شناسهٔ خبر: 21474142 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

الواح 21 گانه

صاحب‌خبر -

فناوران - معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران اقدام  به خرید 21 عدد  تبلت و 21 دستگاه پژو پارس برای اعضای شورای شهر تهران کرده است. هزینه ای که برای این موضوع صرف شده، حدود یک میلیارد تومان است و همین موضوع انتقادات زیادی را در فضای مجازی در پی داشته است.
در دو سند منتشر شده در فضای مجازی، مبلغ 96 میلیون تومان بابت خرید 21 دستگاه تبلت و 900 میلیون تومان برای خرید 21 دستگاه پژو پارس هزینه شده است تا پرونده یک میلیارد تومانی پرحاشیه ای را برای اعضای شورای شهر بسازد.

 تبلت ها چه بودند؟
با توجه به هزینه 96 میلیون تومانی بابت خرید 21 دستگاه تبلت، قیمت هر دستگاه 4 میلیون و 750 هزار تومان می شود. در صورتی که مسوول خرید شورای شهر این اقلام را به قیمت خریده باشد، می توان حدس زد که این تبلت ها از چه نوعی هستند.
با گشتی در سایت های فروش کالا، نزدیک ترین احتمال تبلت مايکروسافت مدل Surface Pro 4 - A به همراه کيبورد است که همین حالا در یکی فروشگاه اینترنتی 4 میلیون و 579 هزار تومان به فروش  می رسد. از آنجا که سیستم عامل این محصول ویندوز است، معمولا گزینه مناسبی برای نهادهای عمومی و دولتی است. البته تبلت خریداری شده جزو تبلت های گران بازار به شمار می آید و قاعدتا بیش از نیاز اعضای شورای شهر، امکانات و قابلیت دارد.

 واکنش اعضای شورای شهر
الهام فخاری عضو شورای شهر تهران پس از انتشار خبر خرید این اقلام برای اعضای شورای شهر تهران، گفت: این مصوبه و دستور شورا نبوده است و اعضای شورا فقط امانتدار این اموال هستند.
ابراهیم امینی نایب رییس شورای شهر تهران نیز پس از انتشار لیست خرید 21 تبلت و 21 خودرو پژو پرشیا برای اعضای جدید شورای شهر تهران در فضای مجازی به قیمت نهصد و نود شش میلیون تومان گفت: خرید اقلام مختلف برای شورای شهر رویه جدیدی نبوده است و این تبلت ها و خودروها جزو اموال شورای شهر بوده و نمایندگان تنها امانتدارانی هستند که با پایان مسوولیت خود تمام این اموال را به شورا  بازمی گردانند.
رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر تهران در دوره چهارم نیز در این باره گفت: خرید اقلام مورد نیاز اعضای شورا یک موضوع مرسوم است که از طریق رییس شورا پیگیری می شود. وی ادامه داد: البته در دوره قبل و با توجه به افزایش اعضای شورای شهر تهران از 15 به 31 نفر، قاعدتا باید تعدادی خودرو و و تبلت خریداری می شد اما در همین زمینه نیز صرفه جویی لازم صورت گرفت.
عضو سابق شورای شهر تهران بیان کرد: در دوره گذشته اعضا تمام اقلامی را که از شورا دریافت کرده بودند، به مدیریت شهری تحویل دادند و حتی می شد از همین وسایل استفاده کرد که متاسفانه اعضای جدید در این زمینه اعتقادی نداشتند.

 خرید تبلت با هدف حذف کاغذ
سخنگوی شورای شهر تهران به حواشی خرید ۲۱ دستگاه تبلت و خودروی پژو پارس واکنش نشان داد.
علی اعطا در گفت وگو با ایسنا با بیان حواشی ایجاد شده پیرامون خرید تبلت و خودروهای پژو پارس برای همه اعضای شورای شهر تهران گفت: در دوره های قبل مکاتبات و تبادل گزارش ها و مستندات در شورا به روش سنتی و کاغذی انجام می شد و با وجود آنکه زیرساخت های استفاده از سامانه اتوماسیون ایجاد شده بود، اما شورای سابق از این زیرساخت استفاده نمی کرد.
سخنگوی شورای شهر پنجم تهران با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی و امکان دسترسی ۲۴ ساعته به اتوماسیون، گزارش ها، مکاتبات و گردش کار آنها، هیات رییسه هرگونه مکاتبه کاغذی را در شورای پنجم متوقف کرد و در حال حاضر همه مکاتبات باید در سامانه اتوماسیون انجام شود، گفت: درحال حاضر اعضا در هر زمان و مکان می توانند از طریق اینترنت به کارتابل و سامانه دسترسی داشته باشند و استفاده از آن حجم وسیع کاغذ از طریق این فرایند حذف می شود و برای ما جای تعجب است که چرا زودتر از این ها در شورا چنین اقدامی انجام نشده است.
اعطا گفت: هر عضو شورا در هر روز ده ها صفحه نامه، گزارش و سند دریافت می کند و اگر اعضا همچنان از کاغذ استفاده می کردند، محل انتقاد بود. با ابزاری که در اختیار اعضا گذاشته شده، علاوه بر حذف کاغذ، در رفت وآمدهای روزانه امکان دسترسی به کلیه اطلاعات و فعالیت از طریق اینترنت فراهم است. وی در خصوص خرید ۲۱ دستگاه پژو پارس برای اعضای شورای شهر نیز گفت: در خصوص خرید خودروهای جدید نیز باید گفت خودروهای قبلی در اختیار اعضا دچار استهلاک و فرسودگی بودند و پس از بررسی های انجام شده، مشخص شد با توجه به فرسودگی آنها خرید خودروهای جدید منطقی تر است.
اعطا با بیان حواشی ایجاد شده درباره این خریدها، افزود: نکته حایز اهمیت این است که هیچ یک از این اقلام متعلق به اعضای شورای شهر نیست بلکه برچسب اموال داشته و تنها در این دوره چهار ساله در اختیار اعضا قرار می گیرد.
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین گفت که درباره مبلغ اعلام شده در برخی رسانه ها برای خرید این تبلت ها و خودروها اطلاعی ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما