شناسهٔ خبر: 21434382 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از جلسه هفته دفاع مقدس خوزستان؛

تشریح برنامه های هفته دفاع مقدس خوزستان/رونمایی از۴المان زن شهیده

اهواز - برنامه های ویژه هفته دفاع مقدس از سوی مسئولان دستگاه های مختلف استان تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه ستاد استانی هفته دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در استانداری خوزستان برگزار شد و مسئولان دستگاه های مختلف استان برنامه های خود برای گرامیداشت این هفته را ارائه کردند.

سیده فرانک موسوی مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان اظهار کرد: بیش از ۵۰ برنامه را تدوین کردیم که همایش تجلیل از زنان فعال دفاع مقدس (زینبیون)، همایش تجلیل از همسران و مادران شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، شب شعر دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه نقش زنان در دفاع مقدس از جمله آنها هستند.

وی افزود: تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران، طرح پژوهشی نقش زنان در وفاق اجتماعی در دوران دفاع مقدس، برگزاری مسابقات قرآنی برای خانواده های شاهد و ایثارگر و اعزام آنها به سفرهای زیارتی نیز از دیگر برنامه ها هستند.

موسوی عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم نقش زنان را در دفاع مقدس تبیین کنیم چون برنامه ریزی های ما با هدف تبیین رشادت های بانوان و انتقال آن به نسل جوانان انجام می شود.

۱۳۰۰ برنامه فرهنگی ورزشی

عباس حیدری، مسئول کمیته فرهنگی ـ هنری ستاد هفته دفاع مقدس استان نیز در این نشست اظهار کرد: کمیته فرهنگی، هنری و ورزشی به مسئولیت ارشاد تشکیل و بیش از یک هزار و ۳۰۰ برنامه را برای هفته دفاع مقدس تدوین کرده ایم.

وی افزود: ساخت شهرک سینمایی و همچنین اختصاص بخشی از برنامه های صدا و سیما به پخش مستندهای تهیه شده پیشنهاد می شود.

حیدری تصریح کرد: تخفیف ۳۰ درصدی در نمایشگاه های کتاب، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و رزمندگان، برگزاری مسابقات کتابخوانی، شب شعر خاطره خاکریزها، مراسم اهدای خون برای بیماران نیازمند، مراسم عزاداری و مرثیه خوانی در ادارات و سازمان ها از جمله برنامه های هفته دفاع مقدس است.

وی بیان کرد: تجلیل از عبدالرضا حیاتی شاعر دفاع مقدس، جلسات نقد کتاب دفاع مقدس، برگزاری مسابقات ورزشی، تجلیل از خانواده شهدای ورزشکار، اعزام افراد برای خاطره گویی، بازدید از جانبازان قطع نخاع و برنامه ریزی برای بهره مندی از فضای مجازی و رسانه  نیز از دیگر برنامه ها هستند.

پخش ۷ هزار دقیقه برنامه در صدا و سیما

ایرج مزارعی معاون صدا و سیمای خوزستان نیز در این نشست گفت: نباید بگوییم هفته دفاع مقدس و در طول سال باید به این موضوع بپردازیم و اینکه در طی یک هفته بخواهیم این همه رشادت ها و جانفشانی ها آن هم در شرایطی که محیط پیرامونی ما کلا امنیتی شده، خیلی سخت است.

وی افزود: بیش از هفت هزار دقیقه برنامه در حوزه معاونت صدا، سیما و اطلاعات و اخبار صدا و سیمای خوزستان پخش می شود.

مزارعی بیان کرد: پنجشنبه شب از سردار شاهوارپور برای حضور در گفتگوی ویژه خبری دعوت کردیم و این گفتگوی ویژه تا هفت شب با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح استان ادامه دارد.

وی عنوان کرد: مقرر شده تمام برنامه های رادیو، سیما و برنامه خبر گفتمان و رویکرد هفته دفاع مقدس داشته باشد. البته هفته امر به معروف و نهی از منکر و بازگشایی مدارس را نیز به صورت همزمان داریم ولی رویکرد قالب را به هفته دفاع مقدس اختصاص داده ایم.

اعزام خانواده شهدا به مشهد

حسن نورانی نماینده کمیته ایثارگران اظهار کرد: غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدا، برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه در گلزار شهدا، همایش پیرغلامان شاهد و ایثارگر، ترویج فرهنگ ایثار و شهدا با برگزاری بیش از یک هزار برنامه در حسینیه ها به نام شهدا از جمله برنامه های این کمیته برای هفته دفاع مقدس هستند.

وی افزود: برگزاری شب خاطره شهدای مدفاع حرم، شب شعر، رونمایی از کتاب و کلیپ دلتنگی ویژه شهدای مدافع حرم، اعزام خانواده شهدا به مشهد و قم نیز از دیگر برنامه ها هستند. این کمیته بیش از ۲۵ عضو دارد و در جلسات سازمان های مختلف نیز همیشه حضور دارند.

رونمایی از آلبوم ۷ هزار شهید

سرهنگ عفراوی مسئول کمیته نیروهای مسلح این ستاد نیز در این نشست اظهار کرد: برنامه های این هفته یک سال با میزبانی سپاه و یک سال هم با میزبانی ارتش برگزار می شود. برای سال جاری ۲۴ جلسه در مرکز استان تشکیل شده است.

وی افزود: رژه برای اهواز و ۱۱ شهرستان برنامه ریزی شده و اقتدار نیروهای مسلح که اقتدار نظام هست را به نمایش می گذارند. در ۱۷ شهرستان نیز صبحگاه مشترک برگزار می شود.

عفراوی با اشاره به برگزاری ۱۵۲ برنامه اصلی و دو هزار و هفت برنامه کلی در هفته دفاع مقدس بیان کرد: ۷۰ مورد از برنامه جدید هست که در سال های قبل اجرا نشده بود. رونمایی از آلبوم هفت هزار شهید که آنها را در آینده ای نزدیک اهدا می کنیم ولی یک نسخه از آن برای موزه دفاع مقدس استان آرشیو می شود.

مسئول کمیته نیروهای مسلح در ستاد هفته دفاع مقدس استان خوزستان گفت: نمایش رزمی بازسازی عملیات مولای متقیان چذابه را در سوسنگرد اجرا می کنیم. همچنین برنامه های پنج و ۹ مهر هم برنامه ریزی شده ولی تأکید ما روی شهر حمیدیه است که باید بیشتر پشتیبانی شود.

عفراوی افزود: رونمایی از چهار المان زنان شهیده را در هفته دفاع مقدس خواهیم داشت؛ از المان شهیده سهام خیام در هویزه، خرمشهر دو نفر و مریم فرهانیان از آبادان رونمایی می شود.

وی با اشاره به رونمایی کتاب «نیمکت های بهشتی» در هفته دفاع مقدس گفت: دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی از قبور شهدا، سخنرانی در نماز جمعه، هماهنگی برای اعزام راویان دفاع مقدس به مدارس، سازمان ها و اماکن مختلف، تهیه و ارسال جدول مصاحبه های رزمندگان و فرماندهان به صدا و سیما و حضور پررنگ تر و سازمان یافته شده در نماز جمعه از جمله برنامه های هفته دفاع مقدس در خوزستان هستند.

شهرداری یک بنر نصب نکرد

مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در ستاد دفاع مقدس ۶ کمیته تشکیل دادیم، گفت: نیروهای مسلح، ایثارگران، فرهنگی ـ هنری، تبلیغات و اطلاع رسانی، بانون و ارزیابی کمیته های این ستاد هستند.

محمد علیپور بیان کرد: فرهنگ عاشورایی در عراق، سوریه و یمن ایجاد شده و معطل ما نمی مانند؛ ما باید بتوانیم عقب افتادگی استان را که پایتخت دفاع مقدس هست را جبران کنیم که برای آیندگان بماند.

وی خبر داد: به صورت کلی بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ برنامه در استان خوزستان با هدف گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار می شود. پنج مهر سالروز شکست حصر آبادان و ۹ مهر سالروز عقب راندن نیروهای بعثی از حمیدیه دو مناسبت مهم در هفته دفاع مقدس است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علیپور با نماینده شهرداری برای برنامه های ضعیف این سازمان به مناسبت هفته دفاع مقدس جر و بحث و خواستار برنامه های قوی تری شد. وی خطاب به نماینده شهرداری گفت: سال گذشته از سوی شهرداری یک بنر در سطح کلانشهر برای دفاع مقدس نصب نشده بود و همه اجاره داده شده بودند.

جمال عالمی نیسی معاون منابع انسانی استانداری خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: اولین شهید سازمان به صورت ویژه مورد عنایت قرار بگیرد و مدیرکل از خانواده آنها سرکشی داشته باشد.

وی افزود: پیشنهاد می شود که تاریخ تولد ایثارگران و جانبازان هر کدام از ادارات ثبت و به صورت ویژه به آنها تبریک گفته شود. باید برای ایثارگران و رزمندگان برنامه های مختلفی برگزار شود تا احساس کنند هنوز فرهنگ رشادت و جانفشانی های انجام شده در دوران دفاع مقدس زنده است.

عالمی نیسی با تاکید بر لزوم عنایت ویژه داشتن به ایثارگران و جانبازان گفت: هیچ اشکالی ندارد که جلوی همه خم شده و به دستان ایثارگران و جانبازان بوسه زده شود.

عاشور سواری پور فرماندار حمیدیه نیز با اشاره به اطلاع رسانی و تبلیغات برای برنامه های هفته دفاع مقدس اظهار کرد: دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی قبور شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی ـ ورزشی، برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس، ارائه خدمات پزشکی، برپایی جشنواره غذایی محلی با همکاری کانون بانوان، تجلیل از خانواده و همسران شهدا از جمله برنامه های این شهر برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.

وی افزود: برگزاری نشست های بصیرتی، ابلاغ وظایف کمیته های ستاد، برگزاری همایش شعر با حضور شاعران بین المللی، نصب تابلوهای مختلف به ویژه با محوریت ۹ مهر، نصب۱۰ تابلو در حدفاصل حمیدیه تا اهواز با محوریت ۹ مهر و برگزاری جلسات به منظور برگزاری هرچه باشکوه تر این مناسبت را نیز داشتیم.

سواری پور با اشاره به تشکیل ستاد ۹ مهر در شهر حمیدیه اظهار کرد: همایش عشایر و روستاییان در بخش گمبوعه و مرکزی، همایش کارآفرینان، جوانان و کشاورزان که نقش مهمی در حماسه ۹ مهر داشتند نیز از دیگر برنامه های شهر هستند.

ویژه برنامه های کتابخوانی

منصور رستمی سرپرست اداره کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: برنامه ویژه جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس در سه رده سنی کودکان (نقاشی)، نوجوانان (گویش مجازی) و بزرگسالان (تأثیرگذارترین جمله کتاب) را برگزار می کنیم.

وی افزود: در شهرهای با محوریت جنگ پنج نقد کتاب از نویسندگان همان شهرها را اجرا می کنیم. خرمشهر، آبادان، اهواز، دزفول و بهبهان این شهرهایی هستند که نقد کتاب در آنها اجرا می شود.

رستمی عنوان کرد: کتابخانه شهید رجایی را بازسازی و در مجموع با برنامه های انجام شده ۱۷۳ برنامه در هر کتابخانه ای در هفته دفاع مقدس اجرا می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته دفاع مقدس در تقویم جمهوری اسلامی ایران به هفته آغازین تجازو عراق به خاک ایران عنوان می شود از ۳۱ شهریور تا ششم مهر ادامه دارد.

نظر شما