شناسهٔ خبر: 21471527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رئیس‌جمهوری فرانسه: مذاکره مجدد برجام بی‌معناست

صاحب‌خبر -

عصر روز یکشنبه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای شرکت در هفتادودومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد. آنچه او در فرودگاه «مهرآباد» تهران و فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک بیان کرد، برجام و رایزنی درباره سرنوشت آن با رهبران جهان بود. برای همین، روحانی در دو برنامه مهم خود؛ یعنی در ميهمانی سالانه خود در جمع ایرانیان مقیم آمریکا در هتل «هیلتون» نیویورک و در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، تأکید کرد: «برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان همواره زنده خواهد بود»؛ «اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برجام را دور اندازد، آمریکا هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد». محور گفت‌وگوی روحانی در دومین روز حضور در نیویورک، توافق برجام، مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم است. روحانی در این سفر با نماینده سه کشور اروپایی و حامی برجام دیدار کرد: فرانسه، سوئد و اتریش؛ این دیدارها با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، «استفان لوون»، نخست‌وزیر سوئد و «الکساندر فان»، رئیس‌جمهور اتریش، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد.
نقش اروپا و فرانسه در حفظ فضای مثبت پسابرجام مهم است
روحانی، در دیدار با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، با بیان اینکه نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند، گفت: برجام حاوی این پیام بود که مسائل پیچیده بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو و در چارچوب رویکرد برد – برد حل‌وفصل کرد و هر آسیبی به آن، می‌تواند انتقال‌دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع مشکلات نیست.‌ روحانی رفتارهای دولت فعلی آمریکا را در ارتباط با برجام، برای جامعه جهانی نگران‌کننده برشمرد و تأکید کرد: تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون هفت بار به‌صراحت بر پایبندی ایران بر این توافق تأکید کرده است و نباید برخی‌ها توافق روشنی مانند برجام را به مسائل دیگر مشروط کنند. رئیس‌جمهور همچنین همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه در زمینه مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه مبارزه با تروریسم را ضروری خواند و با تأکید بر نقش این همکاری‌ها در حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای، گفت: ایران در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است و در همین ارتباط، مستشاران نظامی ما به درخواست دولت‌های رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند. رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به موضوع عراق و اهمیت حمایت قاطع جامعه جهانی و ازجمله فرانسه از قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشور، گفت: بحث همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه، بسیار خطرناک است و می‌تواند درگیری‌های درازمدتی در این منطقه ایجاد کند که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود. رئیس‌جمهوری فرانسه هم در این دیدار با تأکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران، گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند. مکرون تأکید کرد: فرانسه خواستار اجرای کامل برجام است و هرگونه مذاکره مجدد درباره آن را بی‌معنا می‌داند. او درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز گفت: باید کردهای عراق درباره جایگاه خود در ساختار قانونی قدرت در عراق ترغیب شوند. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین پیشنهاد تشکیل گروه تماسی را متشکل از همه گروه‌های درگیر و قدرت‌های منطقه، سازمان ملل و اعضای ثابت شورای امنیت برای پایان‌دادن به درگیری‌ها در سوریه، داد و درعین‌حال تأکید کرد که هدف از تشکیل چنین گروه تماسی، تعطیلی و نقص روند آستانه نیست؛ بلکه مکمل آن است.
فصل نوینی در روابط تهران- استکهلم گشوده شده است
روحانی روز دوشنبه، با «استفان لوون»، نخست‌وزیر سوئد، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کرد. او در این دیدار گفت: برجام فرصت مناسبی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است که بهره‌گیری از این فرصت، به نفع منافع دو ملت است. رئیس‌جمهور همچنین بر اجرای توافق‌نامه‌های دو کشور برای توسعه بیش‌ازپیش همکاری‌ها تأکید و اظهار كرد: برای توسعه روابط اقتصادی، نیازمند روابط بانکی بهتر هستیم و امیدوارم با توسعه مناسبات بانکی، شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادی و سایر بخش‌ها ازجمله مناسبات علمی، دانشگاهی و فناوری‌های پیشرفته باشیم. نخست‌وزیر سوئد خواهان اجرای سریع‌تر تمام توافقات میان دو کشور شد و گفت: اطمینان می‌دهم هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکی حمایت می‌کنیم. استفان لوون با تأکید بر اینکه برجام نباید تضعیف شود، بر ضرورت اجرای کامل برجام و لغو محدودیت‌ها برای تجارت با ایران تأکید کرد و گفت: ما خرسندیم که ایران طبق گزارش‌های آژانس، به‌ تمام تعهداتش در قبال برجام عمل کرده و همه طرف‌ها نیز باید به انجام تعهداتشان پایبند باشند.
هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه خطرناک است
روحانی، عصر دوشنبه در نیویورک و در دیدار با «الکساندر فان در بلن»، رئیس‌جمهور اتریش، گفت: در دوره پسابرجام، فرصت و فضای مناسبی برای تحکیم هرچه بیشتر روابط با همه کشورهای اروپایی به وجود آمده و با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که دو کشور در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه از لحاظ سرمایه‌گذاری، تجارت، علمی و فناوری‌های نو دارند، باید سطح همکاری‌ها را به نفع دو ملت بیش‌ازپیش ارتقا بخشید. روحانی اظهار كرد: هر حرکت اقتصادی‌ای نیازمند محیط مناسب است و در طول سال‌های گذشته هیچ کشور و شرکتی که با ایران کار یا در کشورمان سرمایه‌گذاری کرده، پشیمان نیست. رئیس‌جمهور افزود: فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در ایران، ازجمله در حوزه انرژی، راه و راه‌آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری وجود دارد که اتریش، نیز می‌تواند از این فرصت‌ها بهره بگیرد. رئیس‌جمهور هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه را خطرناک خواند و گفت: نگرانی جدید، طرح همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق است که می‌تواند یک تنش و درگیری جدید و بسیار خطرناک ایجاد کند. 
«الکساندر فان در بلن»، رئیس‌جمهور اتریش نیز در این دیدار خواهان گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران و وین در همه عرصه‌ها شد و گفت: ما علاقه‌مند به روابط خوب و سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران هستیم.

تأکید بر مسئولیت آژانس و سازمان ملل در حفاظت از برجام
یکی از برنامه‌های سفر روحانی، دیدار با «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل بود؛ این دیدار در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی این سازمان برگزار شد. روحانی در این دیدار از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تلاش‌های خود را برای اجرای قطع‌نامه جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی (WAVE) و قطع‌نامه‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن به ‌کار بگیرد.
 رئیس‌جمهور در ادامه درباره تروریسم به‌عنوان یک معضل جهانی و ضرورت تقویت همکاری همگانی برای مبارزه با این معضل، گفت: ایران علیه تروریسم اقدامات ارزشمندی در منطقه انجام داده است. باید برای حل مشکلات منطقه به‌دنبال راه‌حل‌های سیاسی بود و ما با کشورهای دوست مانند ترکیه و روسیه در حال پیشبرد روند مذاکرات آستانه هستیم. روحانی همچنین همگان و ازجمله سازمان ملل متحد را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فراخواند و گفت: بحث همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار به ضرورت اجرای کامل و دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده، برجام گام مهمی در تقویت صلح است و معتقدم همه باید از آن حفاظت کنند. آنتونیو گوترش با اشاره به شرایط کنونی سوریه و یمن اظهار كرد: سازمان ملل خواهان همکاری بسیار نزدیک با ایران برای حل‌وفصل سیاسی مشکلات در کشورهاست. دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به موضوع همه‌پرسی در کردستان عراق، ضمن حمایت قاطع از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق، گفت: ما معتقدیم حل مشکلات کنونی در سوریه و عراق در گرو پیگیری راه‌حل‌های سیاسی و مذاکره همه طرف‌هاست؛ مانند آنچه اکنون با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه در آستانه و از سوی سازمان ملل در ژنو در جریان است. او تصریح کرد: هرگونه تجزیه عراق یا سوریه، نفعی برای ثبات منطقه ندارد و ما آماده همکاری با ایران برای تقویت پایه‌های صلح و امنیت در منطقه هستیم.
دیدار با مورالس
روحانی با «اوو مورالس»، رئیس‌جمهوری بولیوی، دیدار کرد؛ این دیدار روز دوشنبه، در حاشیه نشست سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد. روحانی گفت: برای توسعه و تقویت همه‌جانبه همکاری‌های ایران و بولیوی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تقویت این روابط در راستای علاقه و منافع دو ملت است. در این دیدار که در هتل محل اقامت روحانی در نیویورک انجام شد، رئیس جمهوری کشورمان روابط این دو کشور را رو به توسعه خواند و تأکید کرد که اراده ما تقویت روزبه‌روز روابط دو کشور در همه عرصه‌هاست و شرکت‌های بزرگ ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و گسترش فعالیت‌های خود در بولیوی برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای این کشور، آمادگی دارند. روحانی با تأکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های بانکی میان ایران و بولیوی، گفت: تلاش ما باید توسعه روابط در همه زمینه‌ها باشد و روابط بانکی زیربنای آن محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور بولیوی نیز در این دیدار از ایران به‌عنوان یک کشور دوست نام برد و تأکید کرد: بولیوی مصمم به توسعه و تعمیق همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌هاست.
جانسون: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که همراه روحانی در نیویورک به سر می‌برد، با «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس، دیدار کرد. این دیدار بعدازظهر دوشنبه به‌وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد. در این دیدار طرفین ضمن تأکید بر گسترش روابط دو کشور، درباره مسائل مختلف در روابط دوجانبه ازجمله روابط بانکی و مناسبات کنسولی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه لندن از برجام قاطعانه حمایت می‌کند، بر لزوم حفظ و اجرای آن تأکید کرد. مسائل منطقه‌ای ازجمله عراق، سوریه، یمن، بحرین و افغانستان نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه بود که در آن بر لزوم توقف خشونت‌ها در این مناطق و انجام گفت‌وگو برای پایان‌دادن به تنش‌ها و اختلاف‌ها تأکید شد. همچنین روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سطح کارشناسی در نیویورک برگزار شد.

نظر شما