شناسهٔ خبر: 21472831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اهمیت ثانیه ها در نجات جان انسان/ اورژانس پیش بیمارستانی، خدمت فوری به شهروندان

حضور به موقع ماموران متخصص و پرتلاش اورژانس پیش بیمارستانی در محل حادثه و شروع درمان، یکی از مهم ترین عوامل نجات جان بیماران و آسیب دیدگان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حادثه خبر نمی کند، حتی در شرایطی که اصلا تصورش را هم نمی کنیم ممکن است گرفتار آسیبی شویم که نیازمند مداوا و رسیدگی باشیم، در این میان آغاز به موقع درمان نقش مهمی در حفظ سلامتی بیمار ایفا می کند. 

بسیاری از آسیب های جبران ناپذیر جسمی به علت عکس العمل های ناشیانه نزدیکان فرد آسیب دیده رخ می دهد، از امدادرسانی های اشتباه تا انتقال نادرست بیمار به بیمارستان! رسیدگی به حال مصدوم امری است که نیازمند تخصص و دانش لازم است و چنانچه به دست افراد متخصص انجام شود، تاثیر بسیاری در تامین سلامتی و جلوگیری از ورود آسیب های بیشتر به بیمار دارد.

فوریت‌های پزشکی، خدمات امداد و کمک‌های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آنها به مراکز درمانی ارائه می‌دهد. خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیت‌های حساس و پراسترس در تمام مدت شبانه‌روز قرار دهد. بنابراین داوطلب باید از نظر جسمی و روحی و روانی آمادگی لازم را برای خدمت در محیط‌های سخت نظیر دریا، کوهستان، شرایط‌ زلزله و دیگر بلایای طبیعی داشته باشد.

رانندگی آمبولانس، حمل بیمار یا مصدوم، کمک‌های اولیه،‌ اطلاع‌رسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق، بخشی از خدمات این افراد را تشکیل می‌دهد.

سال 1354 نخستین اورژانس کشور با 40 دستگاه آمبولانس و 120 پرسنل در کشور آغاز به کار کرد و امروز با 13 هزار نیرو به کار خود ادامه می دهد.

در استان اصفهان 134 پایگاه فعال فوریت های پزشکی فعال، یک پایگاه اورژانس هوایی و 14 اتاق فرمان وجود دارد .

 

 اهمیت ثانیه ها در نجات جان انسان/ اورژانس پیش بیمارستانی، خدمت فوری به شهروندان

کمبود نیروی انسانی در فوریت های پزشکی اصفهان

حداقل نیروی انسانی فعال در یک پایگاه فوریت های پزشکی 6 نیرو است که استان اصفهان با داشتن 140 پایگاه نیازمند حداقل 900 نیروی کارآزموده است که متاسفانه در حال حاضر تعداد نیروهای فعال استان 600 نفر می باشد .

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در این باره گفت: در استخدام سراسری سال گذشته سهم استان اصفهان جذب 272 نفر بود که به دلیل کمبود متقاضی تنها 130 نفر وارد سیستم شدند و هنوز برای تکمیل ظرفیت 140 پست بلاتصدی داریم وکمبود نیروی انسانی را با اضافه کاری پرسنل جبران می کنیم که این امر در دراز مدت کیفیت کار و ارائه خدمات را کاهش می دهد.

غفور راستین در ادامه با اشاره به استاندارد بودن پوشش امداد پیش بیمارستانی در استان اصفهان افزود: معیارهای مختلفی برای سنجش کیفیت کار فوریت های پزشکی وجود دارد و سطح استاندارد استان قابل قبول است اما در برخی مناطق شرق استان نتوانستیم فاصله 40 کیلومتری بین ایستگاه های اورژانس پیش بیمارستانی را تامین کنیم که این امر شاخص استاندارد اصفهان را کمی کاهش داده است.

وی ادامه داد: در 5 ماهه ابتدای 95 بیش از 68 هزار مأموریت توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی انجام شده که این عدد در سال جاری با 35 درصد افزایش به 87 هزار مأموریت رسیده است.

معیارهای سنجش کیفیت اورژانس های پیش بیمارستانی

 استاندارد جاده ها: در 80درصد ماموریت ها، نیروهای امدادی باید در کمتر از 15 دقیقه بر بالین بیمار حضور یابند. این شاخص در استان اصفهان زیر 3/9 دقیقه است.

  استاندارد شهرها: در 80درصد ماموریت ها، نیروهای امدادی باید در کمتر از 8 دقیقه بر بالین بیمار حضور یابند. این شاخص در شهر 5/8 دقیقه و در سایر شهرستان ها زیر 5 دقیقه است.

ازجمله دلایل بالا بودن زمان رسیدکی در کلانشهر اصفهان می توان به نبود مسیرهای مخصوص امدادرسانی، ترافیک بالا و نداشتن فضای مناسب در شهر برای پایگاه های امداد اشاره کرد.

تحول امداد رسانی با ورود دستگاه های پیشرفته

 

اهمیت ثانیه ها در نجات جان انسان/ اورژانس پیش بیمارستانی، خدمت فوری به شهروندان

سال گذشته 80 دستگاه آمبولانس به سیستم اضافه شد که از این تعداد 58 دستگاه آمبولانس بنز هستند که آخرین امکانات و تکنولوژی روز دنیا را دارا بوده و هزینه هرکدام بالغ بر 450 میلیون تومان می باشد. همزمان با دریافت این امکانات سطح مهارت و دانش پرسنل با طی کردن دوره های آموزشی ارتقا یافته وبا اخذ گواهی سطح بندی در این مرگز مشغول به فعالیت می شوند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با بیان این که در سال جاری ماموریت های هوایی از 34 مورد سال گذشته به 8 مورد در سال جاری کاهش یافته گفت: جایگزین شدن انتقال امدادخواه با ماموریت زمینی، شرایط حساس تامین امنیت پرواز، نبود شرایط مناسب فرود وهزینه های بالا از دلایل کاهش مأموریت‌های پروازی است و در حال حاضر مذاکراتی با وزارت بهداشت صورت گرفته تا 2 مدی کوپتر به استان اصفهان اختصاص پیدا کند.

مدی کوپتر اختصاصاً برای اورژانس تهیه شده و امکانات درمانی لازم را در خود دارد؛ همچنین بر خلاف هلی کوپترهای موجود که نظامی هستند و در شب پرواز نمی‌کنند این قابلیت را دارد.

راستین در ادامه افزود: پیش از اضافه شدن این مدی کوپترها نیاز به ایجاد بستری مناسب داریم چرا که در حال حاضر فقط یک پد فرود در بیمارستان الزهرا وجود دارد و بقیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قابلیت نشستن مدی کوپتر را ندارند.

کمبود پایگاه امداد رسانی در شهر اصفهان

رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان دلایل متعدی برای کمبود پایگاه های امداد در شهر اصفهان برشمرد و گفت: بودجه عمرانی لازم برای ساخت پایگاه نداریم و اجاره پایگاه های موجود را خودمان پرداخت می کنیم.

علیرضا قاسمی با اشاره به ابراز نارضایتی 20درصدی مردم از دیر رسیدن اورژانس پیش بیمارستانی ادامه داد: در شهر اصفهان به دلیل گرانی وکمبود زمین، برای راه اندازی پایگاه با مشکل مواجه هستیم  ونیازمند حمایت و همکاری بیشتر شهرداری و خیران هستیم، یک خیر می‌تواند با 200 میلیون تومان یک پایگاه با نام خود راه‌اندازی کند در این راستا اطلاع‌رسانی نقش مهمی دارد شاید بسیاری از خیران از این امر اطلاع نداشته باشند.

وی افزود: بسیاری از پایگاه های امدادرسانی ما در ایستگاه های آتش نشانی قرار دارد و اگر بخواهیم این پایگاه ها را توسعه دهیم باید خانه ای اجاره کنیم که این امر با مشکلاتی از قبیل بالا بودن هزینه ها و مخالفت همسایه از دایر شدن پایگاه در محل سکونتشان همراه است.

رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان گفت: بسیاری از مردم زمانی که با ما تماس می گیرند انتظار دارند در کم ترین زمان ممکن اورژانس بر بالین بیمارشان حاضر شود و این خواسته به جا و به حقی است و ما و مجموعه همکارانمان سعی می کنیم در کم ترین زمان ممکن و در زمانی که برای بعضی از بیماران به خصوص بیماران قلبی که وقت طلایی دارند در کم ترین وقت ممکن به خانه بیماران برسیم و به آن ها خدمت رسانی کنیم.

بی مهری برخی مردم در برخورد با ماموران اورژانس

مردم که با فوریت های پزشکی تماس می گریند تحت شرایط سختی هستند و تنش و استرس مواجه با بیماری که ممکن است در اثر هر حادثه ای نیاز به کمک داشته باشد، گاهی مردم را کم لطف می کند. اما باید بدانند ماموران تحت هر شرایطی سعی می دارند در کم ترین زمان ممکن به بیماران کمک نموده و جان آن ها را نجات دهند.

بسیاری از ماموران فوریت های پزشکی گلایه هایی در باره برخورد نامناسب برخی شهروندان داشتند، بسیاری از افراد دلیل دیر رسیدن اورژانس را کم کاری ماموران می دانند و هنگام تماس و یا حضور آنان در محل حادثه با توهین و الفاظ نادرست و بدون اطلاع از شرایط موجود با این افراد پرتلاش برخورد می کنند.

در بسیاری از موارد راه ندادن و توجهی رانندگان به آمبولانس اورژانس ، ترافیک سنگین، اعزام ماموران به ماموریت های فوری و نبود نیرو ودستگاه برای امداد رسانی سبب تاخیر حضور بر بالین بیمار می شود.

بیایید در خیابان ها به آمبولانس ها توجه داشته باشیم و راه را برایشان باز کنیم ، شاید یکی از اعضا خانواده خودمان یا یکی از شهروندان به کمک فوری نیاز داشته باشند.

زحمت کشان در عرصه بهداشت و درمان و به خصوص افرادی که در اورژانس خدمت رسانی می کنند را نباید فراموش کرد نباید یادمان برود افرادی را که شبانه روزی به فکر سلامتی ما هستند پس برای سلامتیشان دعا کنیم.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/س 

نظر شما