شناسهٔ خبر: 21412516 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خاطره بازی از فینالیست ایرانی در آسیا؛

گزارش AFC از تقابل الهلال و ذوب آهن در آستانه بازی با پرسپولیس

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارشی از دیدار دو تیم ذوب آهن و الهلال عربستان در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در آستانه بازی این تیم عربستانی مقابل پرسپولیس منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، وب سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی در آستانه بازی دو تیم پرسپولیس و الهلال عربستان در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا نوشت: «بعد از چند دیدار جذاب در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حالا تنها ۴ تیم مانده‌اند تا برای عنوان قهرمانی قاره بجنگند.

در منطقه غرب آسیا و در مرحله نیمه نهایی، الهلال عربستان به مصاف پرسپولیس ایران خواهد رفت. تیم شهر ریاض در دوره‌ بعد از فصل ۰۳-۲۰۰۲ که دو تیم ایرانی و عربستانی در این مرحله به مصاف هم رفتند، در سال ۲۰۱۰ با ذوب آهن دیدار کرده است.

در آستانه بازی هفته آینده دو تیم اما زمان را با هم برمی‎گردانیم و یاد و خاطره آن بازی را زنده می‌کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاد.

الهلال، غول آسیا، آن دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان را در گروه D مسابقات آغاز کرد و توانست به عنوان تیم صدرنشین گروه و بالاتر از مس کرمان، السد و الاهلی صعود کند.

یک برد ۳ بر صفر مقابل بنیادکار در مرحله یک هشتم نهایی به دست آمد و باعث شد این تیم به یک چهارم نهای برسد؛ جایی که باید با الغرافه قطر بازی می‌کرد.

در دیداری کلاسیک که برای مدت‌ها در ذهن هواداران دو تیم خواهد ماند الهلال در خانه به برد ۳ بر صفر رسید و بعد از آن دو تیم در دوحه به مصاف هم رفتند که آنجا هم تیم قطری به برد ۳ بر صفر رسید و در نتیجه بازی به وقت‌های اضافی رسید، جایی که الغرافه گل چهارم را هم زد. اما الهلال خوش شانس بود و در نهایت توسط یاسر القحطانی و المحیانی گل زدند و در نتیجه تیم عربستانی راهی نیمه نهایی شد.

در مورد ذوب آهن حضورشان در سال ۲۰۱۰ دومین دوره حضور تاریخ این تیم در لیگ قهرمانان بود و پیش از آن در سال ۲۰۰۴ به این مسابقات راه پیدا کرده بودند. در آن سال آن‌ها در مرحله گروهی حذف شده بودند.

تیم اصفهانی اما در گروه B مسابقات قرار داشت، گروهی سخت که در آن بنیادکار، الاتحاد و الوحده حضور داشتند و همه این تیم‌ها قبلا در نیمه نهایی هم بازی کرده بودند.

ذوب آهن از آن گروه صعود کرد و در یک هشتم نهایی مس کرمان را یک بر صفر شکست داد و بعد از آن با برد در مجموع ۳ بر ۲ مقابل پوهانگ استیلرز، مدافع عنوان قهرمانی، همه را شوکه کرد و راهی نیمه نهایی شد.

تیم کره‌ای با قانون گل زده در خانه حریف در بازی برگشت پیش بود و در ۱۰ دقیقه پایانی محمدرضا خلعتبری در دقیقه ۸۰ گل زد و ذوب آهن را به نیمه نهایی و جایی که الهلال منتظرش بود رساند.

در دیداری که در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد هر دو تیم موقعیت‌هایی داشتند که گل اول را بزنند، اما بهترین آن‌ها را خلعتبری و نواف العابد ۲۰ ساله از دست دادند.

دروازه‌بان الهلال، حسن العتیبی، در دقیقه ۲۱ ضربه زیبای ایگور کاسترو را مهار کرد تا مانع باز شدن دروازه‌اش شود و از این بابت تیم عربستانی باید از او متشکر باشد.

در شرایطی که بازی با نتیجه مساوی بدون گل به پایان نیمه اول نزدیک می‎شد، الهلال با پاسکاری عالی توپ را به یاسر القحطانی رساند و او هم در محوطه جریمه سرنگون شد تا یک پنالتی به تیمش برسد.

اما بعد از ضربه پنالتی این ذوب آهن بود که جشن گرفت چون شهاب گردان، دروازه‌بان این تیم توانست ضربه کریستین ویلهلمسن را مهار کند. در نیمه دوم هم این ذوب آهن بود که کار را برای حریفش سخت کرد. قاسم حدادی‌فر یک ضربه کاشته زد که دیوار دفاعی را رد کرد و به تور چسبید و باعث شد تیم میزبان یک بر صفر پیش بیفتد.

العابد در ادامه با یک شوت زیبای پای چپ تیر دروازه را لرزاند. الهلال فرصت‌های زیادی برای مساوی کردن داشت که البته آن‌ها را از دست داد.

برای بازی برگشت در ریاض ورزشگاه ۶۸ هزار نفری سلطان فهد پر شده بود و هواداران منتظر بودند تا الهلال برای اولین بار بعد از سال ۲۰۰۲ به فینال لیگ قهرمانان برسد. به نظر می‎رسید میزبان به راحتی کار را تمام کند، اما ذوب آهن از چیزی که فکرش را می‌کردند سرسخت‌تر بود.

موقعیتی به تیم میزبان رسید که البته تبدیل به گل نشد، اما جو ورزشگاه را متشنج کرد. تیاگو نوس، محمد الشلهوب و میرل رادوی همه فرصت داشتند تا گل بزنند، اما روز روز آن‌ها نبود. در عوض این ذوب آهن بود که گل زد و باعث شد سکوت در ورزشگاه فراگیر شود.

یک اشتباه عجیب از عثامه هوساوی توپ را به کاسترو رساند و او هم دروازه العتیبی را باز کرد و نتیجه را یک بر صفر کرد تا نتیجه در مجموع ۲ بر صفر شود. اما کار زمانی برای الهلال بدتر شد که لی یونگ پیو، مدافع این تیم کنترلش را از دست داد و به خاطر خطا روی خلعتبری کارت قرمز مستقیم گرفت و اخراج شد. داور آن بازی روشن ایرماتوف بود.

سوت پایان به صدا در آمد و و معنی‌اش این بود که ذوب آهن برای اولین بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است.

در فینال تیم ایرانی باید به مصاف سئونگنام ایلوا چونما در توکیو می‌رفت و آنجا تیم ایرانی نتوانست قدم آخر را بردارد و با شکست ۳ بر یک دوم شد.

از آن زمان به بعد بهترین رکوردی که ذوب آهن در آسیا کسب کرده یک چهارم نهایی سال ۲۰۱۱ بوده است. امسال این تیم نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و در گروهش سوم شد.

الهلال اما تورنمنت موفقی داشت و توانست برای هفتمین سال پیاپی از مرحله گروهی صعود کند. این تیم همچنین در سال ۲۰۱۴ دوم شد و در ۲۰۱۵ هم به نیمه نهایی رسید.

از بازیکنانی که در سال ۲۰۱۰ مقابل ذوب آهن بازی کردند عثامه هوساوی، عبدالله الزوری و نواف العابد برای بازی مقابل پرسپولیس در اختیار تیم عربستانی هستند. این بازی قرار است ۲۶ سپتامبر برگزار شود و این در حالی است که سلمان الرفاج و یاسر القحطانی به دلیل مصدومیت به این بازی نمی‌رسند.»

نظر شما