شناسهٔ خبر: 21470588 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شریعتمداری: برجام چه سودی داشت که امروز صحبت از مکمل برجام است

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: می گویند برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد مگر جنگی وجود داشت. نظام سلطه گزینه نظامی علیه ایران استفاده نمی کند چون یکبار استفاده کرد و به نتیجه نرسید. ما مخالف توافق نامه نیستیم، اما باید توافق نامه ای با اقتدار دنبال شود تا امتیازی به دشمن داده نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به اقتدار و قدرت روز افزون ایران گفت: آمریکا عقبه استراتژیک خود را در منطقه از دست داده است.

حسین شریعتمداری در همایش "دفاع همچنان باقیست" که به مناسبت هفته دفاع مقدس در کانون امام علی(ع) اراک برگزار شد درگیری ایران با نظام سلطه را درگیری ماهوی دانست و گفت: ایران از نظر ماهیتی با نظام سلطه درگیر است و این داستان از زمان استقرار اسلام ناب محمدی در کشور آغاز شده است.

وی تصریح کرد: یکی از تفاوت های اساسی انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها این است که نسخه انقلاب اسلامی از قبل در میان مردم بوده است اما به اجرا نرسیده بود، ایدئولوژی انقلاب ما براساس اسلام ناب است و زمانی که امام خمینی(ره) از پاریس یا نجف پیغام می دادند این پیام برای مردم غریبه نبود و ندای انقلاب برای مردم ندایی آشنا بود.

شریعتمداری با بیان اینکه استقرار اسلام مسائل را به شکل عملیاتی دنبال می کند، افزود: اسلام ناب ظلم ستیز و اسلام فارغ از ظلم ستیزی اسلام آمریکایی است. در زمان به کرسی نشستن اسلام ظلم ستیز، نظام سلطه، ظالمان و مرفهان بی درد در مقابل آن قد علم می کنند.

وی با اشاره به اینکه درگیری ما با نظام سلطه از روز اول انقلاب و با استقرار اسلام آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، بیان کرد: این درگیری زمانی خاتمه می یابد که ایران در حاکمیت  خود از اسلام ناب دست بردارد یا نظام سلطه از خوی سلطه گری دست بردارد که در افق پیش روی ما هیچ یک از این دو حالت دیده نمی شود پس درگیری رفع شدنی نیست.

مدیرمسئول روزنامه کیهان اظهار کرد: تا زمانی که ایران بر اسلام تکیه دارد نظام سلطه روبروی ماست. جنگ تحمیلی تنها یک بعد از این درگیری است. پذیرفتن قطعنامه 598 به معنی تغییر میدان جنگ بود و بعد از هشت سال دفاع مقدس، شاهد جنگ نفتکش ها، جنگ نرم، جنگ اقتصادی، تحریم ها و جنگ هسته ای بودیم که البته تمامی آنها بهانه ای بیش نیست.

وی با اشاره به گفته جرج فدرمن مبنی بر اینکه "مشکل ما با ایران مسئله هسته ای نیست بلکه مشکل ما این است که ایران نه فقط در قطع ارتباط با آمریکا بلکه در حال درگیری با آمریکا به قدرت نظامی و تکنولوژیک منطقه تبدیل شده است"، افزود: ایران در نانوتکنولوژی، سلول های بنیادین، مسئله هسته ای و ... به کشورهای مطرح دنیا رسیده است.

شریعتمداری عنوان کرد: میدان درگیری ایران با نظام سلطه متفاوت شده است دشمن به جد از درگیری نظامی با ایران عاجز است و طرح گزینه نظامی روی میز تهدید پوچ است.غرب یک بار گزینه نظامی علیه ایران را در دوران جنگ تحمیلی بکار گرفته است در آن زمان امریکا در اوج قدرت و ایران ضعیف بود، همه دنیا در مقابل ایران ایستاد و حتی صدام در روز دوم جنگ ادامه مصاحبه خود را به تهران موکول کرد. طبق معادلات آنها ایران باید در آن زمان شکست می خورد اما دست از مقابله برنداشت و امروز دیگر نمی توانند گزینه نظامی را علیه ایران به کار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل امروز نظام سلطه با ایران مسئله هسته ای نیست بلکه اقتدار روزافزون ایران برای آنها مشکل آفرین شده است، گفت: دولت باید از این مسائل پند بگیرد، برخی می گویند که ما گفته ایم باید مثل کره شمالی بود، چه کسی این حرف را می گوید؟ کره شمالی در خفقان و فشار است. همراهی دولت با ملت ها مولفه اقتدار است که این مولفه در ایران وجود دارد در صورتی که کره شمالی برای پر کردن این خلاء برخلاف نظر ترامپ موشک آزمایش می کند، اما ما می توانیم بواسطه همین همراهی اقتدار بیشتری از خود نشان دهیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به گزارش اینترست در توصیه ای به ترامپ با این محور که ایران کره شمالی نیست، بیان کرد: در انتخابات رای آوردید خوش آمدید، اما مردم را از سایه جنگ نترسانید. طی چهارسال اخیر آمریکا، انگلستان، فرانسه، اسرائیل به همراه دلارهای سعودی و امارات همه آمدند تا بشار اسد برود، اما مسئله آنها بشاراسد نیست. ایران در سوریه به دفاع از مقاومت می پردازد و اگر در مقابل داعش نمی ایستاد امروز داعش در کرمانشاه، اهواز و سپس تهران بود.

وی با اشاره به کتاب خاطرات کلینتون با عنوان انتخاب سخت گفت: کلینتون به صراحت در کتاب خود می گوید "به 112 کشور دنیا برای جلب موافقت آنها در به رسمیت شناساندن جریانی که اعلام موجودیت کرده بود(داعش) سفر کردم" همه آنها جمع شدند، اما چهار سال است که نمی توانند کاری کنند و این قدرت ایران است که به مشکل آنها تبدیل شده است.

شریعتمداری با بیان اینکه با افرادی که با اقتدار ایران مشکل دارند مذاکره شد و برجام به توافق رسید، تصریح کرد: برجام چه سودی داشت که امروز صحبت از مکمل برجام است، درست است برجام الگوی خوبی است، اما نه برای ایران بلکه برای آمریکا سودمند است. ما فقط امتیاز به حریف داده ایم، صحبت از لغو تحریم های فلزات گرانبهاست، اما آیا ما لغو تحریم این گونه فلزات را می خواستیم؟ در همان زمان توافقنامه متن را بررسی کردم در واقع چیز خاصی نداشت، ما امتیاز هسته ای را به دشمن دادیم، اما هنوز تحریم ها به قوت خود باقیست و امروز شنیده می شود که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود ما از برجام خارج نمی شویم چرا ما نباید خارج شویم؟

وی گفت: می گویند برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد مگر جنگی وجود داشت. نظام سلطه گزینه نظامی علیه ایران استفاده نمی کند چون یکبار استفاده کرد و به نتیجه نرسید. ما مخالف توافق نامه نیستیم، اما باید توافق نامه ای با اقتدار دنبال شود تا امتیازی به دشمن داده نشود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تهدیدهای کنونی نظام سلطه را تهدیداتی پوچ دانست و اظهار کرد: امروز در شرایط خطیر اما غیرخطرناکی هستیم. ایران در حال عبور از یک عقبه است که اتفاقا شیب تندی دارد، اما در ورا و فراز آن فراخنایی وجود دارد. امروز ایران کشوری مقتدر است، اگر انقلاب اسلامی درگذر زمان تضعیف شده بود امروز کینه توزی از سوی نظام سلطه وجود نداشت. این دشمنی که هر روز شتاب بیشتری می گیرد به این دلیل است که آمریکا عقبه استراتژیک خود را در منطقه از دست داده است.

شریعتمداری با اشاره به گزارش واشنگتن پست در سال 2009 و در زمان خروج نظامیان امریکایی از عراق نوشت که "شما عراق را درسینی طلا به ایران تحویل دادید"، عنوان کرد: آمریکا از عقبه خود دور شده است و همه دشمنی ها و سروصداهای امروز به دلیل از دست رفتن این عقبه است.

وی گفت: درگیری ما با نظام سلطه درگیری ماهیتی است و در این راستا دشمن به فکر مقابله است، در هر جنگی حریف سعی در مقابله و ضربه زدن به کانون قدرت طرف مقابل دارد، از طرفی آمریکا شیطان بزرگ و دشمن قطعی ایران است، اما بواسطه تجربه خود در جنگ تحمیلی هیچ گاه با زور اسلحه به دنبال ضربه زدن به کانون قدرت نیست بلکه از راه های دیگر همچون جنگ نرم وارد می شود.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به پدیده نفوذ بر تغییر نفوذی ها نسبت به گذشته تاکید کرد و افزود: در گذشته نفوذی ها اطلاعات را به دشمن می دادند، در صورتی که نفوذی های امروز پیشنهادات دشمن را برای ما می آوردند. رهبر انقلاب به دقت اشاره کردند که هدف نهایی نفوذی ها تغییر در کانون تصمیم گیران و تصمیم سازان است البته گاهی نزدیک می شوند، اما هیچگاه موفق نبوده اند.

وی به وظیفه جامعه در مقابل نفوذی ها اشاره کرد و گفت: آتش به اختیار یک فراخوان است به معنای اینکه پای خود را از روی ترمز بردار. نقشه راه روشن است پرچم خود را بالا نگه دار نباید صرفا برای حضور در میدان در انتظار روز قدس، 22 بهمن و یا 9 دی بود بلکه باید طبق نقشه حرکت کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه برخی از افراد تغییر موضع داده اند، اگر موضع قبل خود را قبول دارید بیان کنید و اگر موضع جدید خود را قبول دارید چرا بر گذشته خود تاکید دارید، تصریح کرد: باید مراقب بود، نباید فریب پرحرفی ها و وارونه نمایی ها را خورد دشمن با پرچم مشخص وارد نمی شود. قلعه های فتح نشدنی با بالا رفتن از دیوار و برج ها فتح نمی شوند بلکه از دروازه باید وارد شد.

وی تاکید کرد: نباید به دنبال نارنجک های دود زا یا بمب های صوتی رفت باید به افق دشمن چشم دوخت و مطالبات خود را صریح کرد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با انتقاد از وضعیت کنونی صنعت کشور گفت: چرا صنعت ما به اینجا رسیده است؟ چرا ساخت جاده شمال به ایتالیایی ها باید سپرده شود؟ چرا سنگ پا باید از چین وارد شود؟ چرا باید عده ای در شرایط کنونی حقوق نجومی دریافت کنند؟ دلیل وجود این میزان کالای قاچاق چیست؟ به گفته مسئولان سالانه 30 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد می شود مسلما این میزان کالای قاچاق کارگاه های تولیدی را بیکار می کند. امروز 60 درصد صنایع کشور خوابیده است و البته تقصیر با خود ماست که مطالبات را مطرح نمی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی دریافت حقوق نجومی را قانونی می دانند و افراد دریافت کننده آنرا ذخایر نظام می نامند، افزود: مطالبات باید مطرح شود چراکه اگر طرح نشود تک به تک فراموش می شوند.

شریعتمداری بر بررسی موضوعات از همه ابعاد تاکید کرد و گفت: با بررسی دقیق مسئله کردستان به این نتیجه می رسیم که این مسئله جایگزینی برای داعش است البته موفق نمی شود اما می تواند برای  مدت زمانی بحران ایجاد کند، درست در زمان از بین رفتن داعش اغتشاشی ایجاد می شود که نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

نظر شما