شناسهٔ خبر: 21470537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

تهدید کشورهای عربی توسط آمریکا

درپی گسترش حمایت قشرهای مختلف جهان از طرح جمهوری اسلامی ایران برای اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل آمریکا یادداشت تهدید آمیز محرمانه ای به دولت های دوست خود ارسال کرد.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 29 شهریور 63

چکیده:

  • طی حکمی از سوی امام خمینی تولیت آستان قدس رضوی مامور احیای مقبره شهید مدرس شد.

 

  • پیام کتبی رئیس جمهور یمن جنوبی توسط سفیر این کشور تقدیم آیت الله خامنه ای شد.

 

  • هاشمی: شعار حمایت از محرومان و مبارزه با مستکبران اساسی ترین شعار انقلاب است و نباید فراموش شود.

 

  • دولت عربستان حجاج را تهدید کرد که هرچه زودتر خاک عربستان را ترک کنند.

 

  • آمریکا کشورهای عربی را تهدید کرد که به طرح ایران مبنی بر اخراج اسرائیل از سازمان ملل رای ندهند.

 

احیای قبر شهید مدرس به دستور امام خمینی

امام خمینی طی حکمی حجت الاسلام واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی را مامور احیای مقبره شهید مدرس کردند.

در بخشی از حکم امام آمده است:

در عصر شکوفایی انقلاب اسلامی، بزرگداشت مجاهدی عظیم الشان و متعهدی برومند و عالم بزرگواری که در دوران سیاه اختناق رضاخانی می زیست، لازم می باشد. شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می نمود. و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد، ارزش این شخصیت عالی مقام را نمی تواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاری های اوست. و اینک که با سربلندی از بین ما رفته، برماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف دور افتاده او را تعمیر و احیا نمائیم. (1)

 

تقدیم پیام رئیس جمهور یمن به آیت الله خامنه ای

آقای خضر صالح سفیر جمهوری دموکراتیک خلق یمن در ایران در پایان ماموریت خود به منظور خداحافظی دیروز به حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان رسید و پیام کتبی آقای علی ناصر محمد رئیس جمهور یمن جنوبی را تقدیم ایشان کرد.

در این دیدار آیت الله خامنه ای ضمن تشکر از پیام آقای علی ناصر محمد بر توسعه و تحکیم روابط فی مابین تاکید کرد و گفت: یکی از همکاری های مشترک ما می تواند در زمینه اخراج اسرائیل غاصب از سازمان ملل متحد باشد که باید یک همکاری جدی در مقابل آن صورت بگیرد.

رئیس جمهور افزود: دوران کنونی از لحاظ توطئه های استکبار جهانی دوران حساسی است و لذا پیوند میان کشورهای مترقی امری ضروری و حائز اهمیت است.(2)

 

هاشمی: شعار حمایت از محرومان اصلی ترین شعار انقلاب است

آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز از روزنامه جمهوری اسلامی بازدید کرد.

آقای هاشمی پس از بازدید از بخش های مختلف روزنامه در جمع کارکنان و اعضای هیئت تحریریه این روزنامه گفت: خط روزنامه جمهوری اسلامی همیشه حفظ بهترین و مهمترین شعار انقلاب یعنی شعار حمایت از محرومان و خط مبارزه با مستکبران بوده که اگر این خط فراموش شود یا کمرنگ شود و از بین برود اساسی ترین شعار انقلاب از بین می رود و  بیم آن می رود که در کوره راهی بیفتد که دیگر نتواند راه صحیح را پیدا کند.

رئیس مجلس افزود: این شعار چراغ و راهنمای بسیاری خوبی است به سمت هدف گرچه تحقق این مساله را همیشه باید با قوانین و عمل و پشتکار و کارهای فرهنگی انجام داد اما این تیتر و عنوانی که آرم انقلاب است نباید فراموش شود.(3)

 

عربستان حجاج را تهدید کرد

وزارت کشور پادشاهی سعودی با انتشار اطلاعیه ای رسمی به زیارت کنندگان خارجی خانه خدا دستور داد هرچه سریعتر خاک عربستان را ترک کنند. حجاج خارجی بر اساس این اطلاعیه تهدید شده اند در صورت اقامت بیش از حد مقرر شده از سوی مقامات سعودی دستگیر، جریمه و اخراج خواهند شد.

گفتنی است مقامات سعودی برای جلوگیری از سفر حجاج خارجی به شهرهای تاریخی سرزمین حجاز و بازدید از مناطقی که در  صدر اسلام شاهد رویش نهضت اسلامی بوده اند و برای زائران بسیار جالب توجهند ممنوعیت های شدید قائل شده و مطلقا چنین اجازه ای را به حجاج نمی دهند.(4)

 

آمریکا کشورهای منطقه را تهدید کرد

درپی گسترش حمایت کشرهای مختلف جهان از طرح جمهوری اسلامی ایران برای اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل آمریکا یادداشت تهدید آمیز محرمانه ای به دولت های دوست خود ارسال کرد.

در این یادداشت ضمن اعلام این که در صورت اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل آمریکا نیز عضویت خود در این سازمان را به حالت تعلیق در خواهد آورد. کشورهای مورد خطاب تهدید شده اند که منافع و مواضع خود را قربانی این عمل نکنند. در یادداشت محرمانه آمریکا خطاب به کشورهای منطقه خاورمیانه همچنین تهدید شده است که در صورت اخراج رژیم صهیونیستی واشنگتن پرداخت سهیمه مالی خود به سازمان ملل را متوقف خواهد کرد. بر اساس این گزارش یادداشت مذکور در 14 صفحه و سه بخش خاورمیانه، جنگ ایران و عراق و اوضاع منطقه اقیانوس هند تهیه شده و حاوی دستورالعمل هایی است ک دولت های منطقه باید در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل باید اتخاذ کنند.(5)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 29 شهریور 63، ص 12
2. جمهوری اسلامی، 29 شهریور 63، ص 12
3. اطلاعات، 29 شهریور 63، ص 3
4. کیهان، 29 شهریور 63، ص 27
5. اطلاعات، 29 شهریور 63، ص 16

انتهای متن/

نظر شما