شناسهٔ خبر: 21471864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت/ سید‌نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

پاکسازی سعودی تا تخت سلطنت

روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله‌ای با عنوان «شاهزاده جوان در حال قدرت‌گیری و کشورش در هرج و مرج» از یک نظام سرکوبگر در حکومت عربستان می‌نویسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس روزنامه «جوان» در یادداشتی از «سید‌نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده» نوشت:

عفو بین‌الملل در گزارشی از بازداشت‌های گسترده در عربستان سعودی می‌گوید که به نظر این سازمان، بازداشت‌ها تا آن حد بوده که «بزرگ‌ترین موج بازداشت در طول یک هفته از سال‌ها پیش باشد». موضوع مربوط می‌شود به چندین و چند شخصیت مذهبی، سیاسی، حقوقی و فعال مدنی که توسط مأموران امنیتی آل‌سعود در این روزها دستگیر شده‌اند و این اتفاق آن قدر قابل توجه بوده که علاوه بر عفو بین‌الملل، رسانه‌های غربی هم به آن پرداخته‌اند. روزنامه انگلیسی گاردین یکی از این رسانه‌هاست که روز سه‌شنبه 19 سپتامبر سرمقاله‌ای با عنوان «شاهزاده جوان در حال قدرت‌گیری و کشورش در هرج و مرج» از یک نظام سرکوبگر در حکومت عربستان می‌نویسد: «چک‌های سنگین برای رفاه اجتماعی می‌کشد» و خبرگزاری فرانسه هم از مقدمه‌چینی محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع آل‌سعود، برای تصدی تاج و تخت می‌گوید که بازداشت بیش از 20 نفر از علمای دینی بارز و شخصیت‌های معروف را بخشی از این مقدمه‌چینی می‌داند.
 
روزنامه امریکایی واشنگتن پست از این دست رسانه‌هاست که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اما نویسنده آن یک تبعه عربستان به نام جمال خاشقچی است که مقاله‌ای برای این روزنامه نوشته و مدعی می‌شود تا حالا نگران وضعیت خانواده و از دست دادن شغلش بوده اما از حالا به بعد تصمیم گرفته علیه موج بازداشت‌ها و سرکوب‌ها فریاد بزند. او مدعی شده نوشتن مقاله‌ای در واشنگتن پست برایش لذت‌بخش نیست اما سکوت را به نفع وطن و بازداشت‌شدگان نمی‌داند و آنچه اتفاق افتاده را اهانتی به اندیشمندان و رهبران دینی می‌داند که حاضر شده‌اند جسارت به خرج بدهند و دیدگاهی متفاوت با دیدگاه رهبری عربستان را بیان کنند. شاید خاشقچی با این مقاله دست کم در ظاهر خود را در صف مخالفان محمد بن سلمان قرار داده اما همکاری او با ترکی الفیصل، سفیر سابق آل‌سعود در بریتانیا و امریکا، به عنوان مشاور رسانه‌ای گویای چیز دیگری از این کار او است که سعی می‌کند به وجهی طنز‌گونه‌ آن را مخفی کند. در واقع، انتشار هماهنگ مطالبی با دیدگاه انتقادی از بازداشت‌ها در حکومت سعودی از سوی رسانه‌های غربی قابل تأمل است که ورود کسی مثل خاشقچی به این مقوله می‌تواند تا اندازه زیادی گویای موضوع باشد.
 
حکومت سعودی در این مدت سعی می‌کند بازداشت‌ها را به خارج از کشور پیوند بزند و مدعی شده افراد بازداشت‌ شده مظنون به توطئه علیه حکومت هستند، آنها با اخوان‌المسلمین ارتباط دارند، از دو کشور خارجی کمک مالی دریافت کرده‌اند آن هم «با هدف برهم زدن ثبات و تهدید وحدت ملی» تا گام ابتدایی را برای براندازی حکومت و روی کار آوردن «تشکیلات اخوان‌المسلمین» بردارند. آل‌سعود با این روایت رسمی و اتهامات سعی می‌کند هر گونه ارتباط موج بازداشت‌ها با اوضاع داخلی را نفی کرده باشد اما اگر حتی تعدادی از افراد بازداشت‌ شده هم تأییدی بر این روایت باشند، نمی‌توان گفت که تمام بیش از 40‌نفر بازداشتی ربط به این اتهامات داشته‌ باشند. ارتباط فردی مثل خاشقچی با ترکی الفیصل و باز شدن زبان فریاد او نسبت به موضوع حکایت از وجه داخلی مسئله دارد، به این نحو که او به صورت غیر‌مستقیم، زبان فریاد شاهزادگان آل‌سعود شده که به دلایل مختلف و از جمله ترس خود جرئت فریاد کشیدن ندارند. این به آن معناست که شاهزادگان آل‌سعود از روند سرکوب محمد بن سلمان به تنگ آمده‌اند و از نفوذ و البته پول خود در رسانه‌های غربی استفاده می‌کنند تا اعتراض خود را به این روند گفته باشند.
 
به همین جهت است که مطالب این رسانه‌ها به شدت انتقادی است و گاردین کار را تا آنجا پیش می‌برد که در مطلب خود از عناوینی مثل «کودتای قصر»، «باتلاق خونین جنگ یمن» و «بازی تاج و تخت» استفاده و شخص محمد بن سلمان را به عنوان «یک شاهزاده کوچک بی‌تجربه» معرفی کند. هیچ شکی نیست که این اوصاف مورد توجه و علاقه رقبای محمد بن سلمان در آل‌سعود است که حالا از زبان یک رسانه مشهور غربی بیان می‌شوند اما باید توجه داشت که این «شاهزاده کوچک بی‌تجربه» کسی نیست که از این بازی رسانه‌ای بیمی داشته باشد و حاضر بشود گامی به عقب بردارد. او این روزها و با به جریان انداختن موج بازداشت‌ها پیام خود را به رقبایش در آل‌سعود داده که آن قدر چهره‌های مطرح داخلی برای اعلام مخالفت با خودش را به زندان می‌اندازد که جایی برای ابراز مخالفت باقی نماند و با این پاکسازی خیال خود را برای نشستن بر تخت سلطنت راحت بکند. به این جهت است که باید گفت نه تنها این دست مطالب رسانه‌ای مانعی بر روند بازداشت‌ها در عربستان ایجاد نمی‌کند بلکه باید انتظار موج‌های دیگر بازداشت را داشت تا زمینه برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به طور کامل مهیا شود.

انتهای پیام/ز

نظر شما