شناسهٔ خبر: 21445189 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با تفاهم تشریح کرد

راهبردهای توسعه اشتغال در صنعت مبلمان کشور

صاحب‌خبر -
اشاره: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت حدود 30 هزار بنگاه اقتصادی تولیدکننده مبلمان در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: به طور میانگین سالیانه 4 میلیارد دلار صرف خرید مبلمان در کشور می شود و این درحالی است که حدود 200 هزار نفر نیز در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. عیسی منصوری در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم انواع مبلمان خانگی، بیرونی، اداری و محصولات دکوراسیون در تهران، در گفتگو با خبرنگار تفاهم با بیان این مطلب، به ضرورت شکل گیری بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در صنعت مبلمان کشور اشاره کرد و گفت: درحال حاضر اکثر بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنعت مبلمان کشور با ظرفیت اشتغال زیر 50 نفر فعالیت می کنند و جزء بنگاه‌های اقتصادی کوچک محسوب می شوند؛ برای تحریک اشتغال در این صنعت ضرورت دارد که از میان کسب و کارهای کوچک فعال در این بخش، بنگاه های اقتصادی بزرگ و قوی شکل گیرد. وی افزود: درحال حاضر نشان تجاری معتبری در زمینه صنعت مبلمان در کشور فعالیت ندارد، همانگونه که در صنایع کفش و پوشاک نیز همین وضعیت را داریم. شرکت های بزرگی نیز که وجود دارند در حوزه فروش مشغول به کار هستند و در حوزه تولید وارد نشده اند.
برنامه وزارت کار برای شکل گیری
بنگاه های اقتصادی بزرگ
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حمایت از شکل گیری بنگاه های اقتصادی بزرگ و نشان‌های تجاری معتبر در صنایع مبلمان، پوشاک و کفش خبر داد و گفت: درقالب "برنامه اشتغال فراگیر" فرآیند توانمندسازی کسب و کارهای فعال در صنایع مختلف از جمله صنعت مبلمان، در راستای شکل گیری بنگاه های اقتصادی بزرگ و خوشه های کسب و کار آغاز شده و هدف نیز متصل کردن بنگاه های اقتصادی کوچک به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و به تبع آن تشکیل نشان های تجاری معتبر و بزرگ و شبکه سازی کسب و کارها در حوزه های مختلف اقتصادی است. منصوری تصریح کرد: "برنامه اشتغال فراگیر" برنامه ای است که به تصویب دولت رسیده و یکی از برنامه های محوری در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور است. اولویت حمایت بر اساس این برنامه با شرکت هایی است که به صورت شبکه ای فعالیت می کنند و کسب و کارهای بزرگ را شکل می دهند و نشان های تجاری معتبر ملی و بین المللی ایجاد می کنند. به گفته وی، تهیه تجهیزات، تامین مواد اولیه، کمک های فنی و اعتباری و... ازجمله برنامه های حمایتی است که درقالب "برنامه اشتغال فراگیر" به منظور تحریک اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی کوچک در صنایع مبلمان، پوشاک و کفش به منظور ایجاد خوشه های کسب و کار در این صنایع، پیش بینی شده است.
حمایت تسهیلاتی از مصرف کنندگان
منصوری، حمایت تسهیلاتی از مصرف‌کنندگان در صنعت مبلمان به منظور فعال سازی بخش تقاضا در راستای تحریک بخش عرضه را یکی دیگر از برنامه های حمایتی پیش بینی شده درقالب "برنامه اشتغال فراگیر" عنوان کرد و گفت: برای این منظور شبکه بانکی پوشش های لازم را خواهد داشت تا مصرف کنندگان بتوانند مبلمان موردنظر خود را از شبکه های کسب و کار داخلی فعال در این صنعت به صورت قسطی خریداری کنند. اجرای این برنامه ضمن اینکه منجر به شکل‌گیری خوشه های کسب و کار می شود، همچنین موجب تشویق مصرف کننده به خرید کالای داخلی و فعال سازی بخش تقاضا و به تبع آن تحریک بخش تولید خواهد شد، به گونه ای که فشار ناشی از تسهیلات نیز بر دوش تولیدکننده نخواهد بود.
ضعف طراحی در صنعت مبلمان
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به ضعف طراحی در صنعت مبلمان کشور اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف های اساسی در صنعت مبلمان کشور، ضعف طراحی است. ضعف طراحی متناسب با سلیقه و خواسته بازار، یکی از دلایل
شکل گیری پدیده قاچاق در این صنعت است. بدون شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تشکیل مرکزی با هدف تربیت طراح مبلمان، حمایت می کند. وی تصریح کرد: اولین مولفه‌ای که منجر به جذب مشتری برای خرید مبلمان می شود، طراحی مناسب است. هیچ مشتری ابتدا به ساکن از جنس مواد اولیه خبر ندارد، ابتدا جذب طرح می شود و پس از آن مباحث دیگر مانند جنس مبلمان، اولویت پیدا می کنند. به گفته منصوری طراح مبلمان فردی است که طرح ها را خلق می کند و نه کپی. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پایان گفت: بازار مبلمان کشور برای رقابت پذیری بیشتر در سطح ملی و بین‌المللی نیاز دارد که در حوزه طراحی فعال‌تر و متناسب با نیاز مشتری عمل کند. طراحی نیز به معنی این نیست که فرد طراح در یک دفتر بنشیند و از پشت میز خود طرح بزند، طراح واقعی باید از عمق بازار بیاید و خواسته بازار و نیاز مشتری را به خوبی بشناسد.لازم به ذکر است، نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم انواع مبلمان خانگی، بیرونی، اداری و محصولات دکوراسیون در تهران، طی مراسمی با حضور مسئولین و دست اندرکاران مربوطه از جمله عیسی منصوری- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال و ابراهیم صادقی فر- سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ظرفیت اشتغالزایی 3000 نفر، در فضایی به وسعت 6000 متر مربع درغرب تهران بزرگ و شرق استان البرز و به همت مجموعه "مبلمان سرزمین پارس" افتتاح شد.
اهداف برگزاری نمایشگاه دائمی
عرضه مستقیم انواع مبلمان
مهدی پرهیزکاری- مدیر عامل مبلمان سرزمین پارس نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه چندمنظوره، به اهداف برگزاری آن اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولید داخلی است؛ چراکه تمامی محصولات ارائه شده در نمایشگاه، تولیدات داخلی و با کیفیت عالی قابل رقابت با برندهای خارجی است. وی افزود: ما همچنین قصد داریم تا با خدماتی که در این نمایشگاه ارائه خواهیم داد و بستری که فراهم شده است، به سهم خود هزینه هنگفت اجاره بها را از دوش کارگاه های تولیدی حاضر در نمایشگاه بکاهیم. به گفته مدیرعامل مجموعه مبلمان سرزمین پارس، با توجه به اینکه کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه بدون واسطه هستند، به همین دلیل قیمت تمام شده کالا ارزان تمام شده و با توجه به وجود فیلتر کارشناسی قیمت با حفظ حقوق مصرف کننده با حداقل قیمت عرضه می شوند. وی شناسایی کارگاه تولیدی خلاق و با کیفیت و حذف واسطه ها را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه عنوان کرد و گفت: پیش بینی شده است تا در آینده ای نزدیک سمت و سوی طراحی مبلمان خانگی را به سمت طراحی با اصالت ایرانی برده و تولیدکنندگان را به استفاده از طرح های بومی و ایرانی تشویق کنیم. پرهیزکاری به اشتغالزایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: با تکمیل فرآیند بهره برداری از این نمایشگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 3 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد که با توجه به آماربالای بیکاری تعداد قابل توجهی است و می تواند سهم کوچکی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد. به گفته وی، حدود 60 صنف کاری در این نمایشگاه اشتغال به کار پیدا کرده اند.
 گفتگو از: حجت سوری
soorihojat@yahoo.com

نظر شما