شناسهٔ خبر: 21478091 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مشاور دروزارت صنعت: تخلفات درحوزه فاکتورسازی نوعی پولشویی است

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره کل صنعت گلستان، کارگاه آموزشی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در راستای تشریح قانون ، آئین نامه و دستورالعمل های

صاحب‌خبر - به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره کل صنعت گلستان، کارگاه آموزشی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در راستای تشریح قانون ، آئین نامه و دستورالعمل های اجرایی مبارزه دراین بخش به مدت یک روز در گرگان برگزار شد.
جمشید گلپور مشاور معاون اموراقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت،معدن وتجارت درمبارزه با پولشویی در این کارگاه گفت: پول‌های کثیف ناشی از اعمال خلاف و تبدیل به پول تمیز و وارد شدن آن به چرخه اقتصادی کشور را پولشویی می‌گویند.
وی ادامه داد: پولشویی به درآمدهای خلافی اطلاق می‌شود که مسیر قانونی را در اقتصاد پیدا کرده و باید با این پدیده با جدیت مبارزه شود.
گلپور؛ یکی از اثرات تخریبی پولشویی را فرار از مالیات عنوان کرد و گفت: برخی از سرمایه‌داران حتی یک ریال مالیات پرداخت نمی‌کنند که آسیب بزرگی به اقتصاد وارد کرده و نوعی پولشویی به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: پولشویی فضای کسب وکار را در کشور ناامن می‌کند و اصناف در راستای مبارزه با آن باید با حساسیت تمام مشاهدات غیرمعقول را در معاملات بزرگ گزارش کنند.
مشاور معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ادامه داد که به منظور جلوگیری از پولشویی در مرحله نخست باید اصناف مبارزه جدی خود را با این پدیده آغاز کنند.
به گفته وی؛ در مبارزه با پولشویی باید مسیرها را برای سوءاستفاده پولشویان بسته و عرصه را تنگ کنیم.
وی بیان کرد: تاکنون مبارزه با پولشویی در کشور مغفول مانده است و باید از یک جایی این موضوع آغاز و اگر شفافیت ایجاد شود، بخش خصوصی وارد عرصه مبازره با پولشویی می‌شود.
مشاور معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: پولشویی از جرائم مهم است که با جدیت بیشتری با آن برخورد شده و این موضوع موجب جلوگیری از پولدار شدن یک شبه و فرار مالیاتی می‌شود.
وی در ادامه به اهداف این کارگاه آموزشی اشاره کرد و گفت: صنوف مشمول این طرح شامل مشاورین املاک ، نمایشگاه های اتومبیل ، طلا و جواهر ، سنگ های قیمتی و فرش دستباف بوده و قصد داریم با اطلاع رسانی به صنوف ، مسیر متخلفان پولشویی را تنگ نماییم که آنها حداقل در حوزه اصناف به هدف خود نرسند.
به گفته گلپور؛ با توجه به گزارش نظارت های بخش های مالی شامل بانکها و موسسات مالی کشور، متخلفین پولشویی با شگردهای جدید بسمت بخش های غیرمالی که اصناف هستند روی آورده اند و ما اگر بتوانیم این بخش را برای آنان نا امن کنیم دیگر جایی برای تخلفات پولشویی در سطح کشور باقی نخواهد ماند.
گلپور گفت: اطلاع رسانی و برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص این طرح تا سه ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن بحث های عملیاتی و اقدامات اجرایی بصورت سیستمی پیاده خواهد شد.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا

نظر شما