شناسهٔ خبر: 21467445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

غروی: اصولگرایان نیازمند بازنگری‌‌ هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم بازنگری در جریان اصولگرایی، گفت: افرادی را به یکباره چند ماه قبل از انتخابات بدون اینکه در زمینه‌های مختلف کارکرده و یا طرح و برنامه‌ای داشته باشد به صحنه می‌آوریم ، نیرو را می‌سوزانیم و حاضر هم نیستیم که بگوییم اشتباه کردیم .

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف، آیت‌الله سیدمحمد غروی درباره مطرح شدن لزوم تغییر در جریان اصولگرایی، گفت: به طور کلی همه جریان‌های علمی، سیاسی، پژوهشی و آموزشی باید توجه‌شان به سیاست و ارزش‌های حاکم در تشکیلات خود باشد و از طرفی هم به واقعیت‌‌ها توجه کنند و همواره نسبت به کار و نقش خود  آسیب شناسی داشته باشند .

خطاها را به دیگران و رویدادها نسبت ندهیم

وی با بیان اینکه نباید اینگونه باشد که بگوییم ما درست فکر کرده و عمل می‌کنیم  و معمولا خطاها را به دیگران و رویدادها نسبت دهیم، اظهار داشت: این آسیب مهمی است که معمولا جریان‌‌‌‌ها را تهدید می‌کند، در نتیجه اصولگرایان هم از این موضوع مستثنی نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ افزود: اصولگرایان اگر عملکرد و فعالیت جمعی و انفرادی دارند باید ملاحظه کنند تصمیماتی که به اجرا گذاشتند موفق بوده‌ یا خیر و در صورت عدم موفقیت، پیگیری داشته باشند و این مسئله‌ای است که به آن نیازمندیم و ربطی به پیر و جوان بودن نیروها ندارد. اتقاقا افراد باسابقه به لحاظ تجربه‌ای که دارند، بیشتر می‌توانند مسائل را پخته و به آن توجه کنند .

وی ادامه داد: البته باید در فعالیت‌ها از جوانان هم استفاده شود؛ چرا که انرژی بیشتری دارند و خطرپذیرتر هستند و همچنین امیدواری بیشتری بر آنها حاکم است، اما باید با فکر پخته کسانی که تجربه اندوخته‌اند‌، حرکت کنند؛ اینکه تنها جوانگرا باشیم و تجارب کسانی که اهل فکر و تجارب باشند را مورد توجه قرار ندهیم خطا است کما اینکه اگر به فکر و نیروی جوانان و کارآمدی آنها توجه نکنیم، خطا است.

 اصولگرایان  نیازمند بازنگری‌‌ هستند 

غروی با بیان اینکه اصولا کمتر کارهایمان را آسیب‌شناسی علمی می‌کنیم که متوجه شویم عدم موفقیت‌هایمان معلول چه مواردی است و چه متغیرهایی در این رابطه نقش داشته‌اند، بیان کرد: منظور متغیرهای واقعی است نه متغییرهایی که ساخته و پرداخته ذهن ما است و در این رابطه اصولگرایان هم نیازمند این بازنگری‌‌ها هستند و این معنایش این نیست که در اصول اصلی خود بازنگری کنند.

وی با اشاره به اینکه هر تشکیلاتی همواره باید در درون خود نظارت و اشراف و آسیب‌شناسی داشته باشد، افزود: لازمه بازنگری این است که به اصول استراتژیک، نوع عملکرد و تاکتیک‌هایی که به کار گرفته می‌شود توجه شود و اگر واقعیت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا مورد غفلت واقع‌ می‌شود، حل و آسیب‌شناسی کرده و خطاها ترمیم شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اینکه بیان می‌شود نقش جامعتین در جریان اصولگرایی در انتخابات، کم رنگ شده است و با توجه به اینکه جامعه روحانیت اعلام کرد محوریت اصولگرایان را در دست دارد از محوریت کنار گذاشته شد، دلیل آن چیست، گفت:  به دلیل اینکه مجموعه‌ای بودند که تصمیماتی را می گرفتند و جامعه مدرسین صلاح ندانست که ورود پیدا کند و در مورد جامعه روحانیت هم باید از خود آنها پرسید.

جریان‌ها به مسائل نگاه ابزاری نداشته و خود را معصوم نپندارند  

وی تاکید کرد: همه جریان‌هایی که وفادار به انقلاب و نظام و رهبری هستند باید وفاق و اتحاد خود را حفظ کنند و نسبت به مسائل هم نگاه ابزاری نداشته باشند و خود را معصوم نپندارند و کارخود را بدون عیب و نقص و کاستی ندانند؛ بلکه همواره باید در درون خود انتقاد صحیح و واقع‌بینانه داشته باشیم لذا  گاهی اوقات در مقام مکانیزم انکار قرار می‌گیریم و فکر می‌کنیم روندی که پیش می‌بریم صحیح است، باید این مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

 جریان‌های باسابقه اصولگرا پختگی بیشتری داشته باشند

غروی با بیان اینکه اصولگراها در کل جریانی هستند که به انقلاب و نظام و رهبری و امام  نزدیکتر هستند، اما باید پخته‌تر عمل کنند، گفت: انتظارمان از بخشی که تجارب بسیار کلانی داشته و دارند و برخی از آنها هم زمان با نهضت و انقلاب به عرصه آمدند بیش از این‌ها است و باید پختگی بیشتری داشته باشند و این صرفا مربوط به پیر شدن آن جریان‌‌ها نیست بلکه بسیاری از مسائل مربوط به این است که واقع‌بین نیستیم  و گاهی  به واقعیت‌ها توجه نمی‌کنیم و تحلیل‌هایمان دارای پشتوانه نبوده و بسیاری از متغیرها را نمی‌بینیم.

تصمیم گیرندگان حاضر نیستند بگویند اشتباه کردیم

وی ادامه داد: برخی از جریان‌های باسابقه فردی را در انتخابات معرفی می‌کنند که در همان زمان قابل پیش‌بینی است که آن بزرگوار اگر بتواند آرای را به خود جذب کند حدود 1 تا 2 میلیون است همچنین گاهی افرادی را به یکباره سه یا چهار ماه قبل از انتخابات بدون اینکه در زمینه‌های مختلف کارکرده و یا طرح و برنامه‌ای داشته باشد، به صحنه می آوریم  و آن نیرو را می‌سوزانیم و بعد از آن هم حاضر نیستیم که بگوییم اشتباه کردیم و در نهایت اگر با هر کدام از تصمیم‌گیرندگان صحبت کنیم، می‌گویند بهترین گزینه بوده است و حاظر نیستند به اشتباهات خود توجه داشته باشند.

غروی با تاکید بر اینکه مهم این است که به همه خصوصیات توجه داشته و واقع‌بین باشیم که دچار اشتباهات نشویم، تصریح کرد: به جای اینکه نیرو و ظرفیتی که موجود است را نگه داشته و برای حضور او کار کرده و در دوره بعد به صحنه بیاید در دوره‌ای وی را مطرح می‌کنیم که احتمال داده می‌شود آن فردی که سرکار است این امکان را دارد با اهرم‌های مختلف دوباره برنده انتخابات شود.  

برخی از اصولگرایان اهل ایجاد وفاق بین خود نیستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید اصولگرایان بازنگری در نوع عملکرد خود داشته باشند، گفت: اگر اصولگرایان طیف واحدی شوند که بعید می‌دانم؛ لذا تجربه ثابت کرده است که برخی از آنها اهل این نیستند که وفاقی بین خود ایجاد کنند اگر حرفشان  پیش رفت، می‌مانند اما اگر نه فاصله می ‌گیرند.

غروی اظهار داشت: وفاق نسبی بین عقلای اصولگرایان می‌تواند به وجود آید اما مشروط و منوط به این است که جامعه را بشناسند و مسائلی که در جامعه تاثیرگذار است، بدانند و با توجه به آن خطاهای خود را بار دیگر تجربه نکنند.

نظر شما