شناسهٔ خبر: 21480494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه مطرح کرد:

کتابخانه‌ها به سراغ افراد بروند/لزوم ترویج کتابخوانی در حاشیه شهر

کرمانشاه- عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: کتابخانه‌ها نباید منتظر ارباب رجوع باشند و باید به سراغ کتابخوانان بروند و در شهرک‌های حاشیه‌ای برنامه های کتابخوانی بیشتری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، نشست مشترک بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان سنقر و کلیایی با حضور حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی، مرتضی محمدزاده مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان، رئیس اداره و کتابداران شهر سنقر سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه در محل کتابخانه عمومی علامه مجلسی برگزار شد.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی، ضمن تشکر و عرض خیرمقدم از حضور مهمانان گرامی در شهرستان سنقر و کلیایی خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های مهم ما در شهرستان ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی است.

حسینی کیا فرهنگ کتاب و کتابخوانی را زیربنای توسعه هر جامعه دانست و گفت: با توجه به گزارش مدیرکل محترم کتابخانه های عمومی، خدمات گسترده و مفیدی در عرصه کتاب و کتابخوانی را به افراد جامعه ارائه کرده است، اما نیاز به تغییر شیوه دارد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در ادامه گفت: کتابخانه ها نباید منتظر ارباب رجوع باشند و میبایست به سراغ کتابخوانان بروند، در شهرک های حاشیه ای برنامه های فرهنگی و کتابخوانی بیشتری داشته باشید.

 وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای مراسم های عزاداری امام حسین(ع) در ماه های محرم و صفر ابراز کرد: می توان از مبلغان دینی که در این ایام حضور دارند جهت تبلیغ کتاب و کتابخوانی و نیز معرفی کتاب در هرشب استفاده کرد.

سید جواد حسینی کیا، معرفی کتاب در برنامه های صدا و سیما بصورت هفتگی و استفاده از تریبون نماز جمعه بسیار تاثیرگزار دانست.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار استفاده حداکثری از پتانسیل مدارس همزمان با بازگشایی مدارس و خیرین شهرستان تاکید کرد و گفت: بنده همیشه، همه وقت و در حد توان حامی کتابخانه های عمومی هستم.

مرتضی محمدزاده مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از حضور در استان کرمانشاه و شهرستان سنقر ابراز خرسندی کرد و گفت: گزارش عملکرد مدیرکل محترم و وضعیت مطلوب کتابخانه های عمومی شهرستان سنقر موجب دلگرمی است.

محمدزاده در ادامه با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی برای هزینه های پرسنلی ۷۴۰۰ نیروی شاغل و نگهداری ۳۳۴۶ باب کتابخانه عمومی فعال در سراسر کشور نیاز به ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه دارد، اعلام کرد: این در حالیست که اعتبار مصوب شده نهاد در سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیار بوده است، لذا این نهاد برای خرید و تامین منابع، تجهیزات، نشریات و مجلات مورد نیاز کتابخانه ها و همچنین هزینه های جانبی آنها با کمبود اعتبار مواجه خواهد بود.

مدیرکل امور مجلس و استان های نهاد در ادامه افزود: کتابخانه های عمومی بر حسب تقسیمات جدید کشوری و افزایش جمعیت در حال رشد هستند، که به تبع آن تعداد کتابخانه ها و نیروی انسانی جدید هم اضافه خواهد شد، لذا نیاز است که اعتبارات مجموعه نیز افزایش یابد.

مرتضی محمدزاده گفت: توقع ما از نمایندگان محترم و دولت نگاه خاص و ویژه به این حوزه و نهاد فرهنگی است، امید است با پشتیبانی این عزیزان کتاب و کتابخوانی در کشور به جایگاه اصلی و ویژه خود دست یابد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری «نهاد کتابخانه های عمومی یک نهاد صد در صد فرهنگی است.» عنوان کرد: در بحث توسعه فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید سایر دستگاه ها هم کمک کنند.

محمدزاده در ادامه افزود: نهاد کتابخانه های عمومی و شخص دبیر کل محترم نهاد، تعامل خوبی با حوزه مجلس و نمایندگان دارند و انتظار میرود نمایندگان محترم در بحث تخصیص بودجه و اعتبارات به کتابخانه های عمومی عنایت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بودجه فعلی نهاد جوابگوی هزینه ها و نگهداری کتابخانه ها و نیروی انسانی موجود نمیباشد، گفت: در حال حاضر اعتبار تخصیصی ثلث مخارج نهاد میباشد و از طرفی وضعیت همکاری واجرای قانون توسط شهرداری های کشور نیز در بحث پرداخت نیم درصد که سهم قانونی نهاد میباشد مناسب نیست، لذا می طلبد دولت محترم توجه بیشتری به بودجه نهاد داشته باشد و مجلس محترم نیز مساعدت لازم و جدی نماید.

معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان و شهرستان سنقر، از عنایت و توجه نماینده محترم مردم سنقر و کلیایی به حوزه کتابخانه های عمومی و  مسائل فرهنگی تقدیر و تشکر کرد.

نظر شما