شناسهٔ خبر: 21478486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

"واردات بی رویه" کمر پنبه کاران "میان جلگه" را شکست

R41347/P41362/S6,1188/CT7

بخش میان جلگه نیشابور به‌عنوان یکی از شهرستان‌های اصلی تولید پنبه خراسان رضوی به دلیل وارادت بی‌رویه، با مشکلات متعددی روبرو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، شهرستان‌ها و روستاهای خراسان رضوی همچنان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و نیاز است که مسئولان خراسان‌رضوی اهتمام بیشتری به مشکلات این بخش‌ها داشته باشند.

معضلی مانند حاشیه نشینی این روزها در کلانشهرهایی مانند مشهد بسیار پررنگ شده است و اگر مشکلات روستاهای استان برطرف نشود ممکن است در بلندمدت شاهد حاشیه نشینی حتی در شهرهای کوچک خراسان رضوی باشیم.

یکی از مولفه‌های توسعه پایدار این است که با فراهم‌کردن زمینه اشتغال در روستاها نه تنها زمینه عدم مهاجرت جوانان از این مناطق را فراهم کنیم بلکه باید به سطحی از پویایی و اشتغال دست پیدا کرد که حتی زمینه مهاجرت معکوس نیز فراهم شود و جوانان مهاجرت کرده ترغیب به حضور در روستاهای خود شوند.

بخش میان جلگه از جمله بخش‌های استان خراسان‌رضوی و شهرستان نیشابور است که مشکلات عدیده‌ای را در زمینه مباحث امکانات و زیرساخت‌ها دارد و مردم این منطقه صبورانه با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و در عین حال از رایزنی برای بهبود وضعیت خود نیز ناامید نمی‌شوند.

سیدعلی اصغر شاکری، رئیس شورای بخش میان جلگه نیشابور در این زمینه می‌گوید: نخستین مشکلی که با آن مواجه هستیم، مشکل گازرسانی به 12 روستای باقیمانده است، تعدادی از روستاهای میان جلگه گازرسانی شده و به بهره برداری رسیده است اما 12 روستا هنوز تعیین تکلیف نشده است.

رئیس شورای بخش میان جلگه نیشابور می‌گوید: همچنین مراحل گازرسانی به 30 روستای بخش نیز به اتمام رسیده و قرار بود در هفته دولت به بهره برداری برسد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه می‌دهد: خانه‌های مسکونی خارج از محدوده روستا نیز معضل دیگری است که عمدتاً جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند در این مناطق ساکن می‌شوند؛ بخشی از جوانان نیز مجبور به مهاجرت می‌شوند. در روستای "فدیشه"، "اردمه" و "ریگی" بالغ بر 350 خانوار خارج از محدوده حریم روستا هستند.

شاکری می‌افزاید: راه‌های روستایی نیز مشکلات زیاد دارد، از نیشابور تا عشق‌آباد 12 کیلومتر آسفالت و عریض شده اما باقیمانده جاده چند سال است که روی زمین و 40 کیلومتر از حوزه استحفاظی نیشابور به کاشمر هنوز وضعیت بسیار نامناسبی دارد. خرابی جاده "فتح‌آباد" تا "فدیشه" یک معضل دیگر است و جاده "روح آباد" به "گلبو" نیز بسیار کم عرض و باریک است. تعدادی از روستاهای ما هزار و 2 هزار متر راه روستایی دارند که باید آسفالت شود و البته اینها روستاهای بسیار محرومی هستند و نیاز به آسفالت دارند.

وی با اشاره به اینکه عمده مردم منطقه کشاورز و دامدار هستند می‌‌گوید: یکی دیگر از مشکلات بخش ما "الگوی کشت" است که با توجه به اینکه اداره آب و جهاد کشاورزی، ساعت کار را قرار است طبق پروانه ارائه دهند باید الگوی کشتی ارائه شود تا متناسب با ساعت کار، اینها کشاورزی کنند و باید محصولات جدیدی جایگزین شوند. دولت باید تسهیلات کم بهره به اینها بدهد تا الگوی کشت تغییر پیدا کند.

رئیس شورای بخش میان جلگه نیشابور ادامه می‌دهد: 277 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در منطقه وجود دارد و 3200 راس دام سنگین داریم و باید دستگاه‌های دولتی و جهاد کشاورزی در زمینه ارائه تسهیلات به کشاورزان و دامداران اهتمام داشته باشند زیرا اینها در توسعه پایدار روستایی بسیار مهم است. یکی دیگر از مشکلات ما عدم پرداخت مطالبات کشاورزان است که نزدیک 50 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت نشده و دولت هنوز وجه گندم را پرداخت نکرده است.

وی می‌گوید: بخش "میان جلگه" براساس آخرین سرشماری سال 95، 39 هزار نفر جمعیت دارد و دارای سه دهستان است و 70 روستای بالای 20 خانوار دارد و یک شهر به نام عشق آباد.

شاکری می‌گوید: دو کارخانه پنبه پاک‌کنی داریم که سطح زیرکشت پنبه کم شده و با توجه به واردات، سطح زیر کشت کم شده، قبلاً حدود 90 درصد پنبه کشت شده در شهرستان مربوط به میان جلگه بود و با توجه به وارادات بی‌رویه سطح زیر کشت پنبه کم شده، حداقل 30 تا 40 درصد سطح زیر کشت پنبه کاهش پیدا کرده و کارخانه پنبه پاک کنی قبلاً سه شیفته کار می‌کردند و الان تک شیفت هستند.

انتهای پیام/

نظر شما