شناسهٔ خبر: 21472608 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد حوزه علمیه قم:

پرچمداران عزای حسینی باید الگوی کامل از اخلاق، ادب و معرفت باشند

قم- ایرنا- استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: پرچمداران عزای حسینی اعم از علما، خطبا و مداحان باید از نظر معرفت، اخلاق، ادب، رفتار، خضوع، خشوع و احترام به دیگران الگوی جامعه باشند.

صاحب‌خبر -

آیت الله سیدمحمد سجادی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ذکر، عرفان و حرکت حضرت امام حسین(ع) در مسیر حق تعالی بود و با همه مصیبت های سنگین، هیچگاه دچار انحراف از مسیر حق نشدند، مبادا ما در عزاداری ها، مسیری منحرف و غیر از سیره حسینی را در پیش بگیریم.
وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات بشریت است، گفت: جلسات محرم، سفر و عاشورایی که امام حسین (ع) پرچمدار آن هستند و هر سال کره زمین را نورانی، متحول و هدایت می کند باید از نظر روش، منش و محتوا برگرفته از مکتب این امام همام باشد.
آیت الله سجادی خاطرنشان کرد: خداوند امام حسین(ع) را چراغ هدایت و کشتی نجات قرار داده است، امام می خواهد ما انسان ها را به سمت خدا، توحید، عبودیت، حق هدایت کند و جلسات عزای ما نیز باید در این مسیر قرار گیرد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت:دعای عرفه آیینه و نشانه شخصیت عارفانه و عالمانه حضرت امام حسین(ع) است، این دعا اوج عبودیت حضرت سیدالشهدا نسبت به حق تعالی را نشان می دهد، بنابراین در مجالس ما باید دعوت به خداوند، معرفت به خدا و امام حسین(ع) موج بزند و جنبه های معرفتی و شعوری آن بر شعار غلبه کند.
آیت الله سجادی بیان داشت: در طول تاریخ، علما درمحرم و صفر پرچم عزاداری را برافراشته نگه داشتند و این چراغ هدایت نیز روشن مانده است، خداوند این چراغ هدایت را روشن کرده ولی هزینه آن را امام حسین (ع)، اصحاب و اولاد ایشان در طول تاریخ برای بشریت پرداخته اند، در محافل و مجالس حسینی همه این ابعاد باید بازگو شود.
وی با اشاره به ضرورت دور بودن مجالس امام حسین (ع) از خرافات، انحراف ها و غلو گفت: هجرت حضرت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و از مکه به عراق و روز عاشورا همه درس و الگو برای بشریت است و اگر نقطه به نقطه و عنوان به عنوان آن برای جوانان مطرح شود کشتی نجات خواهد شد و این نسل دچار انحراف نمی شود.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) جهاد و شهادت را پذیرفته تا بشریت را از ضلالت و حیران بودن نجات دهد و حضرت امام خمینی (ره) بر همین اساس انقلاب را پیروز کرده و همه سخنرانی ها و پیام های ایشان زیر پرچم حضرت سید الشهدا بود.
آیت الله سجادی گفت: به صورت طبیعی، هر چیزی یک آسیبی دارد و اگر خدای ناکرده، این مجالس، محافل و جلسات عزاداری به دست انسان های نادان بیفتد ضربه آن بیشتر از منفعتش خواهد بود.
وی بیان داشت: حادثه کربلا را تنها برای گریه کردن مردم تعریف نکنیم بلکه مفاهیم بلندی مانند جهاد، صبر، تحمل و سختی در راه خدا که فلسفه اصلی این قیام بود را تبیین کنیم، حرکت در مسیر امام حسین (ع)، آسان نیست و تمام ظالمان و طاغوت ها با این مسیر مخالف هستند و سعی دارند مردم را از ادامه راه امام حسین (ع)، مستاصل و پراکنده کنند.
آیت الله سجادی با بیان اینکه دنیا از زمان شهادت امام حسین(ع) تاکنون در مقابل ایشان بود، گفت: در زمان ما هم کربلا را به توپ بستند و هم صدام زیارت کربلا را ممنوع کرده بود ولی این چراغ را خداوند روشن کرده است، باید مداحان این راه، افراد خوب و بامعرفت باشند.
وی ادامه داد: شعرهای عاشورایی باید برگرفته از آثار علما و بزرگان و صاحبان فن در این عرصه باشد، تا با درآمیخته شدن شعر و شعور، حماسه حسینی جاودانه تر شود.
آیت الله سجادی تصریح کرد: امروز حماسه اربعین در جهان غوغا می کند، خطبا، علما و مداحان ما باید در خط چراغ هدایت و کشتی نجات حرکت کنند و امید است روزی عطوفت و محبت حسینی جای قتل، خشونت، تکفیر و ارعاب را بگیرد.
وی ادامه داد: مدیریت حماسه اربعین چنان قوی است که همه به هم محبت می کنند و این حرکت باید حسینی و در همین مسیر بدون انحراف باقی بماند.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

نظر شما