شناسهٔ خبر: 21451268 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سرمایه ای به نام « طرح ولایت»؛

سفری به درون خود/ اینجا چشمه های معرفت جوشان است

خبرگزاری شبستان: از حس خوبش برایم می گوید، اینکه در گذشته خیلی مقید به نماز اول وقت نبوده است اما یک دوره دانشجویی تلنگری در وجودش زده تا به نماز اول وقت توجه ویژه ای داشته باشد...

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ یکی از راهکارهای اصلی مقابله با توطئه‌های دشمنان، توسعه و گسترش معرفت و بصیرت دینی، بر پایه قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) برای تقویت قدرت تحلیل منطقی و مستدل در بین قشر جوان، به ویژه دانشجویان است که در همین زمینه، دوره آموزشی « طرح ولایت» در نظر گرفته شده است.

 

در این طرح جوانان بسیجی و دانشجو با مبانی اندیشه اسلامی آشنا شده و نسبت به رویارویی با شبهات عقیدتی و سیاسی خود را ایمن می‌سازند. طرح ولایت از جمله طرح‌هایی است که در فضای فکری و تقویت مبانی عقیدتی دانشجویان موثر واقع شده است و بسیار در اعتقادات دانشجویان تحول آفرین است و به استحکام اعتقادات دانشجو کمک می کند که این امر با تحقیق میدانی در دانشجویان شرکت کننده در دوره قابل لمس است.

 

 

تابستان امسال نیز که نهمین دوره طرح ولایت دانشجویی استان خراسان جنوبی برگزار شد شور و شوق دانشجویان و جو صمیمی و دوستانه حاکم بین دانشجویان و مسئولین و خادمان طرح همه نشان از لحظاتی به یاد ماندنی و سرشار از معنویت داشت.

 

آمده بودند تا با انجام اولین رسالت یک دانشجو یعنی آموختن علم و معرفت پس از این هر محيطی را تحت تأثير ايمان، فكر، انگيزه خودشان قرار دهند و نگذارند عكس اين عمل انجام شود.

 

معتقدند فعاليت سياسی و فرهنگی دانشجو بايستی به بركت معرفت آموزی‌های طرح ولایت جهت پيدا كند و رونق بگيرد تا بداند كه حالا بايد چه كار كند و چه فعاليتی انجام دهد.

 

در مدت یک هفته ای طرح ولایت نیز تقریبا به همان اندازه‌ای که استاد سر کلاس درس می‌گوید و اتفاقا درسش مملو از پرسش و پاسخ است، بیرون از کلاس هم دانشجویان پرسش و پاسخ دارند و یک به یک سؤالاتشان را می‌پرسند و جواب منطقی می‌خواهند.

 

 

مهدیه تقوی، ترم سوم رشته مهندسی معدن دانشگاه صنعتی بیرجند است که تابستان امسال در طرح ولایت دانشجویی شرکت کرده و بسیار از محتوای آموزشی ابراز رضایت دارد و معتقد است شرکت در این دوره ها پیش نیاز هر دانشجویی است که این چنین اطلاعاتی را داشته باشد چون دانستن موجب پیشرفت بیشتر می شود.

 

تقوی که از همان ابتدا دغدغه داشته است تاکید می کند باید فرق بین دانش آموز و دانشجو مشخص باشد و اینگونه نشود که فقط  درس خواندن مدنظر باشد بلکه باید دانشجو دانش پژوه باشد و روی بحث های مختلف کشور و انقلاب و دین تفکر داشته باشد، می‌گوید: در این دوره آموزش های معرفتی، بصیرتی، تشکیلاتی، طب سنتی و ازدواج را فرا گرفتند و بسیار مفید و جالب بود.

 

یکی دیگر از دانشجویان عقیده دارد امکان حضور یافتن در طرح ولایت اینطور نیست که هر کسی ثبت‌نام کند و بتواند شرکت کند؛ تا کسی طلبیده نشده باشد امکان حضور پیدا نمی‌کند.

 

 

ارادت خاص به شهید ابراهیم هادی!

این دانشجوی رشته مدیریت از دانشگاه سپیده کاشانی قاین می گوید: به نظرم طرح ولایت مثل راهیان نور است که انسان را متحول می کند یعنی احساس می کنم اکنون باید فراتر از گذشته باشم بنابراین نظر خاصی خدا و شهدا روی افراد دارند که در این طرح معرفتی دعوت می‌شوند و به همین دلیل وقتی دوره آموزشی تمام می شود، احساس مسئولیت شدیدی می‌کنی که وقتی شهدا به تو خاص نگاه می‌کنند، باید خاص رفتار کنی.

 

الناز عباسی، دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی دانشگاه علمی و کاربردی جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه معرفی و شناخت شهدای شاخص در طرح ولایت بسیار بر روی او تاثیرگذار بود، می گوید: تاکنون شهید هادی را نمی شناختم و اولین بار بود که اسمش را می شنیدم و و بسیار ارادت خاصی پیدا کردم.

 

وی ادامه داد: یا با اینکه بیرجند هستم اما هیچ شناختی از مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید حسن تهامی نداشتم و شاید این عالم بزرگ کمتر در میان مردم شهر خود شناخته شده باشد اما در طرح ولایت با ایشان آشنا شدم.

 

این دانشجوی با بیان اینکه جای سوال و تامل است که چرا این شخصیت در شهرستان بیرجند بسیار گمنام مانده است در حالی که متوجه شدم آیت الله العظمی امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان بسیج با اشاره به آیت الله العظمی سید حسن تهامی فرمودند:«مرحوم آقای آسید حسن تهامی که از علمای بزرگ کشور ما و ساکن بیرجند بود، رفته بود در بیرجند مانده بود؛ ملّای خیلی بزرگی بود، اگر در قم یا نجف می ماند، حتماً مرجع تقلید می شد؛ مرد بسیار دانایی بود».

 

عباسی با تاکید بر اینکه طرح ولایت خیلی تاثر گذار است و دیدگاه انسان را وسیع می کند، افزود: تصمیم گرفتم در طرح هجرت دانشجویی نیز شرکت کنم چون تاکنون نرفته ام و فقط اسم آن را شنیده بودم اما اینجا معرفتمان بالا می رود و آنجا در عمل وارد میدان می شویم.

 

 

طرح ولایت تلنگری برای خواندن نماز اول وقت!

مژگان یکی از دانشجویان رشته روانشناسی از شهرستان فردوس است که دوره طرح ولایت را بسیار عالی و موثر می داند که موجب تقویت اعتقادات دینی‌اش شده است، می گوید: خیلی مقید به خواندن نماز در اول وقت نبودم اما این طرح تلنگری در وجودم زد تا به نماز اول وقت توجه ویژه ای داشته باشم.

 

وی با ابراز خرسندی از اینکه در یک هفته اجرای طرح با دوستانی جدید و همسن و سال خودش آشنا شده که دین و ایمان قوی و اطلاعات زیادی دارند، افزود: تا قبل از شرکت در طرح ولایت فکر می‌کردم هم سن و سال های من فقط پای گوشی و اینستاگرام و در فضای مجازی هستند اما اکنون کاملاً دیدگاه و نظراتم متفاوت شده است.

 

این دانشجو تاکید می کند برخی از مباحث این دوره آموزشی بسیاری از دانشجویان را متحول کرد چرا که تا به این سن شاید یک بار هم به ویژگی های خودمان فکر نکرده بودیم! و از آنجایی که شاید من کمترین سطح اطلاعات مذهبی و شناختی را نسبت به همکلاسی‌هایم دارم به همین دلیل تمام مطالب کلاس‌ها برایم جالب بود که به بهترین شکل توسط اساتید بیان شدند.

 

یکی دیگر از دانشجویان طرح ولایت معتقد است کلاس های آموزشی این طرح بیشتر از اینکه حالت استاد و دانشجویی باشد مثل کارگاه دوستانه بود و مطالب بسیار کاربردی و لذت بخش بیان می‌شد و تاثیر بسیاری داشت و برنامه های جانبی مثل دعای کمیل، برنامه ورزشی، جشن تولد، زیارت شهدا و آیت الله تهامی و امامزادگان باقریه، سینما و... بسیار جذاب بود و خسته کننده نبود و باورمان نمی شد به همین زودی به روز آخر رسیدیم.

 

 

تکتم هوشیار از دانشگاه سپیده کاشانی می گوید: در طرح ولایت دانشجویی وقتی متوجه شدیم همیشه در صدر تمام دعاهایمان ظهور امام زمان عج الله تعالی شریف است اما تاکنون برای ظهور حضرت واقعاً هیچ کاری انجام نداده ایم، بسیار متأثر و شرمنده شدیم!

 

به‌ نظر این دانشجو طرح‌ ولایت بایستی‌ فراگیر و تقویت شود چرا که این‌جور طرحها آن‌قدر مفید و خوب‌ و سازنده‌ است‌ که‌ هرچه‌ برای آن سرمایه‌گذاری‌ شود، زیاد نیست‌.

 

نجمه زهدی، یکی از مجریان نهمین دوره طرح ولایت خراسان جنوبی است که با جمعی دیگر از خادمان یک هفته وقت و زندگی خود را وقف دانشجویان کردند تا كسانی كه در طرح ولايت شركت می کنند از لحاظ معرفتی و بصیرتی يك سر و گردن از دانشجويان عادی بالاتر باشند.

 

 

وی می گوید: پس از پایان دوره انتظار می رود دانش آموختگان به عنوان سرگروه یا مربی حلقه های صالحین در دانشگاه ها و مساجد در راستای تبیین مباحث اسلامی و نشر آن حضور موثری داشته باشند.

 

آمده ایم تا نگذاریم انقلاب اسلامی به دست نااهلان بیافتد!

نسرین ناصری ازخادمین طرح ولایت، می‌گوید: خداوند توفیق خادمی این دوره را به من داده تا دانشجویان تراز انقلاب اسلامی تربیت شوند و امام خمینی(ره) فرمودند نباید انقلاب اسلامی به دست نااهلان بیافتد باید این تربیت نیرو با آموزش های مختلف انجام شود تا مدیران آینده جامعه باشند و حکومت ما به تمدن اسلامی تبدیل شود.

 

به گفته وی دانشجویانی در دوره طرح ولایت شرکت می کنند که دغدغه و تاثیرگذاری بیشتری از سایر دانشجویان دارند و در این دوره اساتید سر فصل‌های مطالعاتی را ارائه می دهند اما باید خودشان همت بیشتری برای مطالعه مباحث مختلف داشته باشند.

 

ناصری ادامه داد: با آسیب شناسی دوره های گذشته طرح ولایت امروز مدیریت زمان، اساتید و کیفیت کلاس‌ها بهتر شده و برنامه های جانبی دوره بسیار در دانشجویان موثر است.

 

این خادم طرح ولایت استان با اشاره به گفته شهید بهشتی مبنی براینکه دانشجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز امت قضا خواهد شد، افزود: دانشجویان نقش بسزایی در بیداری جامعه  دارند و باید اهل مطالعه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد.

 

به گفته وی دانشجویان نباید دانشگاه را منحصر به درس خواندن کنند؛ جهاد علمی خوب و لازم است اما این مطالعات جانبی است که می تواند دانشجو را آن گونه که باید جلوه دهد و دانشجو باید در مسائل مختلف پرچمدار باشد نه اینکه تک بعدی فکر کند.

 

 

 

مگر می‌شود در میان جمعی سرشار از انرژی‌های خوب قرار گرفت و بخشی از آن انرژی را در خود جذب نکرد بسیار مشتاق می شوم تا سال آینده برای طرح ولایت ثبت نام کنم چرا که حالا بیشتر تاثیر و جایگاه طرح ولایت را در مسیر زندگی می دانم.

 

چه زیبا مقام معظم رهبری فرمودند« آن چه من را به این اجتماع،‌ به این برنامه، به این اردو [طرح ولایت] و به این مجموعه‏ ی علمی‌ـ‌‌‌‌ آموزشی و فرهنگی [موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)] دلبسته و معتقد می‌کند این است که در اینجا آمیزه‌ا‌ی از علم و ایمان، از تفکر و عاطفه مشاهده می‌شود. اشتباه می‌کنند کسانی که خیال می‌کنند این عواطف برخاسته از شور ایمان را از نسل جوان مؤمن این کشور می‌توان جدا کرد و اشتباه می‌کنند کسانی‌ که این عواطف را دست کم می‌گیرند».

 

به گفته رهبر انقلاب بايد توجه داشته باشيم كه معرفت آموزي بدون توجه به وظيفه‌اي كه اين معرفت بر دوش انسان مي‌گذارد چندان كارساز نيست. معرفت مقدمه عمل است. ان‌شاءالله خداوند به ايشان(آيت‌الله مصباح) و ديگر دست‌اندركاران توفيق ادامه اين خدمات بسيار با ارزش عنايت كند و وسيله بهره‌مندي هر چه گسترده‌تر و عميق‌تر جوانان را از اين سرچشمه هاي معرفت فراهم كند.

 

حضور ۱۳۰ دانشجو در طرح ولایت خراسان جنوبی

ابوذر صلاحی، مسئول بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی از شرکت 130 دانشجو از دانشگاه های سراسر استان  در دوره آموزشی طرح ولایت استانی خبر داد و گفت: از این تعداد 60 نفر آقا و 70 نفر خانم بودند که از 19 شهریور ماه تا 26 شهریور ماه در روستای شوکت آباد بیرجند برای آموزش حضور داشتند.

 

 

 

وی آموزش مبانی اندیشه اسلامی، کادرسازی و تربیت نیروی انسانی جهت استفاده در شجره طیبه بسیج و آشنایی با ساختار و تشکیلات بسیج دانشجویی از اهداف طرح ولایت اعلام کرد.

 

صلاحی با بیان اینکه در این دوره 80 ساعت آموزش برگزار شده، افزود: در پایان گواهی طرح ولایت استانی به شرکت کنندگان اعطاء  شد و کسانی که بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند به مرحله کشوری راه پیدا می کنند.

 

مسئول بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی بیان داشت: در طول مدت زمان دوره کلاس های مختلفی در حوزه تربیتی، معرفتی، بصیرتی و مهارتی تشکیلاتی برای دانشجویان برگزار شده است.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما