شناسهٔ خبر: 21473806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت ‌الله مکارم شیرازی:

شهرداری به عمران و آبادانی فرهنگی و اخلاقی قم اهتمام ویژه داشته باشد

قم- ایرنا- آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: شورای شهر و شهرداری به جز عمران و آبادانی شهر، به مساله عمران و آبادانی فرهنگی و اخلاقی نیز دقت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، وی عصر سه شنبه در دیدار مرتضی سقاییان ‌نژاد شهردار و مدیران شهری قم در موسسه امام سجاد(ع) افزود: هرچه بیشتر در خدمت رسانی به شهر قم دقت شود، آبرویی برای شیعه و نظام اسلامی خواهد بود.
آیت ‌الله مکارم شیرازی به موقعیت فرهنگی قم اشاره و خاطرنشان کرد: موقعیت فرهنگی قم در ایران بی ‌نظیر است؛ حوزه علمیه قم در دنیا مثل ندارد و اهل تسنن نیز به این وسعت حوزه علمیه ندارند، وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نیز موقعیتی ویژه ای برای این شهر ایجاد کرده که به موازات آن باید کارهای فرهنگی غنی انجام داد.
وی در ادامه با اشاره به مساله فرودگاه قم، تصریح کرد: این فرودگاه از آنچه که فکر می‌ شود تاثیرگذارتر است و اگر راه ‌اندازی شود برای چنین شهر جهانی آثار بسیار مطلوبی خواهد داشت.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی از جمله طرح های اصلی است که در شهرک فرودگاهی قم به بهره برداری خواهد رسید.
وی در ادامه ضمن تبریک انتخاب مجدد سقاییان ‌نژاد به عنوان شهردار قم، گفت: ما مکرر تاکید کرده ‌ایم که تیم شما کارهایی انجام داده که باید فرصت داده شده تا تکمیل شود.
این مرجع تقلید با اشاره به مطالبات مردم از شهرداری، تصریح کرد: هرچه زودتر گره از کار مردم گشوده شود بهتر است؛ برخی قوانین دست و پاگیر که جزو قوانین مملکتی نیست و مختص شهرداری بوده که شورای شهر می‌ تواند آن‌ها را برطرف کند.
وی با بیان این که این مشکلات را رفع کنید تا اگر مردم می ‌خواهند پروانه ساختمانی بگیرند کارشان با سرعت بیشتر پیگیری شود، افزود: اگر کار مردم را آسان کنید کار خودتان نیز آسان خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات برخی مناطق خطرخیز شهر قم، بیان کرد: یکی از مناطق خطرخیز قم مسیر شهرک پردیسان است که هرچه زودتر باید مشکل حل شده تا خطراتی که تاکنون به وجود آمده کاهش یابد و این مساله در اولویت کار شهرداری باشد.
شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد؛ این منطقه با حدود 150 هزار تن جمعیت در 10 کیلومتری قم، در حال حاضر تنها یک راه خروجی و ورودی دارد.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: مشکل دیگر برخی سوء استفاده گران است که قوانین شهرداری را دور می‌زنند و ساخت و سازهایی که صلاح شهر نیست و برای آن ‌ها درآمد دارد و مصلحت نیست انجام می ‌دهند که مردم از دست این افراد شکایت دارند و این مشکل باید حل شود.
شهردار قم نیز در این دیدار ضمن تشریح اقدامات مدیریت شهری در 2 سال گذشته، گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته برای تسویه بدهی‌های شهرداری و برنامه‌ های آینده مدیریت شهری در قم ارائه کرد.
مرتضی سقاییان نژاد با اشاره به تعامل مطلوب شهرداری با سازمان ‌های مختلف استان، گفت: با استانداری، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و سازمان‌ های خدمات رسان همکاری خوبی ایجاد شده است.
وی با بیان این که نیاز داریم طی برنامه پنج ساله مشکلات آسفالت شهر را کاهش دهیم، افزود: سال گذشته بیش از 200 هزار تن آسفالت توزیع شده و امسال بیش از 300 هزار تن آسفالت در شهر توزیع خواهد شد.
سقائیان ‌نژاد با بیان این که تاکنون قرارداد چهار هتل پنج ستاره منعقد شده که سه مورد در مرحله اجرایی است، افزود: طرح ‌های تفریحی نیز برای افزایش ماندگاری زائر در دستور کار داریم.
/2085/ 6133/ تنظیم کننده: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

نظر شما