شناسهٔ خبر: 21441178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

شعر عنصری ارزشمند برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است

کرمانشاه- مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: شعر عنصری ارزشمند برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است و باید برای رونق کتابخوانی تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه روز ملی شعر و ادب فارسی، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوان تخصص شعر، با مشارکت اداره کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و موسسه «شهرستان ادب» با حضور خانم حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، استاد محمد جواد محبت، دکتر محمود اکرامی فر، اصغر عظیمی مهر شاعر و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه، شاعران استانی و دوستداران کتاب و شعر، امروز  در محل سالن اجتماعات امیرکبیر برگزار شد.

حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، ضمن عرض خیرمقدم خاطر نشان کرد: ۲۷ شهریور روز شعر و ادب فارسی را به همه شاعران و شعردوستان تبریک می گویم. این روز به نام شهریار شعر ایران است. سید محمد حسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار شاعری بزرگ بود که یاد حافظ را در ما زنده می کرد. یاد این شاعر بزرگ را هم گرامی می داریم.

خونسار در ادامه تصریح کرد: نشست کتاب‌خوان نشست های به اشتراک گذاری کتاب است که در چند سال اخیر از سوی نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان یک برنامه گسترده در کشور اجرا شد، در استان کرمانشاه هم صدها نشست متعدد در قالب کتابخانه ای، مدرسه ای، موضوعی و تخصصی برگزار شده است.

حسنی خونسار با اشاره به اینکه امروز یکی از نشست های ویژه در این خصوص برگزاریست گفت: نشست کتاب خوان شعر محفلی است تا شاعران کتاب های مورد نظر خود را معرفی کنند و دیگران را به خواندن آن دعوت کنند.

وی در ادامه گفت: مؤسسه شهرستان ادب هماهنگی و انتخاب شاعران جلسه امروز را برعهده داشته و نماینده این مؤسسه در جلسات متعدد این اداره کل حضور پیدا کرده تا این محفل آماده حضور شما شاعران و فرهیختگان باشد. از اینکه مؤسسه شهرستان ادب که مورد تایید مقام معظم رهبری هستند در این برنامه با نهاد کتابخانه های عمومی همکاری کرد تشکر می کنم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ابراز کرد: امروز وضعیت شعر در کشور روبه پیشرفت است، به گونه ای که در این مورد مقام معظم رهبری فرمودند: «من از پیشرفت شعر در کشور در دوران بعد از انقلاب خیلی راضی‌ام و واقعاً خیلی خوب شده. این جوانهایی که امروز شعر میخوانند، با جوانهایی که حالا ده سال قبل شعر می‌خواندند خیلی تفاوتهای آشکار و بیّنی دارند، یعنی واقعاً پیشرفت شده، شعر خیلی خوب است؛ منتها ظرفیّت شعر در کشور ما خیلی بیش از اینها است؛ خیلی بیش از اینها است.»؛ شنیدم «شهرستان ادب» فعّالیّتهای دانش‌آموزی راه انداخته، افراد را جمع می‌کند دانش‌آموزهای ما، جوانهای ما، نوجوان‌های ما، دختر ما، پسر ما، شعر میگویند آن هم به این خوبی، با این مضامین خوب، با این تخیّل قوی، این خیلی خوب است».

وی در ادامه گفت: کرمانشاه از دیرباز شاعران بزرگی دارد و شعر نیز از طرف مردم استان بسیار مورد توجه قرار گرفته و کتابهای شعر خریدار دارد. اساتیدی چون «محمدجواد محبت» که اکنون در جمع ما هستند و بزرگانی همچون احمد عزیزی از میان ما رفته ولی یادشان گرامی است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گفت: امید است شعر و کتاب بیش از پیش در نزد مردم ما رونق پیدا کنند. هدف از برگزاری این نشست هم همین ترویج کتابخوانی است و شعر یکی از بهترین عوامل برای تحقق این هدف است.

در ادامه نماهنگی از شعرخوانی استاد محمد جواد محبت در محضر رهبر معظم انقلاب پخش شد.

محمد جواد محبت شاعر بزرگ کرمانشاهی، کتاب«نقاشی لبخند برایم نکشید» سروده: حسین احمدی محجوب، انتشارات: فصل پنجم؛ را به حاضرین ارائه نمود.

محبت در مورد احمدی محجوب رباعی سرای کرمانشاهی چنین گفت: محجوب شاعری با شعرها و کارهایی بسیار زیبایی با مضمون رباعی سروده اند که بسیار اعجاب انگیز است، بی شک می توان این سروده ها را در کنار رباعیات شاعران برجسته ایرانی همچون خیام نیشابوری قرار داد،
وی در ادامه شعرهای محجوب را میتوان به عنوان الگویی مناسب برای شاعران معاصر معرفی کرد و برخی از شعرهای این کتاب را برای حاضرین قرائت کرد.

محمود اکرامی فر، از شاعران برجسته کشوری و استاد دانشگاه؛ کتاب «دست خون» نوشته: علی محمد مؤدب، انتشارات شهرستان ادب؛ را به حاضرین معرفی و ارائه کرد.
اکرامی فرد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر کرمانشاه و در جمع شاعران این شهر، عنوان کرد: نشست های کتاب‌خوان طرح خوب و بسیار مفیدی جهت معرفی کتاب و دعوت به خواندن کتاب است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی در سراسر کشور در حال برگزاری است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه اکثر مخاطبین امروز میخواهند بیشترین اطلاعات را در کمترین زمان بدست آورند لذا پیشنهاد میکنم در فضای مجازی با ایجاد چکیده هایی از کتابها و اشتراک گذاری آن در اختیار کاربران زمینه ای را برای معرفی بیشتر و بهتر کتاب را فراهم آوریم.

محمود اکرامی فر، کتاب «دست خون» را حاصل زندگی و عمر مودب معرفی کرد و گفت: شما با خواندن این کتاب به زیبایی با زندگی نویسنده کتاب از تولد تا حال حاضر بصورت داستانی منظوم و جهت دار آشنا خواهید شد. کتاب شامل تمام تلخی ها و شیرینی های زندگی نویسنده، طبیعت و زندگی روستایی در آن به وضوح مشخص است.

اکرامی فر با اشاره به اینکه مودب در شعر از نمادهای طبیعی همچون تلخک برای حضور تلخی و شیرینی زندگی در شعر استفاده کرده است، گفت: شعر وظیفه زیبایی آفرینی صد در صدی را ندارد و در برخی جاها وظیفه شعر بیان زیبایی هاست، شعر هم خیال دارد هم خیال را بر می انگیزد.

وی در ادامه گفت: این کتاب شعر یک شعر بومی و یک شعر ایرانی است که بسیار زیبا سروده شده و مورد پسند بنده است، در شعر فردیت و حضور شاعر، ضرب المثل ها، از روزگار گذشته تا به امروز صحبت شده است، کتاب کشش ، اقتدار و حسن مطبع خوبی دارد و شرایط داستان کوتاه را در شعر به خوبی بیان کرده است و از تکرار برای تایید بسیار استفاده نموده است.

 اکرامی فر  به حاضرین جلسه تاکید کرد: نمی گویم این کتاب را حتما بخوانید ولی اگر بخوانید ضرر نمیکنید.
در ادامه شاعران برجسته استان کرمانشاه به معرفی کتاب های خود پرداختند که در ادامه به مرور اجمالی از آن می‌پردازیم.

اصغر عظیمی مهر؛ به ارائه کتاب «این یک کتاب نیست احتمال یک زن بیشتر است» نوشته: سمیه قبادی پرداخت.
حسین احمدی محجوب؛  به ارائه کتاب «تقصیر جاده نیست» نوشته: امین شیرزادی، پرداخت.

فرهاد مرادی(مسکین)؛ به ارائه کتاب «کفش های مکاشفه« احمد عزیزی، پرداخت.

سمیه قبادی؛ کتاب «نوجوانی درخت کاج» نوشته: غلامرضا بکتاش، را ارائه کرد.

پوریا منصوری؛ کتاب «از سال های دور و نزدیک» نویسنده: محمد جواد محبت، را به حاضرین ارائه نمود.

در پایان از شرکت کنندگان در جلسه با اهدا لوح تقدیر و جایزه تقدیر و قدردانی شد.

نظر شما