شناسهٔ خبر: 21470485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سومین اجلاسیه خبرگان پنجم برگزار شد

تذکر آیت‌الله جنتی به رئیس‌جمهوری

دنیای اقتصاد: سومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح دیروز سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله احمد جنتی آغاز به کار کرد؛ اجلاسیه‌ای که قرار است امروز نیز به‌عنوان دومین روز کاری ادامه یابد. آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح دیروز در سومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه دفاع مقدس نعمت بود، گفت: معتقدم اگر کوه دماوند طلا بود، ارزشش قابل قیاس با دفاع مقدس نبود. طلا همواره موجب فساد و جنگ است اما دفاع مقدس موجب خیر و برکت شد و روح شهادت‌طلبی و ایثار را زنده کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گفته آیت‌الله جنتی، جنگ موجب سرپا ماندن نظام از طریق نیروهایی است که جنگ تربیت کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به نقض عهد آمریکا در برجام تاکید کرد: نباید به قول و گفتار آنها اعتماد کرد بلکه باید متکی به منافع خودمان باشیم و با اقتصاد مقاومتی راه پیشرفت را فراهم کرد. آیت‌الله جنتی برجام را تیر زهرآگینی توصیف کرد که در پس لبخندهای موذیانه آمریکا پنهان شده بود. او با طرح این سوال که «آیا نقض عهدهای مکرر آمریکا در بیانیه الجزایر یا پیمانش با دیگر کشورها برای شناخت این سرطان جهانی کافی نبود»، افزود: اگر استکبار جهانی از حضور قدرتمندانه ایران ناراحت است، به این دلیل است که لبخندهای آنها را باور نکردیم. آیت‌الله جنتی با تاکید بر لزوم موضع‌گیری جدی مقامات ایرانی در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا گفت: مجلس خبرگان انتظار دارد پاسخ شایسته‌ای از مسوولان دریافت کند.رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خواست خبرگان رهبری دور بودن از بازی‌های سیاسی است، گفت: مسوولان بدانند در پس خنده دشمن کینه‌توزی و دشمنی وجود دارد.همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله جنتی در این جلسه با تاکید بر اینکه امروز ایران در عرصه بین‌المللی در جایگاه عالی قرار دارد، گفت: این امر شدنی نبود جز با تدابیر رهبری و ایثارگری جوانان برومند و امثال همدانی‌ها.

 

اقلیم کردستان و اسرائیلی دیگر

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهاراتش، با اشاره به طرح موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: با این اقدامات می‌خواهند اسرائیل دیگری به‌وجود بیاورند بنابراین باید با تمام وجود در برابر خواست اسرائیل و عربستان در این مساله ایستاد و ان‌شاءالله این توطئه‌ها به جایی نمی‌رسد ولی ما باید مراقب این توطئه‌ها باشیم.

 

سنگر خبرگان

آیت‌الله جنتی همچنین با بیان اینکه مجلس خبرگان به مثابه سنگری است که دلگرمی برای مردم به همراه دارد، گفت: اصلی‌ترین وظیفه این مجلس استمراربخشی به رهبری دینی و انقلابی است. وی با بیان اینکه این مجلس مثال مردمی بودن در نظام است و نباید اقدامی انجام داد که منجر به تضعیف آن شود، گفت: تاکید رهبری بر این است که این مجلس مظهر تام انزال سکینه الهی است.او همچنین تاکید کرد: ما باید در همه صحنه‌های فرهنگی و سیاسی حضور داشته باشیم و نقشه‌ها و توطئه‌ها را بشناسیم و برای خنثی کردن آنها اقدام کنیم.

 

حاشیه‌های اجلاس

نخستین روز اجلاسیه خبرگان با حاشیه‌هایی نیز همراه شد؛ آیت‌الله جنتی دیروز به حسن روحانی رئیس‌جمهوری که به‌دلیل حضور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، غایب افتتاحیه سومین اجلاس خبرگان رهبری بود، تذکر داد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به یک نگرانی جدی خود توضیح داد: نگرانی دارم که به‌دلیل مشکلات فراوان انتخابات اخیر و وجود تخلفات از سوی مسوولان دولتی و بازداشت برخی استانداران و فرمانداران، نیروهای انقلابی دفع و نیروهای غیرانقلابی جذب شوند. ما باید نسبت به فتنه حساس باشیم اما می‌بینیم که برخی فتنه‌گران در برخی مسوولیت‌ها نفوذ کرده‌اند.آیت‌الله جنتی تصریح کرد: ما به‌عنوان خبرگان باید به رئیس‌جمهوری تذکر دهیم. باید در هرجا که افراد ناباب و نالایق که با ولایت فقیه و اسلام مشکل دارند، حضور دارند به‌صورت مستند تذکر داد. از کمیسیون سیاسی در مجلس خبرگان که برخی افراد را دعوت کردند و از آنها دراین باره توضیح خواستند تشکر می‌کنم. براساس آنچه خبرآنلاین از حاشیه‌های دیروز این جلسه خبر داد، در حالی که قرار بود این دوره از مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸:۳۰ آغاز به کار کند، درب ورودی خبرنگاران با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای برای عکاسان و خبرنگاران باز شد و حضور خبرنگاران با حضور اعضای هیات‌رئیسه در جلسه، همزمان و همراه شد. نکته جالب در این نشست حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این نشست بود که به‌رغم عدم‌عضویت در مجلس خبرگان در یکی از صندلی‌های انتهایی نشست. دیروز آیت‌الله مقتدایی بر صندلی شماره 11 که پیش از این مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روی آن می‌نشست، تکیه زد.

 

خودداری از خرافات در مجالس عزاداری

همچنین دیروز آیت‌الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معضلات فرهنگی و اجتماعی در کشور گفت: ضرورت دارد که در مجالس عزاداری امام حسین (ع) از طرح خرافات و مطالب پوچ پرهیز کنیم.

 

به‌دنبال تکرار فرمول سقوط شوروی در ایران هستند

همچنین دیروز حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه که به‌عنوان میهمان ویژه در اجلاسیه سوم مجلس خبرگان رهبری حضور داشت، گفت: تکرار فرمول سقوط شوروی و استحاله انقلاب چین از اهداف نظام سلطه و آمریکا با حربه نفوذ در نظام اسلامی ما است که مدل مورد اجرا در ایران امروز نیز، جهانی‌شدن بدون توجه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی و الزاما توجه به سیاست اقتصادی درهای باز است.

 

بررسی اصلاح آیین‌نامه انتخابات خبرگان

خبر دیگر از سومین اجلاسیه خبرگان پنجم آنکه سید‌احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه خبرگان گفت: در‌صورتی‌که در این اجلاسیه دو روزه فرصت شود و دو فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه انتخابات خبرگان رهبری تصویب شد، آن را بررسی خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، خاتمی عنوان کرد: یک طرح دو فوریتی داریم که براساس آن کمیسیون‌های اجتماعی سیاسی و فرهنگی از هم جدا شده و به سه کمیسیون مستقل تبدیل شود.

نظر شما