شناسهٔ خبر: 21468722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آیت‌الله جنتی در اجلاس خبرگان:

آمریکا می‌خواهد کردستان عراق را تجزیه کند و یک اسرائیل دیگر بسازد

رئیس مجلس خبرگان رهبری طرح موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان را زمینه‌ساز ایجاد اسرائیل دیگری دانست و گفت: آمریکا با این اقدامات می‌خواهد اسرائیل دیگری بوجود بیاورد.

صاحب‌خبر -


آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در سومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، گفت: هفته امر به معروف و نهی از منکر نزدیک است و تاکید می‌کنم این کار وظیفه همه مسلمین و همچنین اعضای خبرگان است. در تاریخ بسیار داریم که وقوع منکر چه فجایعی به بار آورد.
وی با بیان اینکه دفاع مقدس نعمت بود، گفت: معتقدم اگر کوه دماوند طلا بود، ارزشش قابل قیاس با دفاع مقدس نبود. طلا همواره موجب فساد و جنگ است اما دفاع مقدس موجب خیر و برکت شد و روح شهادت‌طلبی و ایثار را زنده کرد.
رئیس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: در جنگ شهید فهمیده‌ای به وجود آمد که امام راحل در مورد وی فرمودند: «رهبر ما آن نوجوان سیزده ساله است».
آیت‌الله جنتی افزود: رویش جوانانی مثل شهید حججی از جنس این رویشهای انقلاب اسلامی هستند. جنگ موجب سرپا ماندن نظام از طریق نیروهایی است که جنگ تربیت کرد.
وی با اشاره به جنایت دولت میانمار علیه مسلمانان این کشور، گفت: واقعه میانمار یکی از بیرحمانه‌ترین اتفاقات است و سکوت امت اسلامی در برابر این اتفاق  برایش گران تمام می‌شود. البته نظام جمهوری اسلامی اقداماتی برای کمک به این مردم مظلوم انجام داده است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طرح موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: با این اقدامات می‌خواهند اسرائیل دیگری بوجود بیاورند لذا باید با تمام وجود در برابر خواست اسرائیل و عربستان در این مسئله ایستاد و ان‌شاالله این توطئه‌ها به جایی نمی‌رسد ولی ما باید مراقب این توطئه‌ها باشیم.
آیت‌الله جنتی در ادامه با بیان اینکه مجلس خبرگان به مثابه سنگری است که دلگرمی برای مردم به همراه دارد، گفت: اصلی‌ترین وظیفه این مجلس استمرار بخشی به رهبری دینی و انقلابی است.
وی با بیان اینکه این مجلس مثال مردمی بودن در نظام است و نباید اقدامی انجام داد که منجر به تضعیف آن شود، گفت: تاکید رهبری بر این است که این مجلس مظهر تام انزال سکینه الهی است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقض عهد آمریکا در برجام، اظهار داشت: نباید به قول و گفتار آنها اعتماد کرد. باید متکی به منافع خودمان باشیم و با اقتصاد مقاومتی راه پیشرفت را فراهم کرد.
آیت‌الله جنتی افزود: مردم منتظر بهبود وضع معیشت و اشتغال هستند و این مسئله جز با تبلیغ فرهنگ کار و کارکردن میسر نمی‌شود.
وی تصریح کرد: برجام تیر زهرآگینی بود که در پس لبخندهای موذیانه آمریکا پنهان شده بود. آیا نقض عهدهای مکرر آمریکا در بیانیه الجزایر یا پیمانش با دیگر کشورها برای شناخت این سرطان جهانی کافی نبود؟
رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین افزود: اگر استکبار جهانی از حضور قدرتمندانه ایران ناراحت است، به این دلیل است که لبخندهای آنها را باور نکردیم.
آیت‌الله جنتی با تاکید بر لزوم موضع‌گیری جدی مقامات ایرانی در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا، گفت: برای مجلس خبرگان انتظار دارد پاسخ شایسته‌ای از مسئولان دریافت کند.
وی در ادامه با اشاره به مقوله سبک زندگی ایرانی- اسلامی اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی صداقت، امانت، ایثارگری و ارزش محوری و پرهیز از ریخت و پاش‌های بی‌جا و مقابله با ظلم و ظالم است. در مقابل آن سبک زندگی غربی است که با قتل و غارت و ضعیف‌کشی همراه است.
وی با اشاره به تأکیدات موکد رهبر معظم انقلاب درباره انقلابی بودن، خاطرنشان کرد: ایشان بارها توصیه کردند که حوزه‌های علمیه، خبرگان، مجلس و دولت باید انقلابی باشد و در دیدار اخیر با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز فرمودند «این مجمع باید 100 درصد انقلابی عمل کند».
رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: من یک نگرانی جدی دارم که به دلیل مشکلات فراوان انتخابات اخیر و وجود تخلفات از سوی مسئولان دولتی و بازداشت برخی استانداران و فرمانداران، نیروهای انقلابی دفع و نیروهای غیرانقلابی جذب شوند. ما باید نسبت به فتنه حساس باشیم اما می‌بینیم که برخی فتنه‌گران در برخی مسئولیت‌ها نفوذ کرده‌اند.
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: ما به عنوان خبرگان باید به رئیس جمهور تذکر دهیم. باید در هرجا که افراد ناباب و نالایق که با ولایت فقیه و اسلام مشکل دارند، به صورت مستند تذکر داد. از کمیسیون سیاسی در مجلس خبرگان که برخی افراد را دعوت کردند و از آنها در این باره توضیح خواستند تشکر می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: ما باید در همه صحنه‌های فرهنگی و سیاسی حضور داشته باشیم و نقشه‌ها و توطئه‌ها را بشناسیم و برای خنثی کردن آنها اقدام کنیم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان با تبریک به آیت‌الله هاشمی شاهرودی برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ایشان باید افرادی انقلابی را به عنوان مشاور و مسئول دفتر به کار بگیرند و حرکت‌هایی انقلابی انجام دهند که در گذشته نبوده یا کمتر بوده است.
پاسداری از ولایت فقیه
 از شئون اصلی مجلس خبرگان است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن سعیدی نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری نیز در نطق پیش از دستور جلسه نخست اجلاسیه خبرگان، با اشاره به تاکید بر نقش و جایگاه ولایت فقیه، حفظ و پاسداری از ولایت‌فقیه را از شئون اصلی مجلس خبرگان دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: حکم حکومتی ولی فقیه بر همگان و حتی مجتهدین، نافذ است و نباید رأیی برخلاف آن ابراز شود. لذا در آستانه ماه محرم تاکید می‌کنیم همانگونه که مقام‌معظم‌رهبری قمه زنی را به دلیل تبعات آن و سوءاستفاده‌های دشمن حرام اعلام فرمودند، بر همه واجب است، از حکم ایشان تبعیت کنند تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.
نماینده مردم ایلام در ادامه، مسئله حکومت در اسلام و جایگاه ولی فقیه در نظام اسلامی را به صورت مبسوط تشریح کرد.
طرح موضوع جدایی اقلیم کردستان
 فتنه دیگری در منطقه است
آیت‌الله احمد بهشتی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری دومین سخنران پیش از دستور اجلاسیه سوم مجلس خبرگان رهبری بود که در نطق خویش به معضلات فرهنگی و اجتماعی پرداخت.
این عضو مجلس خبرگان رهبری از برخی ناهنجاری‌های موجود در کشور همچون افزایش طلاق، اعتیاد و بروز بزه‌کاری‌های اجتماعی و تاسیس برخی موسسات اعتباری با نام ائمه‌اطهار(ع)
انتقاد کرد.
آیت‌الله بهشتی با اشاره به حوادث تروریستی به ویژه کشتار مسلمانان، از مقام شامخ شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حججی، حشدالشعبی و جبهه مقاومت تجلیل کرد و از مواضع دوگانه و تفاوت قول و عمل کشورهای غربی و برخی مدعیان حقوق بشر که در زبان تروریست را محکوم کرده اما در عمل از آنها حمایت می‌کنند، به شدت انتقاد کرد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان به موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: پس از فروکش کردن داعش و شکست آنها در منطقه دشمنان با طرح موضوع جدایی کردستان عراق از حکومت مرکزی خواب فنته دیگری را در منطقه دیده‌اند.
دشمن سر سوزنی عقب نشینی نکرده چرا ما باید از آرمانهایمان کوتاه بیاییم؟
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیزبه عنوان  میهمان ویژه اجلاس سوم مجلس خبرگان رهبری در سخنانی با بیان مقدمه ای ضمن هشدار نسبت به نفوذ دشمن راهکارهای دشمن برای تحقق نفوذ در برخی کشورها را برشمرد و افزود : امروز اگر ما به آرمانها و الزامات انقلاب اسلامی که ثمره خون شهیدان و مجاهدت مردم و علماست، معتقد، پایبندی و حافظ آن نباشیم ممکن است دشمن همان نقشه‌ها را برای کشور ما نیز اجرا نماید. مدل مورد اجرا در ایران امروز همان مدل نفوذ در چین است؛ یعنی جهانی شدن بدون توجه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی و الزاماً توجه به سیاست اقتصادی درهای باز.
حجت الاسلام والمسلمین تأکید کرد: «دشمن سرسوزنی از آرمانهایش عقب نشینی نکرده است، چرا ما باید از آرمانهایمان کوتاه بیاییم؟ دشمن تلاش می کند ما را مجبور کند بین دست کشیدن از آرمانها و زندگی با ذلت یکی را انتخاب کنیم و این ماییم که با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی باید با آن مقابله کنیم.
مجلس خبرگان پشتوانه نظام است
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز  در حاشیه سومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران درباره طرح موضوع بدعهدی‌های آمریکا در این اجلاس  با بیان اینکه از ابتدا اعلام‌شده بود که ما اعتمادی به آمریکا نداریم، گفت: پایبندی غرب به آمریکا به این قرارداد را باید با جدیت در دیپلماسی دولت دنبال کرد تا آن‌ها ملزم به اجرای این تعهد شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از پیش‌پرداخت‌های ایران در مسئله برجام اظهار کرد: آن پیش‌پرداخت‌ها غرب را جسور کرده لکن ما معتقدیم که همچنان بی‌اعتمادی به آمریکا ایجاب می‌کند ما به دنبال نسخه اصلی که کشور را در برابر هجوم دشمنان توانمند می‌کند برویم که این نسخه همان اقتصاد مقاومتی است.
وی با تأکید بر اینکه ملت ایران از ابتدای انقلاب نشان داد که در برابر تحریم‌ها بسیار پایدار و مقاوم است، بیان کرد: امروز بدعهدی‌ آمریکایی‌ها و غرب‌ باید به رخ عالم کشیده شود و پیمان‌شکنی آن‌ها را باید به ملت‌ها و دولت‌ها اعلام کنیم که این‌ها نه‌تنها در برابر ملت ما بلکه در برابر هیچ ملتی پایبند به پیمان نیستند.
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بی‌اعتمادی به آمریکا گفت: باید به اصول اصلی نظام که اتکا به دست‌های توانمند جوانان است پایبند باشیم چون گره‌گشای امور کشور دست‌های جوانان است.
وی در ادامه به مسائل طرح‌شده در اجلاس خبرگان پرداخت و گفت: قبل از هر مبحثی در این اجلاسیه بحث تضمین جمهوریت و اسلامیت نظام مطرح است و مجلس خبرگان پشتوانه بزرگی برای نظام و اجرای قوانین است.

نظر شما