شناسهٔ خبر: 21480259 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اين راهنمايي است براي نذري دادن؛ چطور و با چه هزينه‌اي نذري بدهيم؟

بفرمایید نذری

- نرگس خانعلیزاده: دیگر تقریبا بین همه جا افتاده است که در ایام‌ماه محرم، کمتر کسی آشپزی می‌کند؛ آنقدر که برکت غذای امام‌حسین(ع) شامل حال همه می‌شود و این شب‌ها هیچ‌کس سر گرسنه بر بالین نمی‌گذارد.

صاحب‌خبر -

عده زيادي با توجه به نوع نذر، غذايي را به‌عنوان نذري انتخاب مي‌كنند. اسم امام‌حسين(ع) كه مي‌آيد، ديگر كم و زياد و يا نوع نذري فرقي نمي‌كند؛ كافي است در دلمان نيت كنيم و هرچه داريم، به ميان بياوريم. اين يك راهنماي كوچك و جمع‌و‌جور براي نذري دادن است كه شايد بتواند مسير را برايتان روشن‌تر كند؛ نذرتان قبول.

اسم نذري امام حسين(ع) كه مي‌آيد، همه ياد قيمه مي‌افتند؛ يكي از آن غذاهاي محبوب كه طرفدارانش دختر و پسر و پير و جوان ندارد؛ همه دوستش دارند و اين علاقه در‌ماه محرم بيشتر هم مي‌شود. واقعيت هم همين است و انصافا عطر و بوي قيمه نذري در هيچ‌جاي ديگر پيدا نمي‌شود.

قيمه انتخاب خيلي از كساني است كه نذري دارند و به‌دنبال ادا كردنش هستند. با اينكه شايد سختي‌اش به‌خاطر پوست كردن و خلال كردن و سرخ كردن سيب‌زميني، از باقي غذاها بيشتر باشد. از سختي و آساني‌اش كه بگذريم، به‌خاطر گوشت‌هايش، جزو نذري‌هاي نسبتا پرهزينه هم محسوب مي‌شود.

قرمه‌سبزي هم به‌خاطر محبوبيت هميشگي‌اش در طول سال، انتخاب متداولي براي نذري‌ است و اتفاقا پخت آن از همه غذاها آسان‌تر است. تركيب سبزي، لوبيا، گوشت، ليموعماني و باقي ادويه‌هاي معطر، مي‌تواند يك قرمه‌سبزي خوشمزه به شما بدهد.

عدس‌پلو هم مي‌تواند انتخاب خوبي براي نذري باشد. اگر به غذاي سبك راضي نيستيد و امكان هزينه بالا هم برايتان وجود ندارد، عدس‌پلو از آن غذاهايي است كه همه‌ ويژگي‌ها را با هم دارد. در عين خوشمزگي و مفصل بودنش، از لحاظ قيمت با خورشت‌ها تفاوت زيادي دارد. مي‌شود با حجم كمي از گوشت‌چرخ‌كرده (كه البته مي‌تواند همان را هم نداشته باشد) و كشمش، يك عدس‌پلوي خوشمزه درست كنيم و نذرمان را ادا كنيم. بهتر است براي عدس‌پلو، دور برنج هندي را خط بكشيم تا عطر برنج شمال، خوشمزگي غذايمان را چندبرابر كند.

چلومرغ را تقريبا همه دوست دارند و اتفاقا همين افراد معمولا زرشك‌پلو با مرغ را براي نذري دادن انتخاب مي‌كنند كه با ذائقه اغلب مردم هماهنگ باشد. به‌نظر مي‌رسد تهيه مرغ به‌خاطر اهميت پخت و تفت دادن و طعم‌دادنش، كمي سخت‌تر از باقي انتخاب‌ها باشد اما به سختي‌اش مي‌ارزد.

اگر به‌طور اتفاقي سراغ چند آشپز هيأت‌ برويد و بپرسيد، مي‌گويند سخت‌ترين غذا برخلاف ظاهرش، جوجه‌كباب است. جوجه، بايد خوب طعم‌دار شود، در غيراين‌صورت بوي ضخمش از بين نمي‌رود. همين است كه كار را كمي سخت‌ كرده است و كسي كه جوجه‌كباب را براي نذري‌اش انتخاب مي‌كند، بايد تجربه زيادي در درست كردن جوجه داشته باشد.

با اينكه كباب كوبيده، غذاي مرسوم نذري و محرم نيست، اما گاهي اوقات در بين اين همه قيمه و قرمه سبزي، نذري كوبيده حسابي طرفدار پيدا مي‌كند، چون كمتر كسي پيدا مي‌شود كه كوبيده دوست نداشته باشد. دست‌ساز بودن كوبيده ريسك‌پذير است و كسي كه كباب كوبيده را به‌عنوان نذرش انتخاب مي‌كند، كارش راحت‌تر از بقيه است و كافي است بداند كه مي‌خواهد چه تعداد غذا نذري بدهد.

تفاوت هميشه جواب مي‌دهد. اصولا اينطور است كه هركسي با ديدن نذري‌هاي خاص، اول تعجب مي‌كند و بعد از آن به فكر مي‌افتد كه اگر قرار شد روزي نذري بدهد، او هم همين كار را كند. ماكاروني از آن نذري‌هاي متفاوتي است كه به‌خاطر پرطرفدار بودنش، مي‌تواند غذاي مناسبي براي نذري باشد. البته كه درست كردنش از خورشت‌ها كمي سخت‌تر است و آبكش كردن حجم زيادي از ماكاروني، خيلي زمان مي‌برد اما به نتيجه نهايي‌اش مي‌ارزد. از لحاظ هزينه هم خيلي تفاوتي با خورشت‌ها كه به گوشت فراوان نياز دارند، ندارد.

اگر به مراد دلتان رسيده‌ايد و يا مي‌خواهيد هرچه زودتر برسيد اما شرايط نذري‌هاي بزرگ را نداريد، عدسي بهترين گزينه برايتان است. غذاهاي كوچك و جمع‌جور، در عين خوشمزگي و پرطرفدار بودن، انتخاب خيلي خوبي براي يك نذري خوب و كم‌هزينه باشد. عدسي هم يكي از پرطرفدارترين اين غذاهاست كه مي‌تواند دعاي خير خيلي از مردم را برايتان جمع كند؛ غذايي كه از لحاظ هزينه هم كاملا مناسب است.

نظر شما