شناسهٔ خبر: 21470076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به برجام:

آمریکا در قراردادی که سودی برایش نداشته باشد، باقی نخواهد ماند

صاحب‌خبر -

«دونالد ترامپ» روز سه‌شنبه برای نخستین‌بار به ‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتاد‌و‌دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. سخنرانی‌اي که به گفته ریچارد‌هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، همان سخنرانی «محورهای شرارت» جورج بوش بود با این تفاوت که عراق از آن حذف شده و ایران و کره‌شمالی در آن باقی مانده بودند. ترامپ در آغاز سخنرانی خود به دستاوردهای اقتصادی دولتش و تحولات مثبت در اقتصاد آمریکا (بالا بودن نرخ سهام و پایین‌بودن میزان بیکاری) از زمان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا تاکنون اشاره کرد. وی تأکید کرد که «به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا برای من همیشه آمریکا اولویت دارد و متقدم است؛ همان‌گونه که برای هر رهبری کشورش متقدم است.»
کره شمالی
ترامپ در ادامه سراغ کره‌شمالی رفت و با
«مرد موشکی» خواندن رهبر این رژیم، به تندی از این حکومت انتقاد کرد. ترامپ با توصیف این کشور به ‌عنوان «رژیمی واپس‌گرا» که احترامی برای حقوق ملت‌های دیگر قایل نیست، گفت که برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور تمام دنیا را تهدید می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که رهبر این کشور اجازه می‌دهد مردمش از گرسنگی بمیرند و آنها را به زندان می‌اندازد، شکنجه می‌کند و می‌کشد. او به برنامه تولید موشک‌های بالستیک و سلاح هسته‌ای کره‌شمالی اشاره کرد و گفت: «آمریکا مقتدر و صبور است، اما اگر برای دفاع از خود یا هم‌پیمانانش ناچار شود، کره‌شمالی را به‌طور کامل نابود خواهد کرد.» آقای ترامپ گفت که رهبر کره‌شمالی «راه خودکشی را برای خود و کشورش انتخاب کرده است» و «تنها آینده قابل ‌قبول برای کره‌شمالی، خلع سلاح هسته‌ای است.»
ایران
رئیس‌جمهوري آمریکا سپس به سراغ ایران رفت و به تکرار ادعاهای خود علیه این کشور پرداخت. ترامپ گفت: «وقت آن فرا رسیده که ملل دنیا با یک رژیم خطرناک دیگر هم مقابله کنند؛ رژیم دیگری که آشکارا از کشتار جمعی سخن می‌گوید، وعده مرگ آمریکا و نابودی اسراییل را می‌دهد. حکومت ایران یک دیکتاتوری فاسد را پشت نقابی از دموکراسی دروغین پنهان کرده است.» دونالد ترامپ حکومت ایران را رژیمی «بی‌پروا» خواند و گفت که سرمایه‌های کشور را که متعلق به مردم ایران است، هزینه تقویت جنایتکارانی چون بشار اسد می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که حکومت ایران می‌بایست به تروریسم پایان دهد و «ما نمی‌توانیم به رژیم ایران اجازه بدیم که به حماس و حزب‌الله پول بدهند تا با اسراییل بجنگند.» ترامپ در ادامه مدعی شد: «حکومت ایران یک کشور به لحاظ تاریخی غنی و ثروتمند را به کشوری یاغی با اقتصادی نحیف بدل کرده است. کشوری که اکنون صادرات آن فقط خشونت و خونریزی شده است.» وی ادامه داد: «روزی می‌رسد که ایرانیان به فرهنگ و تمدن اصیل خودشان بازمی گردند و این کشور آزاد می‌شود.»
وی در ادامه سخنرانی خود به سراغ توافق هسته‌ای رفت و سخنان خود را که زمانی در کارزار انتخاباتی فریاد می‌زد، تکرار کرد. ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق یک‌طرفه‌ای» نامید که آمریکا تا کنون امضا کرده است و به گفته او، این توافق «باعث شرمندگی آمریکا شده است؛ اما این، فصل آخر نیست.» رئیس‌جمهوري آمریکا تأکید کرد که آمریکا هرگز در قرارداد یک‌طرفه‌ای که هیچ سودی برای این کشور نداشته باشد، باقی نخواهد ماند. وی گفت که آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد ایران، به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه دهد و بر توان موشکی خود بیفزاید و در عین حال زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند: «دولت ایران باید به حمایتش را از تروریسم متوقف کند و به حقوق مردمش احترام بگذارد؛ مردم ایران به دنبال تغییر هستند.»
داعش و سوریه
دونالد ترامپ در بخش دیگر سخنانش، به موضوع «افراط‌گری اسلامی» پرداخت و گفت که «ما باید جلوی هرگونه افراطی‌گری اسلامی را بگیریم» و مقابل همه کشورهایی بایستیم «که از گروه‌های تروریستی مثل القاعده، حزب‌الله و طالبان حمایت می‌کنند و به آنها سلاح می‌فرستند تا مردم بی‌گناه را بکشند.»
رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه به موضوع داعش پرداخت و گفت که آمریکا به واسطه شکست داعش در سوریه و عراق، به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های زیادی رسیده است. ترامپ ادامه داد: «ما به دنبال تنش‌زدایی و راه‌حل سیاسی در سوریه هستیم؛ راه‌حلی که به اراده مردم سوریه احترام بگذارد.»
وی در ادامه از دولت سوریه با عنوان «رژیم تبهکار بشار اسد» یاد کرد که به خاطر «استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای کشتن کودکان بی‌گناه»، مورد حمله موشکی آمریکا قرار گرفت.
هزینه‌های سازمان ملل
رئیس‌جمهوری آمریکا، با انتقاد از سهم آمریکا در تأمین هزینه‌های سازمان ملل، و «غیرمنصفانه» خواندن آن گفت: «اگر سازمان ملل بتواند به هدف‌هایش مثل صلح برسد، ما حرفی نداریم. اما هزینه‌های زیادی صرف جنگ می‌شود. ما امیدواریم که سازمان ملل بتواند سهم بزرگی برای کرامت انسانی داشته باشد.»
کوبا و ونزوئلا
دونالد ترامپ، در ادامه دخالت‌های سیاسی‌اش به کوبا اشاره کرد و گفت: «آمریکا در مقابل رژیم فاسد کوبا ایستاده تا مردم این کشور به آرزوی خود یعنی آزادی برسند.» ترامپ، سپس با اشاره به دولت ونزوئلا و «فاسد» خواندن آن گفت که «رژیم مادورو درد زیادی را به مردم تحمیل کرده و این کشور ثروتند را به انحطاط کشانده و به مردم خودش بی‌احترامی کرده است.» وی در ادامه مدعی شد: «این کشور درحال فروپاشی است و این وضعیت، غیرقابل قبول است؛ و ما نمی‌توانیم فقط بایستیم و نظاره‌گر باشیم. ما به‌عنوان یک کشور همسایه و دوست، می‌خواهیم که این کشور آزاد شود؛ ایالت متحده آمریکا قدم‌هایی برای پاسخگوبودن حکومت ونزوئلا برداشته و اگر این رژیم بخواهد همچنان مردمش را در فشار قرار دهد، حاضریم قدم‌های دیگری برداریم.»
رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش، به تندی در مورد سوسیالیسم سخن گفت. ترامپ گفت: «مشکل ونزوئلا این نیست که سوسیالیسم در آن، بد اجرا شده، بلکه مشکل این است که سوسیالیسم به درستی اجرا شده است. از اتحاد جماهیر شوروی تا کوبا و ونزوئلا، در هرجا که سوسیالیسم به درستی اجرا شده، جز بدبختی و شکست، چیزی به دنبال نداشته؛ و آنها که سوسیالیسم را ترویج می‌کنند، فقط درد و رنج زیادی را به مردمشان تحمیل می‌کنند.»

نظر شما