شناسهٔ خبر: 21466684 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعلام ویژه برنامه‌های رادیو قرآن در ایام ماه محرم

همزمان با فرارسیدن ماه محرم ویژه برنامه‌های شبکه رادیویی قرآن اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس؛ به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، این شبکه رادیویی همزمان با فرارسیدن ماه محرم ویژه برنامه‌های متنوعی را در قالب‌های مختلف به روی آنتن خواهد برد.

«قرآن کربلا» ویژه برنامه‌ای است که از روز 31 شهریور تا 11 مهرماه ساعت 9:15 تا 10 با موضوع واقعه عاشورا و کربلا و ارائه راهکار برای زندگی امروز به سمع شنوندگان می‌رسد. در هر برنامه با بیان یک موضوع در رابطه با عاشورا به آیات متناسب با آن نیز اشاره خواهد شد.

این برنامه به همت گروه علوم قرآنی، به تهیه‌کنندگی سمیه خراج، گویندگی یاسر دعاگو و کارشناسی حجت‌الاسلام پویا از رادیو قرآن پخش می‌شود.

در ویژه برنامه «حسینیه» نیز سخنرانی علما و بزرگان دین اسلام از جمله مقام معظم رهبری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله حسن زاده آملی، حجت‌الاسلام مؤمنی، دکتر رفیعی و آیت‌الله وحید خراسانی در خصوص ایام محرم و با توجه به نام‌گذاری هر روز پخش خواهد شد. روضه و مرثیه خوانی نیز از دیگر آیتم‌های این ویژه برنامه است.

برنامه حسینیه کاری از گروه تأمین و تولید رادیو قرآن است که هرروز در ساعات 17:05 و 22:45 به مدت 10 دقیقه تقدیم شنوندگان خواهد شد.

بر اساس این گزارش، برنامه «صبح امید» نیز در ماه محرم با موضوع کلی تطبیق بین نهضت حسینی و انتظار مهدوی از رادیو قرآن پخش می‌شود.

این برنامه روز 31 شهریور با موضوع «احیای آگاهی و بصیرت» 7 مهر «آزادی انسان»، 14 مهر «برقراری عدالت»، 21 مهر «مبارزه با ظلم و ستمگری» و 28 مهر «برگرداندن عزت دین» به روی آنتن خواهد رفت.

لازم به ذکر است، برنامه ی «صبح امید» به همت گروه علوم قرآنی، به تهیه‌کنندگی فاطمه گنجی، کارشناسی حجت‌الاسلام رنجبران و گویندگی تیمور کوشکی از ساعت 9:15 الی 10 از رادیو قرآن پخش می‌شود.

«اشراق» نیز ویژه برنامه دیگر رادیو قرآن در ایام ماه محرم است که به موضوعاتی از قبیل: پیامدهای قیام تاریخی امام حسین(ع) و بررسی تأثیر این پیامدها در تاریخ اسلام با نگاه به آیات و روایات، تبیین درس‌های عاشورا، اهمیت نماز و نماز شب از دیدگاه امام حسین(ع) با توجه به آیات 12 سوره مبارکه یونس ، 108 سوره مبارکه یوسف و 111 سوره مبارکه توبه می‌پردازد.

اهمیت تلاوت قرآن و مناجات با خدا از نگاه امام حسین(ع) با توجه به آیات 11 سوره مبارکه طلاق و 70 سوره مبارکه احزاب، رسیدن از ذلت به عزت، عدالت خواهی، ستم ستیزی و سازش ناپذیری و مصادیق آن در قیام عاشورا با توجه به آیات 15 شوری و 163 بقره، جمع بین دیانت و سیاست از موضوعات این برنامه است.

همچنین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از درس‌های مهم عاشورا با توجه به آیه 104 سوره آل عمران و آیه 7 سوره انفال نیز از دیگر موضوعات این برنامه خواهد بود که کارشناس آن حجت‌الاسلام محمدرضا دهدست (پژوهشگر قرآنی و تاریخی) است.

برنامه «اشراق» از 30 شهریور تا 10 مهرماه ساعت 21:10 به مدت 35 دقیقه به سمع شنوندگان می‌رسد.

یکی دیگر از برنامه‌های این شبکه رادیویی «حدیث بندگی» بوده که با هدف ارائه آموزه‌های قرآنی صحیفه سجادیه و استفاده آن در زندگی امروز و پرداختن به موضوع ارتباط کلامی امام سجاد(ع) با قرآن (حدیث ثقلین) تقدیم مخاطبان می‌شود. این برنامه از 31 شهریور تا 11 مهرماه ساعت 12:45 به مدت 10 دقیقه پخش خواهد شد.

«اشاره معرفی کتاب» نیز از 31 شهریور تا 11 مهر(ساعت 14:30) به صورت ویژه پخش و به معرفی کتاب‌هایی همچون بررسی و تحقیق پیرامون نهضت حسینی نوشته سیدعلی فرحی، حماسه حسینی نوشته استاد شهید مطهری و درسی که حسین(ع) به انسان‌ها آموخت نوشته شهید حجت‌الاسلام سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد خواهد پرداخت.

از دیگر کتاب‌هایی که در ماه محرم معرفی می‌شود می‌توان سخنان حسین ابن علی(ع) از مدینه تا کربلا نوشته آیت‌الله محمدصادق نجفی، سیری در حماسه حسینی، صد و پنجاه پرسش و پاسخ پیرامون نهضت عاشورا نوشته امیرحسین علیقی، هزار و یک نکته از کربلا نوشته سیدمصطفی علوی، قمر بنی هاشم ظهور عشق اعلی نوشته حسین بدرالدین، فلسفه عاشورا از دیدگاه اندیشمندان جهان نوشته خشعلی قنبری و یادگار عاشورا امام سجاد(ع) نوشته حسین ایمانی را نام برد.

این گزارش حاکیست، روزهای جمعه ماه محرم دعای ندبه به صورت زنده تقدیم شنوندگان می‌شود، زیارت پر فیض وارث با صدای عباس میرداماد و زیارت جامعه کبیره نیز به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام سجاد(ع) به سمع شنوندگان خواهد رسید.

برنامه صبحگاهی مهرتابان نیز همزمان با آغاز ماه محرم با آیتم‌های جدید میزبان مخاطبان خواهد بود. «تکیه» آیتم جدید است که از اول مهرماه در این مجله صبحگاهی تقدیم شنوندگان می‌شود.

در این آیتم شنوندگان با مداحان و ذاکران اصیل و قدیمی بیشتر آشنا می‌شوند. از اثر بخش‌ترین قسمت‌های این آیتم، پخش صداهای قدیمی از مداحان و ذاکران در هر نوبت است.

در این آیتم که به مناسبت ماه محرم تهیه و تولید شده، کارشناس جوان مهرتابان به معرفی و ابعاد شخصیتی و حرفه‌ای تنی چند از مداحان امام حسین علیه‌السلام می‌پردازند. «تکیه» را همه روزه در ماه محرم دقایقی قبل از ساعت 7 بامداد می‌شنویم.

همچنین برنامه مهر تابان در ماه محرم به موضوعاتی از قبیل ایثار و فداکاری، یتیم نوازی و توکل خواهد پرداخت.

برنامه ی «صفحه تقویم» نیز به رویدادهای مهم این ماه از جمله بزرگداشت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، بررسی علل تاریخی وقوع قیام سید‌الشهدا(ع)، ممنوعیت استفاده از نهر فرات برای کاروان امام حسین(ع) به دستور عمربن سعد در سال 61 قمری اشاره می‌کند.

بهره‌ای از کلام بزرگان شامل سخنرانی آیت‌الله ضیاء‌آبادی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر هدف از قیام امام حسین(ع) پخش می‌شود.

«نماز بندگی» نیز با محوریت فلسفه قیام عاشورا، نماز ظهر عاشورا نیز با عنوان «نماز بندگی» به صورت زنده تقدیم شنوندگان خواهد شد.

«چراغ هدایت» سخنرانی با موضوع  شخصیت امام حسین(ع) و یارانشان، اشاره به فواید زیارت و گریه بر سیدالشهدا(ع)، و سخنرانی ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی نیز به سمع علاقه‌مندان خواهد رسید.

«مقتل الحسین» عنوان ویژه برنامه دیگری است که به روایت قیام سیدالشهدا(ع) می‌پردازد. مقتل‌خوانی از کتاب شریف لهوف روزهای تاسوعا و عاشورا با صدای حسین نیکنام پخش می‌شود.

بررسی علل اجتماعی و سیاسی قیام اباعبدالحسین(ع)، معرفی شخصیت‌های اصلی و فرعی دخیل در واقعه کربلا، بررسی پیشینه تاریخی واقعه، مروری اجمالی بر حوادث و رفع برخی اغراقات با اتکا به عقل و نقل مستند از موضوعاتی است که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود.

همچنین رادیو قرآن در ماه محرم نمایش‌هایی تحت عناوین: وقایع کربلا، خدعه پلید، یار هوشیار، ندای مظلوم، فاتح تشنه لب، سرانجام خونریز، در حضیض، پاک سرشت، نمایش وصیت‌نامه، قوم ستمکار، یاری‌دهندگان، دعای هدایت، مهلت کفر و روز دهم را تقدیم علاقه‌مندان می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما