مشکلات جامعه تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف و مقاصد کشوری، مشکلات و کمبود‌هایی داریم که باید برطرف کنیم و به دنبال آن همدلی و همفکری ایجاد شود تا به سمت مقصد حرکت کنیم. برای کشوری مثل کشور ما که بارها مورد هجوم سیاسی و فرهنگی و در دوره‌ای نظامی بوده است، آنچه زمینه پیروزی را فراهم کرده اقتدار است. باید در زمینه علمی، فنی، اجتماعی، سیاسی و نظامی اقتدار داشته باشیم در این صورت کسی نمی‌تواند به کشور حمله کند. دزدی که وارد کوچه می‌شود اگر بداند این خانه قفل محکم، موانع و زنگ خطر دارد، آن دزد نا امید می‌شود.

مختارپور بیان داشت: کشورهای اروپایی هنوز در رابطه با کسانی که در جنگ جهانی اقدامات خوبی انجام داده‌اند در تلاش برای نماد سازی و الگوسازی هستند. چرا که هر ملتی نیاز دارد برای نسل بعدی این الگوها را نشان دهد. ما در کشورمان دوره‌های مختلفی از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و حوادث دیگر را داشته‌ایم، مثلا از دلیران تنگستان یا میرزا کوچک جنگلی یاد می‌کنیم که نشان از مقاومت های طول تاریخ مردم دارد. این مقاومت ها فقط در حوزه نظامی نیست. مقام معظم رهبری چند مرتبه این صحبت را کرده‌اند، تنها کشوری که بعد آمدن اسلام فرهنگ خود و زبان و ادبیات خود را حفظ و ارتقا داد، ایران بود که بعد چند ده سال کسانی که به کشور می آمدند محو این تمدن می شدند. لذا شهید مطهری می گوید یکی از بزرگ‌ترین مراجع نحو و علم زبان عربی در طول تاریخ ایرانیان بودند. این از ظرفیت های ایران اسلامی بوده است که توانسته حتی در علوم غیر بومی هم سرآمد باشد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به زمینه فرهنگی عظیم ایران اسلامی، گفت: علاوه بر ظرفیت بزرگی که در علم و صنعت، شعر و عواطف داشتیم، امروز در عرصه های دیگر نیز داریم. دوران دفاع مقدس و نمونه های دیگر فرهنگ ایثار در کشور بستر طبیعی و مستعد تمام اتفاقات خوب جامعه را ساخت.

وی به بستر فضای ارتباطی ایجاد شده در سال‌های اخیر و استفاده از آن به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف خود اشاره کرد و گفت: دوره‌های تاریخی به یک سرعت ثابت تغییر نمی‌کنند. در دوره‌های تاریخی ایران می بینیم در 20 سال از یک سلسه تنها چند حادثه مهم تاریخی اتفاق افتاده و تغییر مهمی رخ نداده است؛ اما در برخی مواقع به قدری سرعت تحولات زیاد شد که اگر بخواهیم با قبل مقایسه کنیم حیرت آور است. برای مثال گسترش فضای مجازی در 20 سال اخیر دوران ما را به دوران متمایزی از 100 اخیر تبدیل کرده است.

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: اتفاقی که در رسانه‌های اجتماعی رخ داده است آثار وضعی را در فرهنگ و تمدن‌ها به وجود آورده است. به خصوص در جامعه ما که نسل جوان شور و اشتیاقی به استفاده از آن دارد. این تاثیرات یک بعدی نیست. سال گذشته فردی به من مراجعه کرد و گفت جوانی ایرانی در یکی از دانشگاه‌های رایج تحقیقی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که مردم ایران به دلیل اشتغال در فضای مجازی یک ساعت از خوابشان کم شده است. ما نتوانستیم متناسب با فضای ارتباطی جدید در حوزه های ارزشی و فرهنگی فرهنگ خود را منتقل کنیم. کشوری با چنین سابقه فرهنگی و زبانی نباید منتشر کننده جملات جعلی آن هم به این شدت باشد. مشکلی این است که چون نتوانستیم واسطه تبدیل ارزش‌های به آثار مکتوبی در فضای مجازی را پیدا کنیم امکان کنترل آن را نداریم. هنوز کتاب الکترونیک در ایران کم داریم. گاهی وقت ها هم جعل و قاچاق می‌شود. برخی ناشران فکر می کنند کتاب الکترونیک ضربه به کتاب چاپ شده می زند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما