شناسهٔ خبر: 21439838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نماینده مجلس:

حمایت از کتابخانه های عمومی گامی مهم در توسعه فرهنگی کشور است

خبرگزاری شبستان: نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از کتابخانه های عمومی گامی مهم و اثرگذار در توسعه فرهنگی کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، محسن بیگلری، در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بانه که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: کتاب از مهم ترین ارکان در توسعه فرهنگی جامعه است که نیاز به توجه ویژه دارد.


وی با بیان اینکه متاسفانه بحث کتابخوانی امروز در جامعه کمرنگ شده است، ادامه داد: تکنولوژی های امروزی و دنیای مجازی به هیچ عنوان نمی تواند جای کتاب را پر کند.

بیگلری بی توجهی به کتاب را از آسیب های مهم در جامعه برشمرد و افزود: مسئولان و مردم باید بیش از پیش به مسئله کتاب و مطالعه توجه کنند و امر کتابخوانی را به عنوان یکی از مهم ترین ارکان توسعه فرهنگی مدنظر قرار دهند.

وی با تقدیر از فعالیت های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد: خوشبختانه این نهاد فرهنگی با برنامه ریزی های مهم و کاربردی سعی در افزایش انگیزه عمومی به مطالعه و ترویج فرهنگی کتابخوانی در جامعه را دارد.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس دیداری که با مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مرکز داشتم آن ها قول مساعد دادند که برای حل مشکلات موجود کتابخانه های عمومی کردستان و به ویژه حوزه انتخابیه بیش از پیش حمایت کنند.

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بانه نیز در این جلسه اظهار داشت: متناسب‌سازی خدمات و منابع کتابخانه‌ها با نیازها و همچنین علایق مردم یکی از راهکارهای مهم در ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

محمد فلاحی با اشاره به اینکه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه یکی از نیازهای فرهنگی جامعه است، گفت:  کتاب و کتابخوانی از ارکان توسعه فرهنگی است و نیاز به ارتقای سرانه مطالعه امری است که باید  به آن توجه شود.

وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات پیش روی کتابخانه های عمومی بانه، بیان داشت: مسئولان وظیفه دارند از کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان فرهنگ ترویج مطالعه حمایت کنند.

فرماندار بانه تصریح کرد: ارتقای سرانه مطالعه در شهرستان بانه نقش بسیار مهم و اساسی در توسعه فرهنگی شهرستان و ارتقای آگاهی و بصیرت جامعه دارد.

فلاحی خواستار توجه بیشتر خانواده‌ها به کتاب شد وافزود: خانواده‌ها می‌توانند با ایجاد انگیزه در کودکان و زمینه‌سازی برای مطالعه به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی بکنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه کمبود زیربنا را از مهم ترین مشکلات کتابخانه های استان و به ویژه شهرستان بانه عنوان کرد و گفت: تامین زمین و همچنین تخصیص اعتبار برای ساخت کتابخانه امری ضروری است.

اسماعیل احمدی بیان داشت: در حال حاضر زیربنای کتابخانه های عمومی در کردستان بالغ بر 4/1 متر مربع به ازای هر یکصد نفر از جمعیت است در حالی که این میزان در کشور 4 متر مربع است.

وی عنوان کرد: مسئولان و خیرین می توانند با حمایت از کتابخانه های عمومی در راستای حل این مشکل در استان کردستان گام های اساسی بردارند و به ارتقای شاخص های مطالعه و توسعه فرهنگی منطقه کمک کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان راه اندازی کتابخانه در روستاها را از برنامه های نهاد بیان کرد و افزود: مسئولان در استان و شهرستان ها، دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها و خیرین می توانند با تامین زمین و ساختمان به این امر کمک کنند.

وی تاکید کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی آماده هر گونه همکاری به منظور راه اندازی کتابخانه در روستاهای استان است و از کسانی که در این راستا گام بر می دارند حمایت می کند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی بانه نیز در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر این شهرستان دارای 5 کتابخانه عمومی نهادی با دو هزار و 200 عضو فعال است.

صفر حسین زاده زیربنای کتابخانه های عمومی بانه را  یک هزار و 480 متر مربع برشمرد و افزود: متاسفانه در این زمینه از میانگین کشوری بسیار عقب هستیم و به منظور جبران کاستی ها نیازمند حمایت مردم و مسئولان هستیم.

وی بیان کرد: همچنین در حال حاضر 58 هزار عنوان کتاب در 72 هزار نسخه در کتابخانه های عمومی شهرستان در دسترس عموم قرار دارد و علاقمندان می توانند از این منابع در کتابخانه ها بهره مند شوند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت شهرداری ها از کتابخانه های عمومی عنوان کرد: پرداخت نیم درصد به حساب انجمن در قانون مصوب شده است و بی توجهی به این مسئله فرار از اجرای قانون است.

حسین زاده اضافه کرد: این نهاد فرهنگی تمام تلاش خود را به منظور ارتقای شاخص های مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه صورت می دهد و البته در این راستا نیاز به حمایت مسئولان و نمایندگان مردم دارد.
 

نظر شما