شناسهٔ خبر: 21471462 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آيت‌الله جنتي: نگران این هستیم که نیروهای انقلابی دفع شوند

تذكر به رئيس‌جمهوري از تريبون خبرگان

صاحب‌خبر -

مرجان توحیدی: حجت‌الاسلام علم‌الهدی از سوي حجت‌الاسلام دری‌نجف‌آبادی به عنوان اولین ناطق افتتاحیه سومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، پشت تریبون رفت. علم‌الهدی قدم‌هایش را شمرده برداشت و پشت تریبون قرار گرفت. دری‌نجف‌آبادی از خبرنگاران و عکاسان خواست تا صحن مجلس قدیم شورای اسلامی را ترک کنند. حالا، هم انتظامات از رسانه‌ای‌ها می‌خواست که سالن را ترک کنند و هم دری‌نجف‌آبادی مجددا خواهش کرد که خبرنگاران برای ادامه جلسه خبرگان به صورت غیرعلنی، صحن را ترک کنند. آیت‌الله که بعد از چند دقیقه مکث، بسم‌الله الرحمن الرحیم گفت، صدای شاتر دوربین‌ها خاموش شد و همه خبرنگاران و عکاسان، طبقه دوم صحن مجلس قدیم را ترک کردند. جلسه حدود 8:45 آغاز شد. مدت زمان حضور خبرنگاران از زمان آغاز جلسه تا لحظه‌ای که باید صحن را ترک می‌کردند، حدود 35 دقیقه بود. لحظه ورود خبرنگاران دیرتر از ورود اعضای خبرگان بود؛ اعضای خبرگان بر صندلی‌های خود نشسته و هيئت‌رئیسه هم در جایگاه خود مستقر شده بودند. در میان چهره‌های معمم، علاوه بر تنها عضو غیرمعمم مجلس خبرگان، یعنی محسن اسماعیلی، عباسعلی کدخدایی که سخنگوی شورای نگهبان است هم بر یکی از صندلی‌های انتهایی صحن تکیه داده بود؛ بی‌آنکه روشن شود دلیل حضورش در آن نشست چیست. البته او و احمد جنتی سابقه دیرینه رفاقت دارند. آیت‌الله احمد جنتی عبا و قبای تابستانی و کرم‌رنگ خود را بر تن داشت. سمت چپ او، آیت‌الله محمود هاشمي‌شاهرودی بود و حجت‌الاسلام احمد خاتمی. سمت راست هم دری‌نجف‌آبادی در انتها نشسته بود و بعد از چند دقیقه، حجت‌الاسلام موحدی‌کرمانی هم اضافه شد. جلسه با قرائت دستور از سوی دری‌نجف‌آبادی آغاز شد و بعد از قرائت قرآن، نوبت به نطق رئیس مجلس، یعنی آیت‌الله احمد جنتی رسید. در این فاصله، هنوز صندلی‌های قرمزرنگ صحن عموما خالی بودند و فضای صحن، تنگ به نظر می‌رسید. درهای سالن بسته شده بود که هرازگاهی در میانه سخنان جنتی، در باز و یکی از اعضا به‌آهستگی وارد می‌شد و بعد از خوش‌وبشی بر صندلی شماره‌بندی‌شده می‌نشست. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی از همین تأخیرکنندگان بود. بعد هم حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی اضافه شد و به فاصله‌ای کوتاه، پدر همسر او، یعنی حجت‌الاسلام علم‌الهدی وارد شد و بر صندلی پشتی رئیسی تکیه زد.
احمد جنتی در این فاصله به انذارهای خود در قالب نطق افتتاحیه‌ای پرداخت که آن را از روی کاغذ می‌خواند و قبل از آنکه سخنانش را آغاز کند، هنگام قرائت قرآن سرش را پایین انداخته بود و همان کاغذهای مقابلش را گویا مرور می‌کرد. مخاطب بخشی از سخنانش را رئیس‌جمهور انتخاب کرده بود؛ اگرچه حسن روحانی به دلیل حضورش در نیویورک، در این نشست حاضر نبود و انگار احمد جنتی از این حضورنداشتن ناراحت بود: «ما باید به رئيس‌جمهور تذکر دهیم. البته در این جلسه خود رئيس‌جمهوری هم حضور ندارند که ما با ایشان مستقیما سخن بگوییم؛ اما افراد ناباب و نالایق که با انقلاب، اسلام و ولایت فقیه مشکل دارند، باید مراقبشان باشیم و مدام نامه بنویسیم و از دولت مطالبه داشته باشیم که به جایی نفوذ نکنند».
جنتی از وقتی که در جایگاه ریاست خبرگان قرار گرفته، در نطق‌های خود بارها به این موضوع اشاره کرده و البته به بحث تخلفات انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری: «نمایندگان مجلس خبرگان تمام مواضع سیاسی و انقلابی مقام معظم رهبری را رصد کنند و همواره پشت سر ایشان حرکت کنند تا اینکه این مواضع تثبیت شود و مورد قبول همه قرار گیرد. اولویت خبرگان انقلابی‌بودن، انقلابی فکرکردن و انقلابی عمل‌کردن است. من انتظار جدی دارم که در شرایط فعلی و بعد از انتخابات که مشکلات فراوانی هم داشت و مقامات زیاد دولتی رسما تخلف کردند و به دادگاه قضائي کشیده شد، از استاندار، فرماندار و دهدار و دیگران و به‌هرحال به این نتیجه رسید، ما (اعضای خبرگان) الان باید مراقب باشیم چه می‌کنند. ما نگران این هستیم که نیروهای انقلابی دفع شوند و نیروهای ضدانقلابی و غیرانقلابی جذب شوند. ما باید به فتنه حساس شویم و نگران باشیم که آنان می‌خواهند به کجا نفوذ کنند».
نقدهای جنتی به اینجا خاتمه پیدا نکرد. او در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به برجام گفت: «مسئولان باید بدانند در پسِ لبخند دشمن، تیر زهرآگینی وجود دارد که دشمن در زمان اهمال، سستی‌ها و اعتماد‌های نابجا از آن استفاده می‌کند و برای نابودی مردم و جامعه ما اقدام خواهد کرد. برجام یک تیر زهرآگین بود که در پسِ لبخندهای به‌ظاهر دوستانه دشمن پنهان شده بود. مؤمن نباید به‌راحتی فریب بخورد. آیا معاهده الجزایر و بدعهدی‌های آمریکا کافی نبود؟ آیا بدعهدی‌های آمریکا با سایر کشورها برای شناخت این سرطان جهانی کافی نبود؟ مجلس خبرگان رهبری مطالبه‌گر خواهد بود و ما از همه مسئولان کشور مطالبه می‌کنیم و امیدواریم که پاسخ درخوری دریافت کنیم تا تحلیل درستی از روند پیشرفت جامعه اسلامی‌مان داشته باشیم. اگر استکبار جهانی از حضور ایران در منطقه ناراحت است، به این دلیل است که لبخندهای او را باور نکرده‌ایم و با جهاد و شهادت جلو رفته‌ایم».
آیت‌الله احمد جنتی در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس گفت: «جنگ تحمیلی برخلاف بسیاری از جنگ‌ها که مصیبت‌هایی را برای ملت‌ها به وجود آورد، برای کشور ما منشأ خیر و برکات بسیاری بود و روح شهادت‌طلبی را در جامعه ما ایجاد کرد و اگر این جنگ نبود، این نظام نمی‌توانست بماند. این جنگ بود که با تربیت نیروهای فراوان در آن دوران، زمینه را برای بقای نظام آماده کرد».
جنتی با بیان اینکه سکوت جامعه مسلمانان در برابر نسل‌کشی‌ها در میانمار برای آنان گران تمام می‌شود، گفت: «اعلام همدردی جمهوری اسلامی در این زمینه اهمیت زیادی دارد و سایر کشورها هم باید در آن، با ما همراه شوند».
رئیس مجلس خبرگان رهبری به حوادث اخیر در اقلیم کردستان عراق هم اشاره کرد و گفت: «آمریکا می‌خواهد اقلیم کردستان را تجزیه کند و از دل آن یک اسرائيل دیگر به وجود آورد و ما باید مواظب باشیم که خواست آمریکا در این زمینه به جایی نرسد که البته به جایی نمی‌رسد و ما نیز باید از مردم آن منطقه حمایت کنیم. با تمام وجود باید در برابر تجزیه کردستان ایستاد. این وضعیتی که می‌خواهند در آنجا به وجود آید، خواسته آمریکا و عربستان سعودی و خواسته اسرائیل است که آنها می‌خواهند با تفرقه‌ها و جدایی‌ها هرچه می‌توانند مسلمانان را تضعیف کنند که امیدواریم کسانی که کمی عقل در سر دارند، در برابر این توطئه‌ها بایستند؛ هرچند می‌دانیم این توطئه‌ها به جایی هم نمی‌رسد».
جنتی با بیان اینکه شهید حججی نیز از رویش‌های انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس بود، گفت: راه شهید حججی نشان از آن دارد که اعتماد به غرب و آمریکا، نه‌تنها راهگشا نیست؛ بلکه افتادن در دام آنان است. نباید هیچ وقت به گفته‌های آنان اعتماد کنیم؛ بلکه باید چشم به جوانان خود داشته باشیم و روی پای خود بایستیم و با تقویت اقتصاد مقاومتی، راه پیشرفت کشور را فراهم کنیم. همچنین استفاده از نیروهای انقلابی و متدین و وجود برنامه برای دستگاه‌های اجرائي مختلف و دوربودن از بازی‌های سیاسی، از مطالباتی است که مردم پیگیر آن هستند».
سعیدی: تکرار فرمول سقوط شوروی از اهداف نظام سلطه علیه ماست
با پایان سخنان جنتی و دعوت از علم‌الهدی پشت تریبون برای ارائه نطق، ادامه جلسه به صورت غیرعلنی ادامه پیدا کرد. در این جلسه، حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، سخنانی را درباره پروژه نفوذ مطرح کرد؛ به عنوان میهمان افتتاحیه.
سعیدی در سخنانش گفت: «نفوذ، واقعیتی ‌انکارنشدنی در سلطه استعمار انگلیس و آمریکا در کشورها به‌ویژه ایران است».
او راهکارهای دشمن برای تحقق نفوذ در برخی کشورها را برشمرد و افزود: ما با دوگونه نفوذ مواجهیم؛ نفوذ پیامدی و نفوذ استراتژیک؛ نفوذ پیامدی، یعنی نفوذ بخشی و موردی همچون نفوذ در برخی تصمیم‌گیران و مراکز تصمیم‌گیری.
سعیدی دراین‌باره به چند مورد از مصادیق نفوذ و افراد نفوذی که در سال‌های اخیر از سوی کارشناسان و نیروهای امنیتی بازداشت و مورد ضربه قرار گرفته‌اند، اشاره کرد.
او در ادامه به نفوذ در شوروی سابق و فروپاشی این کشور پرداخت و ابعاد نفوذ در آن را تحلیل و ارزیابی کرد و گفت: تکرار فرمول سقوط اتحاد جماهیر شوروی و استحاله انقلاب چین، از اهداف نظام سلطه و آمریکا با حربه نفوذ در نظام اسلامی ماست.
نماینده ولی‌ فقیه در سپاه پاسداران افزود: البته تفاوت انقلاب ما با انقلاب چین و حکومت شوروی، در این است که ما در مبانی و اصول با آنان متفاوت و دارای ساختار دینی هستیم؛ هرچند نفوذ نخبگانی و چینش برخی افراد نفوذی و تغییر مدیریت‌های عالی نظام، وجه اشتراک نفوذ در ایران و آن کشورهاست که باید نسبت به آن حساسیت و دقت ویژه و فوق‌العاده‌ای داشت.
او تأکید کرد: تغییر ذائقه مردم در امور فرهنگی و اجتماعی و کنارگذاشتن ارزش‌ها، از دیگر متغیرها و وجوه اشتراک نفوذ در بین کشورهاست.
سعیدی افزود: شوروی و چین با عدول از آرمان‌های خود و تقابل‌نداشتن با آزادی افسارگسیخته سیاست‌های اقتصادی غرب و نیز دفاع‌نکردن از مستضعفان و اتخاذ سیاست درهای باز، زمینه را برای فروپاشی و استحاله فراهم کردند و امروز اگر ما هم به آرمان‌ها و الزامات انقلاب اسلامی که ثمره خون شهیدان و مجاهدت مردم و علماست، معتقد و پایبند نباشیم، ممکن است دشمن همان نقشه‌ها را برای کشور ما نیز اجرا کند و مدل مورد اجرا در ایران امروز نیز، مانند مدل نفوذ در چین است؛ یعنی جهانی‌شدن بدون توجه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی و الزاما توجه به سیاست اقتصادی درهای باز».
نماینده ولی‌ فقیه در سپاه پاسداران گفت: نفوذ نخبگانی، یعنی شناخت چهره‌های قابل جذب برای چیدن در هرم قدرت، تغییر محاسبات ازجمله تغییر در سطح مدیران عالی و بحث زمان‌دارکردن انقلاب، تغییر محاسبات در مبانی‌ مانند حجیت ولی ‌فقیه، تغییر محاسباتی در اصول مانند مقابله با استکبارستیزی و شعار استقلال، تغییر در محاسبات سیاسی بر اساس مدل غربی، تغییر در مبانی فرهنگی مثل سینما، حجاب و عفاف، تغییر در مبانی شایسته‌سالاری و تقابل با شعار خودی و غیرخودی و تغییر در سطح ذائقه مردم و نیز تغییر در سبک زندگی و همچنین تغییر از سطح ایدئولوژی به سطح استراتژیک که از برنامه‌های دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
او در پایان تأکید کرد: دشمن سر سوزنی از آرمان‌هایش عقب‌نشینی نکرده است، چرا ما باید از آرمان‌هایمان کوتاه بیاییم؟ دشمن تلاش می‌کند ما را مجبور کند بین دست‌کشیدن از آرمان‌ها و زندگی با ذلت، یکی را انتخاب کنیم و این ماییم که با آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی باید با آن مقابله کنیم.
ناطقان خبرگان
احمد بهشتی، نماینده فارس در مجلس خبرگان، هم از جمله ناطقان جلسه غیرعلنی بود که با اشاره به درپیش‌بودن محرم، گفته است: ضرورت دارد در مجالس عزاداری امام حسین(ع) از طرح خرافات و مطالب پوچ پرهیز کنیم، بر تقدم تزکیه بر تعلیم در آستانه سال تحصیلی و عمق‌بخشی به مطالعات و اصلاح برخی شیوه‌های آموزشی تأکید کنیم و نیز جلوی برخی از ناهنجاری‌ها مانند افزایش طلاق، اعتیاد و بروز بزهکاری‌های اجتماعی را بگیریم و اجازه ندهیم برخی مؤسسات اعتباری با نام ائمه اطهار(ع) تأسيس شوند. او هم به موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اشاره کرده و گفته: پس از فروکش‌کردن داعش و شکست آنان در منطقه، دشمنان با طرح موضوع جدایی کردستان عراق از حکومت مرکزی، خواب فتنه دیگری را در منطقه دیده‌اند.
حجت‌الاسلام محسن سعیدی‌گلپایگانی، نماینده ایلام، هم در نطق خود با تأکید بر نقش و جایگاه ولایت‌فقیه، حفظ و پاسداری از ولایت‌فقیه را از شئون اصلی مجلس خبرگان دانست. وی تصریح کرد: حکم حکومتی ولی‌فقیه بر همگان و حتی مجتهدین، نافذ است و نباید رأیی برخلاف آن ابراز شود، بنابراين در آستانه ماه محرم تأکید می‌کنیم همان‌گونه که مقام معظم رهبری قمه‌زنی را به دلیل تبعات آن و سوءاستفاده‌های دشمن حرام اعلام فرمودند، بر همه واجب است از حکم ایشان تبعیت كنند تا دیگر شاهد این مسئله نباشیم. نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم به پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، حافظ اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی و دوستدار مسئولان و انقلاب هستند. همچنین ماموستا «فائق رستمی»، نماینده کردستان، در خبرگان هم در نطق خود، فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت گفته و به برخی از مشکلات این استان، از جمله معضل بی‌کاری و نابسامانی راه‌های مواصلاتی استان کردستان اشاره کرده و خواستار رسیدگی بیشتر دولت به مناطق نوار مرزی با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی همچون گردشگری و معادن سرشار استان کردستان شد.
انتقادات رئیسی و بوشهری به برجام
به گزارش ایسنا، اما حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در حاشیه این اجلاس، در جمع خبرنگاران حاضر شده و با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و مسائل حل‌شده در این دوره اجلاس خبرگان رهبری و با بیان اینکه از ابتدا اعلام‌شده بود که ما اعتمادی به آمریکا نداریم، گفت: اما پایبندی غرب و آمریکا به این قرارداد را باید با جدیت در دیپلماسی دولت دنبال کرد تا آنها ملزم به اجرای این تعهد شوند.
او با ابراز تأسف از پیش‌پرداخت‌های ایران در مسئله برجام گفت: آن پیش‌پرداخت‌ها غرب را جسور کرده، اما ما معتقدیم که همچنان بی‌اعتمادی به آمریکا ایجاب می‌کند ما به دنبال نسخه اصلی که کشور را در برابر هجوم دشمنان توانمند می‌کند برویم که این نسخه همان اقتصاد مقاومتی است.
او در ادامه به مسائل طرح‌شده در اجلاس خبرگان پرداخت و گفت: قبل از هر مبحثی در این اجلاسیه، بحث تضمین جمهوریت و اسلامیت نظام مطرح است و مجلس خبرگان پشتوانه بزرگی برای نظام و اجرای قوانین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در اجلاس خبرگان رأی‌گیری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این اجلاس میثاق مجددی با رهبر و پایبندی به اصول اساسی نظام است.
او افزود: در این اجلاس دغدغه‌های مردم مطرح می‌شود و مهم‌ترین مسائلی که امروز در کوچه و بازار مطرح است و مردم به نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها مراجعه می‌کنند، مسائل معیشتی است.
رئیسی با بیان اینکه دغدغه‌های مردم در نطق‌های قبل از دستور گفته شد، بیان کرد: دبیرخانه نطق‌ها را به دستگاه‌ها ارسال می‌کند و انتظار ما از دستگاه‌ها این است که به‌صورت جدی این مسائل را دنبال کنند، چون بیشتر این مسائل مشکلات بی‌کاری و معیشتی مردم هستند.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، عضو دیگر خبرگان، هم در جمع خبرنگاران موضوع نقد برجام را برای سخنرانی انتخاب کرد و با بیان اینکه امروز در دنیا آمریکا به‌صورت آشکار پرچم‌دار برهم‌زدن برجام است، افزود: این کشور به‌عنوان پرچم‌دار تهدید علیه ملت ایران است و این توافق که بین ایران و شش کشور بسته ‌شده، فقط بین ایران و آمریکا نیست که اگر این کشور بخواهد آن را تهدید کند، برجام دچار فروپاشی شود. آنچه برای جهانیان ثابت خواهد شد، سخنان مقام معظم رهبری و ملت ایران مبنی‌بر انجام‌ندادن تعهدات ازسوي آمریکاست.
او تأکید کرد: ما انتظار داریم هیئتی که برای نظارت بر برجام تعیین‌شده، پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سازمان ملل پاسخی درخور و متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد تا این کشور برای همیشه احساس کند که نمی‌تواند در برابر اراده ملت ایران حرفی بزند. آنها باید بفهمند که انجام هر حرکتی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند از توانشان خارج است.
احتمال اصلاح آیین‌نامه خبرگان
در نهایت سیداحمد خاتمی، در حاشیه اجلاسیه به تشریح برنامه‌های خبرگان پرداخت و گفت: افزایش تعداد اعضای کمیسیون سیاسی و کمیسیون پاسداری از ولایت‌فقیه و همچنین طرحی از کمیسیون اصل ۱۷۰ و ۱۰۹ نیز آمده است و اگر فرصت شد، وارد بحث اصلاح آیین‌نامه انتخابات خبرگان نیز خواهیم شد.
او افزود: این چند طرحی است که در این دو روز بررسی می‌شود و پنجشنبه نیز زیارت مرقد امام خمینی (ره) به‌منظور تجدیدمیثاق با آرمان‌های ایشان و پس‌ از آن دیدار با مقام معظم رهبری انجام خواهد شد. اجلاسیه سوم خبرگان پنجم، فردا بعدازظهر به کار خود پایان داده و پنجشنبه به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند.

نظر شما