شناسهٔ خبر: 21467195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کمیته اعزام و دعوت قاریان به اظهارات قره‌شیخلو پاسخ داد

امسال عده زیادی از قاریان منتخب از اعزام به حج انصراف دادند

R1397/P1397/S4,37/CT47

کمیته اعزام و دعوت قاریان به اظهارات سرپرست قاریان اعزامی بعثه مقام معظم رهبری به حج امسال در رابطه با عملکرد این کمیته پاسخ داد و در بیانیه خود آورد «انصراف تعداد زیادی از قاریان و اساتید منتخب از اعزام، منجر به منتفی شدن کاروان شد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، در پی اظهارات سرپرست قاریان اعزامی بعثه مقام معظم رهبری به حج امسال در رابطه با عملکرد کمیته اعزام و دعوت قاریان، این کمیته بیانیه‌ای را به شرح ذیل منتشر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی انتشار مصاحبه یکی از قاریان عزیز اعزامی به حج تمتع سال 96 در روزهای گذشته و مطالبی که در خصوص لغو اعزام کاروان قرآنی به حج سال جاری مطرح شده بود، توضیحاتی به منظور تنویر افکار جامعه محترم قرآنی ارائه می‌شود.

در مصاحبه مذکور، مطالب گوناگون دیگری نیز مطرح گردید که بعضاً به دلیل عدم اطلاع کافی نسبت به روند تصمیم‌گیری‌های کمیته اعزام، قدری عجولانه بود. البته در خصوص چنین اظهارنظرهای ژورنالیستی در فضای رسانه‌ای و عملکرد و مواضع برخی از دوستان قرآنی در قبال برادران‌شان در کمیته اعزام و دیگر نهادهای قرآنی که با فرمان رهبر معظم انقلاب و به منظور پشتیبانی از عناصر ارزشمند و خدوم قرآنی و حرکت فعالیت‌های قرآنی کشورمان تأسیس شده است، حرف‌ها و درد دل‌های زیادی است که همواره از کشاندن این درد دل‌ها به فضای رسانه پرهیز نموده‌ایم و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم در فضایی دوستانه و به دور از حبّ و بغض‌های شخصی و سازمانی در مورد آن مسائل با دوستان‌مان گفت‌وگو کنیم.

بدیهی و طبیعی است که کمیته اعزام پس از فاجعه تألم بار منا در حج 94 و شهادت یک چهارم اعضای کاروان قرآنی اعزامی، که هنوز زخم عمیق آن بر پیکر جامعه قرآنی التیام نیافته است، به عنوان متولی و تصمیم‌گیر صنفی اعزام عناصر قرآنی، نگرانی جدّی در خصوص تضمین سلامت اعضای کاروان قرآنی در سال 96 داشته باشد. علیرغم این نگرانی، مطابق روال و تقویم زمانی سنوات گذشته، با تمهید مقدمات سازمان اوقاف و امور خیریه، نسبت به برگزاری آزمون حج و داوری تلاوت‌ها و سایر امور کارشناسیِ پس از آن، مبادرت شد و حتی اعضای کاروان هم تعیین و معرفی شدند. نکته قابل ذکر در این بخش، ریزش 50 درصدی شرکت‌کنندگان در آزمون حج، همچنین عدم رغبت تعداد قابل توجهی از اساتید و قاریان برجسته کشور نسبت به دعوت دبیرخانه کمیته جهت اعزام به حج امسال بوده است که البته با توجه به شرایط خوف و رجاء آن برهه، کاملاً طبیعی بود.

لکن با نزدیک شدن به موسم تمتع و انصراف تعداد زیادی از قاریان منتخب و اساتیدی که به ایشان پیشنهاد اعزام شده بود، جمع‌بندی نهایی در کمیته اعزام به این نتیجه منجر شد که اعزام کاروان رسمی قرآنی جمهوری اسلامی ایران (موسوم به کاروان نور) به حج سال جاری منتفی شود. البته یکی دیگر از دلایل مهم آن هم، پیش‌بینی کاهش قابل توجه تعداد برنامه‌ها و محافل قرآنی در حج پیش‌رو بود. همین‌طور اجرای برنامه‌های قرآنی در جمع حجاج خارجی نیز که از اهداف مهم اعزام کاروان قرآنی است، با توجه به حساسیت‌های حج امسال بعید به نظر می‌رسید.

این تصمیم به صورت مکتوب به بعثه محترم مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت اعلام شد و این پایان تصمیم کمیته اعزام در خصوص اعزام کاروان قرآنی به حج سال جاری بود.

پس از آن موضوع وارد مرحله دیگری شد. بعثه مقام معظم رهبری، با توجه به پیش‌بینی برخی همایش‌ها و برنامه‌ها که شایسته بود با تلاوت قرآن آغاز شود، به این تصمیم رسید که در برخی از بخش‌های اداری از قاریان عزیز استفاده نماید تا در کنار انجام امور موظفی اداری، عهده‌دار اجرای برنامه‌های قرآنی هم باشند. لازم به ذکر است این تصمیم جدید مبنی بر عدم اعزام کاروان مستقل قرآنی، توسط بعثه به صورت مکتوب به اطلاع کمیته اعزام رسید.

و اما چند نکته دیگر ناظر بر برخی فقرات اظهار نظرهای صورت گرفته در نشست خبری را یادآور می‌شود:

در این مصاحبه، یکی از مشکلات کاروان قرآنی سنوات گذشته، «وقت اضافه و زیادی داشتن» و «اجرای پنج یا شش بار تلاوت قرآن توسط اعضاء در طول حضور در موسم تمتع» عنوان شده و به رسیدن عدد کل اجراها در امسال به حدود 300 برنامه اشاره شده است.

مزید اطلاع جامعه قرآنی کشور که البته به همت رسانه‌های قرآنی قطعاً مطلع هستند، متوسط اجرای برنامه‌های قرآنی کاروان اعزامی در سال‌های اخیر، حدود 1000 برنامه بوده است که به ازای هر نفر در طول مأموریت، بالغ بر 40 اجرا است. حتی در برخی سنوات، عدد کل برنامه‌ها در یک سال به 1300 هم رسیده است. آنچه که در ذهن برخی از عزیزان در خصوص قلت برنامه‌های قرآنی در موسم حج است، مربوط به سال‌های دور می‌باشد که البته مطلب صحیحی است و در آن سال‌ها، کمیته اعزام همواره نسبت به این موضوع معترض بوده و بحمدالله در سال‌های اخیر بهره‌برداری از حضور کاروان قرآنی به نحو احسن انجام شده است.

در این مصاحبه آمده که «به عنوان همکار دائمی بعثه در قالب سیستم اداری از ساعت 8 صبح تا 20 در کارهای اجرایی مشارکت داشتیم و وقت ما تقریباً پُر بود و در کنار آن برنامه‌های قرآنی نیز انجام می‌دادیم.»

کمیته اعزام، در عین این که خدمت به ضیوف الرحمن را بالاترین توفیق می‌داند، لکن در موضوع مأموریت مقدس عناصر نخبه قرآنی کشور به حج، معتقد است که وظیفه و مأموریت اصلی اساتید، قاریان، حافظان و گروه‌های اعزامی، صرفاً اجرای برنامه‌های قرآنی است نه چیز دیگر.

این عزیزان می‌بایست در شرایطی مناسب بتوانند بهترین تلاوت‌ها و اجراها را ارائه نموده و این‌گونه قلوب حاجیان کشورهای مختلف دنیا را در سرزمین وحی، جلب و جذب قرآن و متوجه ارزش‌ها و دست‌آوردهای انقلاب و نظام اسلامی ایران نمایند. از این رو ان‌شاءالله کمیته اعزام در آینده نیز از این جایگاه حرفه‌ای قرآنیان اعزامی به حج تمتع، با جدیت حفاظت خواهد کرد.

البته قابل ذکر است بعثه مقام معظم رهبری پیش از این، اهتمام شایسته‌ای در تحقق این أمر داشته است.

در این اظهارات آمده که یکی از مسئولان کمیته اعزام گفته است «قاریانی که امسال اعزام شده‌اند، قاریان اعزامی جمهوری اسلامی ایران نیستند».

در مصاحبه رییس دبیرخانه کمیته اعزام (که در آرشیو خبرگزاری‌های قرآنی قابل مراجعه است)، تصریح شده که «امسال کاروان رسمی قرآنی جمهوری اسلامی ایران به حج اعزام نشده است.» بدین وسیله ضمن تأیید این بیان دقیق، تأکید می‌نماید جمع عزیزی که در حج امسال به اجرای برنامه‌های قرآنی پرداختند، تحت عنوان کاروان رسمی قرآنی کشورمان اعزام نشده‌اند.

پُر واضح است تعیین اعضای کاروان نور، ساز و کار مفصل و دقیقی دارد که جامعه قرآنی کشور نسبت به آن مطلع‌اند و هر سال در این خصوص اطلاع‌رسانی دقیق شده است؛ از فراخوان در بین قاریان برتر مسابقات استانی اوقاف گرفته تا برگزاری آزمون متمرکز کشوری، داوری تلاوت‌ها، ارزیابی گروه‌های ممتاز تواشیح، تأیید صلاحیت‌های شخصیتی و مواردی دیگر که در این فرآیند طی می‌شود.

لذا اعزام تعدادی از قراء و حفاظ ارجمند توسط بعثه مقام معظم رهبری به عنوان کارمند اداری و خارج از چارچوب ضوابط و تصمیم کمیته اعزام، به معنای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود که در این صورت، با موجی از اعتراض جامعه قرآنی روبرو خواهد شد.

البته قطعاً سعی این بزرگواران در پراکندن عطر قرآن در جمع حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام در عین پذیرش مسئولیت‌های اداری در بعثه مقام معظم رهبری مشکور است ان‌شاءالله.

ما نیز به نوبه خود از این عزیزان تشکر می‌نماییم.

انتهای پیام/

نظر شما