به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: علی بخشی در پاسخ به این سئوال که آیا سرمایه گذاری پایین در ساخت نیروگاه و شبکه انتقال در سالهای اخیر تا چه اندازه می تواند در آینده مشکل ایجاد کند،گفت: در حال حاضر صنعت و تولید و کارخانجات با ظرفیت کامل کار نمیکند و با بررسیهای میدانی صورتگرفته در خصوص صنعت برق مشخص شد که با 20 درصد تا 30 درصد فعالیت میکنند، بنابراین مصرف برق به شکل قابل توجهی کاهش مییابد و اگر تاکنون خاموشی گستردهای نداشتیم، یک دلیل آن همین بوده است.
* خاموشیهای کنترل شده برای صنایع
وی افزود: بخش دیگری که جبران شد این بود که خاموشیهای کنترل شده برای صنایع اعمال شد، اما با توجه به رشد سالانه مصرف برق عملاً در یک برههای این اقدامات جواب نخواهد داد و اگر از رکود اقتصادی خارج شویم و صنایع از این وضعیت رهایی پیدا کنند و مصرف برق رشد داشته باشد، قاعدتاً با خاموشیهای محدود نمیتوانیم رشد مصرف برق را کنترل کنیم و قطعاً به مشکل خواهیم خورد.
*برق حبس شده در برخی استانها
بخشی با اشاره به اینکه راه حل این موضوع قبل از احداث نیروگاه اصلاح شبکه برق است ادامه داد: آنچه که تصور میشود این است که بیشتر از بحث تولید و احداث نیروگاه ، شبکه برق نیازمند اصلاح است، چرا که در برخی از مناطق مثل خراسان و سمنان برق حبس شده داریم.یعنی به عبارتی میزان تولید برق بیش از مصرف است، اما شبکه مناسبی برای انتقال وجود ندارد.
وی افزود: اقدام سریع که میتوان جلوی این معضل را گرفت این است که شبکه برق اصلاح شود، خطوط انتقال را احداث کنیم تا از مسیر این خطوط برقهای حبس شده را وارد شبکه کنیم.
بخشی گفت: بحث کاهش تلفات موضوع دیگری است که باید روی آن کار کرد، چرا که در برخی مناطق برق تولیدی تلف شده و غیرقابل استفاده میشود. اگرچه وزارت نیرو یک طرح جهادی برای کاهش تلفات داشت و گاهاً اعداد و ارقامی هم در این خصوص اعلام شد، اما تصور میشود اگر بر روی کاهش تلفات اقدامات جدی صورت گیرد، تا حدودی کسری برق را میتوانیم از این ناحیه جبران کنیم.
رئیس سندیکای صنعت برق گفت: نکته دیگری که خیلی سریعتر از احداث نیروگاه میتواند رخ دهد و استراتژیک است تبدیل ایران به هاب انرژی است، اگر بتوانیم ارتباط الکتریکی با کشورهای منطقه ایجاد کنیم، طبیعتاً در فصل تابستان از کشورهای همسایه شمالی میتوانیم برق وارد کنیم و در فصل زمستان به آنها برق صادر کنیم.
بخشی خاطرنشان کرد:سالانه باید 5 هزار مگاوات نیروگاه طبق برنامه توسعهای نیروگاهی کشور احداث و وارد مدار شود که گاهاً در این خصوص تأخیراتی رخ میدهد، چرا که قرار بر این بود که انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود که البته در یک یا دو سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: اما در ساخت نیروگاههای بخاری و گازی با توجه به زمانبر بودن ساخت آنها به نظر میرسد برنامه منسجمتری را میطلبد که اگر این اتفاق رخ نداد بتوانیم با احداث شبکه و کاهش تلفات مصرف برق را پاسخگو باشیم وگرنه 3 یا 4 سال دیگر با مشکل جدی خاموشی گسترده مواجه خواهیم شد.
رئیس سندیکای صنعت برق گفت: در بحث تولید برق و نیروگاه با توجه به اینکه امکان سرمایهگذاری بخش خصوصی و خارجی وجود دارد تا حدودی وضعیت خوبی در کشور حاکم است، اما در شبکههای انتقال چون براساس اصل 44 قابلیت واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، عملاً شبکههای انتقال سرمایهپذیر نیست و سرمایهگذار خارجی و بخش خصوصی وارد سرمایهگذاری در این بخش نمیشوند، بنابراین متأسفانه با وضعیت منابع مالی موجود دولتی عملاً سرمایهگذاری دولتی در این بخش جوابگو نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه با اولویتبندی یادشده میتوانیم جوابگوی مصرف برق باشیم، گفت: تلفات انرژی در شبکه انتقال برق 2 تا3 درصد است، اما تلفات در شبکه توزیع برق بالا است.
*بی توجهی به درخواست بخش خصوصی برای احداث شبکه برق و کاهش تلفات/تشکیل کمیته ویژه کاهش تلفات
بخشی در پاسخ به این سؤال که شرکتهای خصوصی زیادی برای سرمایهگذاری در شبکه توزیع و کاهش تلفات اعلام آمادگی کردهاند، اما ظاهراً توجهی به این درخواستها صورت نمیگیرد اظهار داشت: شرکتهای متعدد پیشنهادات زیادی در خصوص سرمایهگذاری در شبکه توزیع و کاهش تلفات انرژی ارائه کردهاند،حتی سندیکای صنعت برق نیز برای کاهش تلفات انرژی کمیتهای ویژه تشکیل داد و شرکتهای زیادی نیز اعلام آمادگی کردند و پیشنهاداتی هم ارائه شد، اما مسیر اقتصادی آن هنوز هموار نشده است.
وی ادامه داد: سرمایهگذارانی که در بحث کاهش تلفات انرژی ورود میکنند، طبق قانون به اندازهای که موفق به کاهش تلفات میشوند به همان میزان اجازه صادرات برق و انرژی دارند، اما زیرساخت صادراتی هنوز مهیا نشده است، پس باید برق تولید شده را از بخش خصوصی به مبلغ برق صادراتی خریداری کنند، اما هنوز این مسیر هموار نشده است و وزارت نیرو نتوانسته زیرساختهای خود را آماده کند.
بخشی افزود: با این وضعیت هنوز علاقمندان زیادی از بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه برای کاهش تلفات انرژی وجود دارد، اما باید مسیر سرمایهگذاری برای آنها هموار شود.
رئیس سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: شرکتهای بزرگ خصوصی داخلی بارها و بارها اعلام آمادگی کردهاند که هرگونه امتیاز که برای شرکتهای خارجی وجود دارد، برای این شرکتها نیز ایجاد شود تا آنها نیز فعالیت خود را با جدیت انجام دهند.
*وزیر جدید نیرو باید از معاونان قوی استفاده کند
وی در پاسخ به این سئوال که نمونه این موضوع را می توان در احداث نیروگاه توسط شرکت یونیت ترکیه جستجو کرد، افزود: یکی از این نمونهها قرارداد با شرکت یونیت ترکیه بود که سندیکای برق و حتی شرکت مپنا بارها اعلام کردند شرایط حضور شرکت یونیت ترکیه اعلام شود تا مپنا نیز در این خصوص اقدامات خود را انجام دهد و نیروگاه احداث کند، اما هر چقدر تلاش کردیم تا به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم، موفق نشدیم.
بخشی در پاسخ به این سئوال که وزیر جدید نیرو باید چه اولویت هایی را مد نظر خود قرار دهد گفت: جایگاه وزارت نیرو جایگاهی است که در تصمیمسازیها بیشتر فعالیتها را به معاونان خود واگذار می کند، بنابراین حتی اگر وزیر جدید نیرو یک وزیری با روحیات و تخصص حوزه آب تعیین و معرفی شود، باید معاونان قوی در حوزه آب و برق تعیین کند تا آنها فعالیتهای مربوط به برق و آب را به پیش ببرند.
وی افزود: حال اینکه وزیر جدید نیرو حتماً باید متخصص آب و یا متخصص برق باشد چندان نمیتواند راهگشا باشد بلکه وزیر نیرو باید ساختار کلان وزارت نیرو را اداره کند و بحث تخصصی آب و برق را به معاونتهای خود محول کند.
بخشی خاطر نشان کرد: پس باید بیش از اینکه نگران وزیر نیرو با تخصص آب و یا برق باشیم باید به فکر این باشیم که وزیری معرفی شود که از معاونان قوی و متخصص استفاده کند.
∎
* خاموشیهای کنترل شده برای صنایع
وی افزود: بخش دیگری که جبران شد این بود که خاموشیهای کنترل شده برای صنایع اعمال شد، اما با توجه به رشد سالانه مصرف برق عملاً در یک برههای این اقدامات جواب نخواهد داد و اگر از رکود اقتصادی خارج شویم و صنایع از این وضعیت رهایی پیدا کنند و مصرف برق رشد داشته باشد، قاعدتاً با خاموشیهای محدود نمیتوانیم رشد مصرف برق را کنترل کنیم و قطعاً به مشکل خواهیم خورد.
*برق حبس شده در برخی استانها
بخشی با اشاره به اینکه راه حل این موضوع قبل از احداث نیروگاه اصلاح شبکه برق است ادامه داد: آنچه که تصور میشود این است که بیشتر از بحث تولید و احداث نیروگاه ، شبکه برق نیازمند اصلاح است، چرا که در برخی از مناطق مثل خراسان و سمنان برق حبس شده داریم.یعنی به عبارتی میزان تولید برق بیش از مصرف است، اما شبکه مناسبی برای انتقال وجود ندارد.
وی افزود: اقدام سریع که میتوان جلوی این معضل را گرفت این است که شبکه برق اصلاح شود، خطوط انتقال را احداث کنیم تا از مسیر این خطوط برقهای حبس شده را وارد شبکه کنیم.
بخشی گفت: بحث کاهش تلفات موضوع دیگری است که باید روی آن کار کرد، چرا که در برخی مناطق برق تولیدی تلف شده و غیرقابل استفاده میشود. اگرچه وزارت نیرو یک طرح جهادی برای کاهش تلفات داشت و گاهاً اعداد و ارقامی هم در این خصوص اعلام شد، اما تصور میشود اگر بر روی کاهش تلفات اقدامات جدی صورت گیرد، تا حدودی کسری برق را میتوانیم از این ناحیه جبران کنیم.
رئیس سندیکای صنعت برق گفت: نکته دیگری که خیلی سریعتر از احداث نیروگاه میتواند رخ دهد و استراتژیک است تبدیل ایران به هاب انرژی است، اگر بتوانیم ارتباط الکتریکی با کشورهای منطقه ایجاد کنیم، طبیعتاً در فصل تابستان از کشورهای همسایه شمالی میتوانیم برق وارد کنیم و در فصل زمستان به آنها برق صادر کنیم.
بخشی خاطرنشان کرد:سالانه باید 5 هزار مگاوات نیروگاه طبق برنامه توسعهای نیروگاهی کشور احداث و وارد مدار شود که گاهاً در این خصوص تأخیراتی رخ میدهد، چرا که قرار بر این بود که انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود که البته در یک یا دو سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: اما در ساخت نیروگاههای بخاری و گازی با توجه به زمانبر بودن ساخت آنها به نظر میرسد برنامه منسجمتری را میطلبد که اگر این اتفاق رخ نداد بتوانیم با احداث شبکه و کاهش تلفات مصرف برق را پاسخگو باشیم وگرنه 3 یا 4 سال دیگر با مشکل جدی خاموشی گسترده مواجه خواهیم شد.
رئیس سندیکای صنعت برق گفت: در بحث تولید برق و نیروگاه با توجه به اینکه امکان سرمایهگذاری بخش خصوصی و خارجی وجود دارد تا حدودی وضعیت خوبی در کشور حاکم است، اما در شبکههای انتقال چون براساس اصل 44 قابلیت واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، عملاً شبکههای انتقال سرمایهپذیر نیست و سرمایهگذار خارجی و بخش خصوصی وارد سرمایهگذاری در این بخش نمیشوند، بنابراین متأسفانه با وضعیت منابع مالی موجود دولتی عملاً سرمایهگذاری دولتی در این بخش جوابگو نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه با اولویتبندی یادشده میتوانیم جوابگوی مصرف برق باشیم، گفت: تلفات انرژی در شبکه انتقال برق 2 تا3 درصد است، اما تلفات در شبکه توزیع برق بالا است.
*بی توجهی به درخواست بخش خصوصی برای احداث شبکه برق و کاهش تلفات/تشکیل کمیته ویژه کاهش تلفات
بخشی در پاسخ به این سؤال که شرکتهای خصوصی زیادی برای سرمایهگذاری در شبکه توزیع و کاهش تلفات اعلام آمادگی کردهاند، اما ظاهراً توجهی به این درخواستها صورت نمیگیرد اظهار داشت: شرکتهای متعدد پیشنهادات زیادی در خصوص سرمایهگذاری در شبکه توزیع و کاهش تلفات انرژی ارائه کردهاند،حتی سندیکای صنعت برق نیز برای کاهش تلفات انرژی کمیتهای ویژه تشکیل داد و شرکتهای زیادی نیز اعلام آمادگی کردند و پیشنهاداتی هم ارائه شد، اما مسیر اقتصادی آن هنوز هموار نشده است.
وی ادامه داد: سرمایهگذارانی که در بحث کاهش تلفات انرژی ورود میکنند، طبق قانون به اندازهای که موفق به کاهش تلفات میشوند به همان میزان اجازه صادرات برق و انرژی دارند، اما زیرساخت صادراتی هنوز مهیا نشده است، پس باید برق تولید شده را از بخش خصوصی به مبلغ برق صادراتی خریداری کنند، اما هنوز این مسیر هموار نشده است و وزارت نیرو نتوانسته زیرساختهای خود را آماده کند.
بخشی افزود: با این وضعیت هنوز علاقمندان زیادی از بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه برای کاهش تلفات انرژی وجود دارد، اما باید مسیر سرمایهگذاری برای آنها هموار شود.
رئیس سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: شرکتهای بزرگ خصوصی داخلی بارها و بارها اعلام آمادگی کردهاند که هرگونه امتیاز که برای شرکتهای خارجی وجود دارد، برای این شرکتها نیز ایجاد شود تا آنها نیز فعالیت خود را با جدیت انجام دهند.
*وزیر جدید نیرو باید از معاونان قوی استفاده کند
وی در پاسخ به این سئوال که نمونه این موضوع را می توان در احداث نیروگاه توسط شرکت یونیت ترکیه جستجو کرد، افزود: یکی از این نمونهها قرارداد با شرکت یونیت ترکیه بود که سندیکای برق و حتی شرکت مپنا بارها اعلام کردند شرایط حضور شرکت یونیت ترکیه اعلام شود تا مپنا نیز در این خصوص اقدامات خود را انجام دهد و نیروگاه احداث کند، اما هر چقدر تلاش کردیم تا به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم، موفق نشدیم.
بخشی در پاسخ به این سئوال که وزیر جدید نیرو باید چه اولویت هایی را مد نظر خود قرار دهد گفت: جایگاه وزارت نیرو جایگاهی است که در تصمیمسازیها بیشتر فعالیتها را به معاونان خود واگذار می کند، بنابراین حتی اگر وزیر جدید نیرو یک وزیری با روحیات و تخصص حوزه آب تعیین و معرفی شود، باید معاونان قوی در حوزه آب و برق تعیین کند تا آنها فعالیتهای مربوط به برق و آب را به پیش ببرند.
وی افزود: حال اینکه وزیر جدید نیرو حتماً باید متخصص آب و یا متخصص برق باشد چندان نمیتواند راهگشا باشد بلکه وزیر نیرو باید ساختار کلان وزارت نیرو را اداره کند و بحث تخصصی آب و برق را به معاونتهای خود محول کند.
بخشی خاطر نشان کرد: پس باید بیش از اینکه نگران وزیر نیرو با تخصص آب و یا برق باشیم باید به فکر این باشیم که وزیری معرفی شود که از معاونان قوی و متخصص استفاده کند.
نظر شما