شناسهٔ خبر: 21470573 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دهکده طبیعت قزوین، نخستین پارک گردشگری با حیوانات

قزوین- فروزان کشاورز : حفظ و حراست از طبیعت و بها دادن به این موهبت الهی به منظور بهره گیری از مزایای آن، نکته مهمی است که گاه در پس شتاب زندگی مدرن و ماشینی مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که محیط زیست بستر اصلی و لازمه حیات بشری است و تخریب آن با نابودی حیات بشر توأم خواهد بود. همزمان با توسعه شهرنشینی و کاهش سطح زیستگاه‌های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها موضوع توسعه فضای سبز مصنوعی به صورت پارک‌ها و بوستان‌ها در دستور کار مسئولان شهری قرار گرفت. در حال حاضر نیز قزوین با طی کردن مطلوب در این حوزه از جمله شهرهای پیشرو در توسعه فضای سبز شهری به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

بوستان فدک با طراحی زیبا و منحصر به فرد خود مجموعه کامل از ساختارهای گیاهی و جانوری را در محیطی طبیعی برای علاقمندان به طبیعت فراهم کرده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای بخشی از طبیعت تخریب شده در مسیر توسعه باشد.

بوستان ملی باراجین یکی از بوستان‌های خوش آب و هوا و سرسبز قزوین است که در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی کشور محسوب می‌شود. این بوستان به وسعت 1400 هکتار در ارتفاعات شرقی مشرف بر دره رودخانه فصلی ارنزک که از دو کیلومتری شمال قزوین آغاز می‌شود، قرار دارد و یکی از نقاط خوش آب و هوا و از تفرجگاه‌های دیرینه مردم شهر قزوین است که با تلاش چند ساله شهرداری و شورا، امروز در شرایطی قرار گرفته که پذیرای شهروندان و گردشگران در فصول مختلف سال است.

تالار شهر، بازیگاه دالفک، سرتک، تله سیژ کامان، سینمای تابستانه، هتل اسکمویی و دهکده بزرگ طبیعت از جمله فضاهای تفریحی موجود در این بوستان است؛ در کنار فضای تفریحی و طبیعی، وجود اقامت گاه‌های کوچک در بوستان ملی باراجین امکان اسکان چند روزه و ارزان را برای گردشگران فراهم آورده است.

مدیر منطقه نمونه گردشگری باراجین در رابطه با پوشش گیاهی و امکانات تفریحی پارک جنگلی بوستان ملی باراجین می‌گوید: منطقه نمونه گردشگری بوستان ملی باراجین بزرگ‌ترین پارک جنگلی کشور محسوب می‌شود. از امکانات این بوستان می‌توان به دهکده طبیعت ،سینمای تابستانه، شهربازی ، آب نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره کرد.سیستم آبیاری درختان بوستان به صورت قطرهای است و تعداددرختان غرس شده120000اصله از گونه‌های کاج،سرونقره ای،توتکاکوزا،زبان گنجشک،عرعر،اقاقیا است و گونه‌های گیاهی گل شقایق،بابونه،کنگروان وگیاهان علفی به صورت خودرشد در این بوستان وجود دارد.

اکبر نعمتی با تاکید بر جاذبه‌های مختلف تفریحی بوستان ملی باراجین، دهکده طبیعت را جذاب ترین بخش بوستان ملی باراجین بیان می‌کند و می‌افزاید: منطقه ی نمونه گردشگری بوستان ملی باراجین از جاذبه‌های مهم گردشگری استان محسوب می‌شود؛ وجود فضاهای مختلف تفریحی ، ورزشی و طبیعی در بوستان باراجین از این فضا یک مجموعه کامل گردشگری ساخته است در این میان دهکده ی طبیعت به عنوان یک مجموعه بدیع محیطی بسیار مفرح و جذاب برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها به وجود آورده است.

اکو پارک گردشگری؛ آموزشی و تحقیقاتی کشور

دهکده طبیعت نخستین اکوپارک گردشگری، آموزشی و تحقیقاتی کشور محسوب می‌شود که احداث آن از اواخر سال 1390 در دستور کار مدیریت شهری و مورد حمایت استان قرار گرفته و تا کنون 3 فاز آن در مرکز بوستان هزارو 400 هکتاری باراجین در شمال شهر قزوین اجرایی شده است.

بخش‌های متنوع مزرعه نمونه نشخوار کنندگان کوهی، مزرعه ویژه، زیستگاه پرندگان زینتی، بخشی از آبزیان، خزندگان و دوزیستان، زیستگاه میوه خواران«خرس‌ها و میمون‌ها»، زیستگاه گوشتخواران« شیرها، ببر، پلنگ،گرگ‌ها، شغال‌ها وروباه‌ها»، زیستگاه گراز، قرنطینه حیوانات و آمفی تئاتر از جمله طرح‌های به بهره برداری رسیده دهکده طبیعت است.

به دنبال بهره برداری بخش‌های نام برده، طی سال پیش رو طرح ویژه هفت دره در امتداد بخش گوشتخواران به همراه چند دریاچه زیبا و سد خاکی اجرایی خواهد شد.

لازم به ذکر است موسس و نائب رئیس هیات مدیره شرکت دهکده طبیعت« نادر رضا نوری» یکی از فعالان شناخته شده محیط زیست کشور است، با انتقال 450 حیوان وحشی و اهلی خود« که در خانه شخصی در کرج نگهداری می‌شدند» به این مجموعه توانسته تغییری در نگرش عمومی و ایجاد احساس تعلق در شهروندان برای حفاظت از منابع طبیعی، گونه‌های گیاهی و جانوری ایجاد کند.

بابک محمدی، مدیرعامل شرکت دهکده طبیعت در گفت و گو با جام جم گفت: «دهکده حیات طبیعت قزوین» به عنوان زیستگاهی برای حیوانات تبدیل شده است؛ طرح منحصر به فردی، که برای اجرای آن از نظر کارشناسان و متخصصان محیط زیست و معماری کشور در زمینه جانمایی، نگه داری حیوانات و پرندگان و مسائل فنی و زیبایی استفاده شده و در طراحی آن از آخرین پیشرفت‌های پارک‌های مشابه در جهان الگوبرداری شده است.

محمدی با اشاره به اجرای طرح هفت دره در ادامه بهره برداری از فاز 3 دهکده طبیعت بیان کرد: مطالعات اولیه طرح هفت دره توسط گروه‌های مختلف انجام شد ‌و انجمن‌های باغ وحش اروپا و آمریکا تمامی اطلاعات روز دنیا در خصوص ایجاد سافاری پارک را در اختیار ما قرار داده اند. این طرح٬ که طی سال پیش رو به بهره برداری خواهد رسید در 24 هکتار ایجاد می‌شود و در هر دره حیوانات مختلفی نگهداری می‌شوند.

وی افزود: آبشار، حوض کروکودیل‌ها، دره پرندگان شکاری٬ ببرها٬ گرگ‌ها٬ قوچ و میش٬ گوزن‌ها و میمون‌ها برای دره‌های مختلف هفت دره در نظر گرفته شده است؛ همچنین طرح‌های باغ کاکتوس‌ها و پروانه‌ها، باغ وحش کودکان و مهدکودک نیز از دیگر طرح‌های در نظر گرفته شده برای این مجموعه است.

کمک به حیوانات مصدوم موجب رضایت الهی است

نادر رضا نوری، نایب رئیس هیات مدیره شرکت دهکده طبیعت درباره نحوه زندگی حیوانات در این مجموعه اظهار داشت: یکی از ارکان توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست و حیات وحش است. دهکده طبیعت محلی جهت حفاظت از حیوانات مصدوم است، در این مجموعه مردم از بازدید حیوانات درد کشیده ای که عاشق خالق و تیمارگرانشان هستند لذت می‌برند. فعالیت دهکده طبیعت در راستای مراقبت و درمان حیوانات مصدوم موجب گردید این مجموعه توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته به عنوان برترین مرکز نگهداری حیوانات کشور انتخاب شده و در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به قزوین از بودجه قابل توجهی جهت توسعه مرکز گردشگری«پارک‌های سافاری» بهره مند شود.

احداث درمانگاه ویژه حیات وحش، مرکز آموزش عالی با گرایش حیات وحش جهت کمک به حفظ گونه‌های در حال انقراض و مرکزی برای تحقیقات و آموزش و... از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده جهت تکمیل پروزه دهکده طبیعت است.

نظر شما