شناسهٔ خبر: 21466935 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تامین اجتماعی خودسرانه بیمه قالیبافان را قطع کرده است

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت تبریز گفت: از نمایندگان مردم در مجلس درخواست داریم که موضوع "قطع بیمه قالیبافان" را پیگیری کنند، ما نیز در حال رایزنی هستیم تا بیمه‌ی قطع شده‌ی قالی‌بافان برقرار شود و آنانی که فرش می‌بافند و واجد شرایط بیمه هستند نیز بیمه شوند.

صاحب‌خبر -

تامین اجتماعی خودسرانه بیمه قالیبافان را قطع کرده استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اسماعیل چمنی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت تبریز ،در این خصوص اظهار کرد: بیمه قالیبافان در جهت حمایت از تولید و اشتغال، 10 الی 12 سال پیش تصویب شد که باید این قانون تداوم می‌داشت، در صورتی که در سه سال اخیر بیمه برخی از فرشبافان قطع شده و بیمه گذار جدید پذیرفته نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال که "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" است باید از تولید داخلی و همچنین اشتغال حمایت کنیم، فرش تولید ملی ماست که متاسفانه شرایطی پیش آمده که بیمه تعدادی از فرشبافان قطع شده و بیمه‌گذار جدید پذیرفته نمی‎شود.

 

وی با تاکید بر اینکه 20 درصد حق بیمه فرشبافان توسط دولت پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: مقرر بود که بازدید از محل کار فرشبافان توسط نمایندگانی از سه مجموعه «سازمان تامین اجتماعی، سازمان صنعت و معدن و اتحادیه فرشابافان» انجام گیرد، در حالی که سازمان تامین اجتماعی خودسرانه و به تنهایی اقدام به این کار کرده که غیرقانونی است.

 

چمنی با اشاره به وضعیت کار فرشبافان و دغدغه‌های این قشر زحمت‌کش، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد قالیباف اجاره‌ نشین بوده و در حین تعویض خانه بازدیدها توسط تامین اجتماعی انجام شده و یا اینکه نتوانسته فرش خود را بفروشد و به دلیل عدم توانایی مالی دار قالی خود را دوباره برپا نکرده است؛ یا در برخی از اوقات نیز فرشباف به دنبال کارهای خرید نقشه یا نخ برای قالی خود بوده و از خانه خارج می‌شود، قالی‌بافان نیز برای خود کارهایی داشته و این چنین نیست که 24 ساعته بر روی دار قالی باشد، این موارد گاها موجب قطع بیمه قالیبافان شده، البته ممکن است افراد غیر فرشباف نیز در این حوزه بیمه شده باشند اما درصدشان بسیار پایین است.

 

وی با تاکید بر اینکه 85 هزار بیمه شده در استان داشتیم، اضافه کرد: اکنون 55 هزار نفر بیمه شده‌ی قالی‌باف در استان داریم و بیمه‌ی 30 هزار نفر از قالی‌بافان نسبت‌ به آمار سال‌های گذشته قطع شده، در حالی که استان ما این ظرفیت را دارد که 200 نفر قالی‌باف بیمه شده داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی غیرمنصفانه بیمه برخی از فرشبافان را قطع کرده است، اضافه کرد: فرشبافان افرادی هستند که خودشان اشتغال ایجاد کرده و مواد اولیه را تبدیل به کالای مورد استفاده می‌کنند.

 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت تبریز با تاکید بر اینکه فرش تبریز ثبت جهانی شده است، بیان کرد: باید به جای قطع بیمه، به قالیبافان پر و بال دهیم و تلاش کنیم که این صنعت رونق یابد؛ این موضوع در مجلس نیز بررسی شد و مقرر شد که مجددا قالیبافان بیمه شوند اما هنوز هم اقدامی در این راستا انجام نشده است.

 

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی همه مردم حق دارند که از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند، گفت: باید از قالیبافان حمایت کنیم و در این راستا ضروری است که کمیسیون فرش دستباف در سازمان صنعت، معدن و تجارت شکل بگیرد.

 

چمنی با تاکید بر اینکه 500 هزار نفر در استان از صنعت و هنر فرش ارتزاق می‌کنند، بیان کرد: این هنرمندان و زحمت‌کشان نیاز به حمایت داشته و باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات این قشر حل و فصل شود.

انتهای پیام/خ

بیمه‌ی 30 هزار نفر از قالی‌بافان نسبت‌ به آمار سال‌های گذشته قطع شده است

نظر شما