شناسهٔ خبر: 21462764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار یک هیات دانشگاهی با رایزن علمی ایران در شرق آسیا مطرح شد

تاکید بر استفاده از دیپلماسی علمی و توسعه همکاری دانشگاهی ایران با جنوب شرق آسیا

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این دیدار که در محل رایزنی علمی ایران در شرق آسیا در کوالالامپور پایتخت مالزی انجام شد، 'عباس قنبری باغستان' رایزن علمی کشورمان با معرفی ظرفیت های موجود در این منطقه برای توسعه همکاری ها، خواستار تلاش جدی و منظم تر مقامات دانشگاهی ایران به منظور استفاده از این قبیل ظرفیت ها شد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های موجود در منطقه جنوب شرق آسیا توانسته اند از ابتدای قرن 21 توسعه علمی و فناوری قابل توجهی کسب کنند، تصریح کرد: اکنون هر یک از این دانشگاه ها ظرفیت هایی دارند و با توسعه همکاری ها می توان از تجربیات ارزشمند آنها برای دستیابی به اهداف مختلف علمی و کاربردی استفاده کرد.
رایزنی علمی ایران در شرق آسیا خاطرنشان کرد که دانشگاه های این منطقه، ضمن ایجاد زیرساخت های آموزشی متناسب با نیاز روز، از فناوری های حاضر به نحو مطلوبی استفاده کرده و توانسته اند جایگاه خود را در عرصه علمی جهان ارتقاء دهند.
وی به عنوان مثال به مالزی اشاره کرد و گفت که این کشور جنوب شرق آسیا تنها از تحصیل حدود 20 هزار دانشجوی ایرانی طی سال های ٢٠٠٠ تا ٢٠١٥ حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار درآمد داشته ‌است، در حالی که دانشگاه های کشورمان کوشش کمتری برای استفاده‌ متقابل از ظرفیتی که در این کشور وجود دارد، انجام داده اند.
قنبری باغستان همچنین به راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه پوترا مالزی، ریاست دانشگاه آزاد بر اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (آساهیل) و عضویت 8 دانشگاه ایرانی دیگر در این اتحادیه؛ برگزاری چند سمینار مشترک بین دانشگاهی و بازدید چند هیات دانشگاهی کشورهای منطقه از ایران طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت که این قبیل اقدامات از اهمیت خاصی در معرفی ظرفیت های علمی ایران به جهان برخوردار است که به رغم تلاش های صورت گرفته همچنان مسیر طولانی تا دستیابی به نقطه مطلوب وجود دارد.
دکتر 'جعفر کیوانی' معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی، دکتر طهایی از امور بین‌الملل این دانشگاه به همراه معاونان و مدیران دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان و جهاد دانشگاهی از جمله کسانی بودند که در این نشست حضور داشتند.
دکتر پورعابدی معاون پژوهش جهاد دانشگاهی، دکتر فتحیان پور رئیس اداره فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر قیصری مدیر نوآوری و تجاری سازی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر کیوان قمصری قائم مقام معاونت پژوهش دانشگاه خوارزمی، دکتر زالی رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دکتر ضیاء معاون دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.
در این نشست، راهکارهای توسعه ارتباطات با دانشگاه‌های مطرح جنوب شرق آسیا در زمینه تبادل استاد و دانشجو و نیز تولید فناوری‌های جدید مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
امکان سنجی برگزاری نمایشگاهی برای ارایه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ های ایران در مالزی و کشورهای اندونزی، سنگاپور، تایلند و ویتنام از دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.
این هیات دانشگاهی به منظور شرکت در کنفرانس آموزش عالی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که قرار است فردا (چهارشنبه) در حاشیه هشتمین نمایشگاه و کنفرانس تجارت جهان اسلام در مرکز تجارت جهانی پوترا شهر کوالالامپور برگزار شود، به مالزی سفر کرده اند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*

نظر شما