شناسهٔ خبر: 21422411 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تولید زباله در آستارا از مرز هشدار گذشت ضرورت تبدیل پسماند به کود

به گزارش خبرنگار ایرنا سروش وظیفه در جلسه علنی شورا در ساختمان شورای اسلامی آستارا افزود: سرانه تولید روزانه زباله در کشور حدود 600، در جهان 250 تا 300 گرم و

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا سروش وظیفه در جلسه علنی شورا در ساختمان شورای اسلامی آستارا افزود: سرانه تولید روزانه زباله در کشور حدود 600، در جهان 250 تا 300 گرم و در آستارا حدود یک و نیم کیلوگرم است که برای کاهش این رقم در آستارا باید کار فرهنگی شود.
وی اضافه کرد: به علت بالا بودن سطح آب های زیر زمینی، شیرابه زباله های دفن شده در نوار ساحلی آستارا باعث تهدیدات زیست محیطی می شود و شورای اسلامی شهر از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ارائه و اجرای طرح دفع بهداشتی زباله حمایت می کند.
شهرام دولت ترکپور دیگر عضو شورای اسلامی شهر آستارا نیز در این جلسه گفت: یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث کارخانه تولید کود از زباله در محدوده 15 هکتاری محل دفن زباله این شهرستان اعلام آمادگی کرده است.
وی میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی برای این کارخانه را 100 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: جلسه ای با حضور این سرمایه گذار برگزار خواهد شد تا این طرح به زودی با همکاری شهرداری آستارا اجرا شود.
شهردار آستارا نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری آماده همکاری در اجرای طرح یاد شده است، تصریح کرد: ساماندهی محل دفن زباله در این سال ها در دستور کار شهرداری قرار گرفته ولی با اجرای طرح جدید علاوه بر دفع بهداشتی زباله، اشتغالزایی نیز خواهد شد.
جواد معیتی با اشاره به اینکه بهسازی حاشیه تالاب استیل با رعایت شرایط زیست محیطی در دستور کار شهرداری آستارا قرار دارد، افزود: 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای بهسازی تالاب استیل آستارا اختصاص یافته است.
وی با تقدیر از حمایت فرمانداری از اجرای طرح بهسازی تالاب استیل اظهار کرد: زباله مهم ترین عامل تهدید تالاب استیل است و با بهسازی حاشیه آن علاوه بر جذب گردشگر، محیط تالاب پاکیزه خواهد ماند.
تالاب استیل آستارا با 138 هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا، مأمن جوجه آوری بیش از چهار هزار و 500 قطعه پرنده باکلان کوچک و اگرت و جزو مناطق شکار ممنوع است.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، جزو 20 شهر گردشگرپذیر کشور است و روزانه حدود 100 تن زباله در این شهرستان تولید و در نزدیک ساحل خزر دفن می شود.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124 / 2007

نظر شما