شناسهٔ خبر: 21466185 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وضعیت رشته جامعه شناسی ورزشی در ایران

صاحب‌خبر -
رئیس گروه جامعه شناسی ورزشی واحد علوم و تحقیقات، گفت: رویکرد فیزیولوژیکی وبیو مکانیکی با مهارت های بدنی، روان شناسی با رویکرد رفتاری و جامعه شناسی ورزش با نگاه اجتماعی و عقلی است که تلفیق آنها برای ارتقاء ورزش لازم و ضروری است.

دکتر بهرام قدیمی مدیرگروه جامعه شناسی ورزشی این واحد در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که در دنیا دارای مقطع دکتری جامعه شناسی ورزشی است، گفت: ورزش تنها دربرگیرنده مباحث فیزیولوژیکی و شاخص های ژنتیکی نیست بلکه معتقدم در وهله اول پدیده ای اجتماعی است، بنابراین با توجه به رشد فزاینده جایگاه اجتماعی و فرهنگی ورزش، لازم است متخصصان علوم ورزشی درباره مبانی علمی ارتباط بین ورزش و جامعه و تعامل میان این دو از دانش کافی برخوردار باشند.

او افزود: بدون شک امروزه تنها صرف توجه به مسائل ژنتیکی و فیزیولوژیکی در ورزش، پاسخگوی ورزشکاران نخواهد بود بلکه علاوه بر آنها سرمایه اقتصادی، جهت یابی فرهنگی و اجتماعی و روانشناسی نیز حائز اهمیت هستند. در رشته جامعه شناسی ورزشی مباحثی پیرامون اوقات فراغت، سبک زندگی، تحولات اجتماعی در ورزش، ورزش تجاری و جهانی، انحرافات اجتماعی در ورزش، نظریه های جامعه شناسی ورزشی پیشرفته، اخلاق و ارزش ها در ورزش، ورزش و توسعه اجتماعی، استعداد یابی ورزشی از نگاه جامعه شناسی، ورزش و وسایل ارتباط جمعی، ابعاد اجتماعی ورزش در گروه های خاص، مدیریت و توسعه سازمان های ورزشی و کارکردهای مثبت و منفی ورزش مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

بنیانگذار رشته جامعه شناسی ورزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ایران ادامه داد: عدالت اجتماعی، ورزش رایگان، ورزش سالم و دسترسی آسان به اماکن ورزشی از جمله مباحثی است که در جامعه شناسی ورزش به آن پرداخته می شود. چرا تنها عده ای خاص می توانند ورزشهایی مانند گلف، تنیس، سوار کاری، ورزش های زمستانی و امثال آنرا انجام دهند؟ یا چرا تماشاگران و طرفداران تیمهای مختلف با اینکه از سرمایه های اصلی تیمهای ورزشی هستند، هیچ چیزی نصیبشان نمی شود؟ در جامعه شناسی ورزشی به دنبال ارائه راهکار برای مسائلی این چنین و تغییر سبک زندگی بوده و علاوه بر آن افزایش آگاهی مردم نیز مدنظر قرار داد.

او تصریح کرد: هر نوزادی که در خانواده ای متولد می شود، تنها فرزند آن خانواده نیست، بکله فرزند و آینده ساز کشور است. بنابراین باید شرایط رشد و تکامل را برای او مهیا کرد. این امر مستلزم حذف قلمروهای جغرافیایی تکنولوژیکی و کاهش اختلاف طبقاتی است.

دکتر قدیمی با اشاره به راه اندازی کارشناسی ارشد جامعه شناسی ورزشی در سال ۱۳۹۱ با مجوز شورای گسترش اموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتری این رشته در سال ۱۳۹۳ در واحد علوم و تحقیقات و پس از آن در واحد تهران مرکزی، واحد تهران جنوب و نجف اباد ادامه داد: در گذشته افراد کمی علاقمند به تحصیل در رشته های تربیت بدنی بودند، ولی امروز با توجه به فعالیت های صورت گرفته بخصوص در دانشگاه آزاد اسلامی، اکثر ورزشکاران مطرح ایران علاقمند به ادامه تحصیل در رشته ها و گرایش های مختلف تربیت بدنی هستند، انتخاب رشته جامعه شناسی ورزشی از سوی علی دایی، یوسف کرمی و جواد خیابانی خود نشان از این امر دارد.

او با اشاره به فعالیت چندین ساله خود در اداره کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در طول فعالیت خود به عنوان رئیس اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی اهدافی نظیر گسترش ورزش همگانی، ارتقاء سطح تحصیلات دانشجویان ورزشکار، نظارت بر ساخت وساز اماکن ورزشی، استعداد یابی ورزشی، نگاه علمی به توسعه ورزش و ارائه تسهیلات مختلف به قهرمانان ورزشی برای تحصیل در دانشگاه آزاد، ایجاد شور و نشاط و تغییر نگرش به تربیت بدنی را در نظر داشتم که خوشبختانه امروز می توان تا حدودی نتایج آن را در کسب عناوین مختلف ورزشی درمسابقات جهانی دانشجویان و علاقمندی به تحصیل قهرمانان ورزشکار در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی دید.

نظر شما