شناسهٔ خبر: 21411844 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

مغز انسان را به اینترنت وصل کردند

صاحب‌خبر -

نسترن صائبی
این محققان در قالب پروژه ای به نام Brainternet روشی ابداع کردند که بتوانند عملا مغز را نیز به اینترنت چیزها (IoT) وصل کنند. 
محققان پروژه Brainternet با بهره گیری از امواج EEG مغز (الکتروانسفالوگرافی)، یک ابزار پایشگر سیگنال های Emotiv را به سر انسان متصل کردند که امواج را به یک کامپیوتر رزبری پای (Raspberry Pi) ارسال می کند. رزبری یک رایانه تک-بورد (Single-board computer) در اندازه یک کارت اعتباری است که بنیاد رزبری پای آن را ساخته تا آموزش علوم کامپیوتر را در مدرسه ها تشویق کند. این کامپیوتر نیز داده ها را به یک اپلیکیشن مخصوص می فرستد و در نهایت تمامی داده ها روی یک وب سایت عمومی در اختیار کاربران اینترنت قرار می گیرد.
آدام پانتانوویتز، استاد دانشکده برق و مهندسی اطلاعات دانشگاه ویتز دراین باره گفت: Brainternet افق های جدیدی در زمینه رابط کاربری مغز-کامپیوتر باز کرده و اطلاعات مهمی را درباره نحوه عملکرد مغز و پردازش اطلاعات در مغز در اختیار ما قرار خواهد داد. 
وی افزود: این پروژه به دنبال آسان کردن درک مردم از نحوه کار کردن مغز خودشان و دیگران است. با این روش نه تنها می توان به طور مستمر فعالیت های مغزی را پایش کرد، بلکه می توان برخی تعاملات مغز با بدن را نیز درک کرد. 
عضله فکری
پانتانوویتز گفت که این پروژه فعلا در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و تیم تحقیقاتی او قصد دارد در آینده، ارتباطات تعاملی بیشتری میان افراد و مغزشان برقرار کند. جالب است بدانید که برخی از قابلیت ها همین حالا به صورت محدود در حال آزمایش هستند و به عنوان مثال افراد می توانند با استفاده از اینترنت، عضلات دست خود را تحریک کنند و آن را تکان دهند. اما به گفته پانتانوویتز، روش جدید می تواند برای بهبود رده بندی داده های ثبت شده در یک اپلیکیشن گوشی همراه به کار گرفته شود تا داده هایی را برای نوشتن یک الگوریتم یادگیری ماشینی ارایه دهد. 
وی افزود: در آینده اطلاعات از هر دو طرف یعنی هم از سوی مغز و هم به سمت مغز منتقل خواهند شد. کاربردهای آینده این پروژه می تواند ما را به دستاوردهای بزرگی در زمینه یادگیری ماشینی و رابط کاربری مغز- کامپیوتر نظیر «توری عصبی» ایلان ماسک و «کرنل» برایان جانسون برساند. 
گفتنی است که این پروژه می تواند درک بسیار خوبی از نحوه عملکرد ذهن ما و اینکه دانش چگونه قدرت مغزمان را افزایش می دهد، بدهد. 
توری عصبی و کرنل 
ایلان ماسک با همکاری نورالینک روی پروژه توری عصبی کار می کند. نورالینک شرکتی است که در ارتباط با فناوری های عصبی و مغزی فعالیت می کند. در همین راستا نورالینک موفق شده است تعدادی از متخصصان برجسته ای را که در زمینه کار با الکترودهای مغزی سابقه فعالیت دارند همراه با تعدادی از متخصصان حوزه فیزیولوژی مغزی استخدام کند. این شرکت در درجه اول به دنبال آن است که به سراغ درمان بیماری های خاص همچون بیماری صرع برود. اگر این شرکت با راه حل توری عصبی و کاشتنی های مغزی موفق شود پیشرفت هایی در زمینه درمان بیماری صرع، پارکینسون یا افسردگی ابداع کند، این شانس را به دست خواهد آورد تا فناوری فوق را در قالب یک رویکرد پزشکی موفق به ثبت برساند. 
شبکه عصبی توری تراشه ای است که توانایی یادگیری و رشد را به همراه مغز انسان دارد و در مغز کاشته می شود. این فناوری به مغز انسان قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت و همکاری و در آینده تلفیق با سیستم های هوش مصنوعی را خواهد داد.
ماسک اعلام کرده است این فناوری کارآیی مغز را بهبود می دهد و می توان گفت قوی ترین مغزی که می تواند وجود داشته باشد را به وجود خواهد آورد. 
همانطور که گفته شد، کمپانی تسلا تنها شرکتی نیست که در این زمینه فعالیت می کند و در حال حاضر شرکت هایی نظیر کرنل با مدیریت برایان جانسون نیز در این زمینه فعالیت می کنند.
فعالیت های کرنل محدود به ساخت یک تراشه نیست و این شرکت قصد دارد یک ایمپلنت مغزی طراحی کند که بیماری های عصبی نظیر آلزایمر،ALS  و پارکینسون را درمان کند و به جای بخش های آسیب دیده در مغز فرمان بدهد.
محققان معتقدند با تکمیل تحقیقاتشان در این زمینه می توان مغز را با استفاده از این تراشه ها برنامه ریزی کرد و تغییرات دلخواه را در افراد به وجود آورد.
تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی با قدرت و سرعت زیادی پیگیری می شود و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بزرگی نظیر مرکز مطالعات فناوری ارتش آمریکا (دارپا) روی آن سرمایه گذاری می کنند.
تا چندی پیش مطرح شدن این موارد بیشتر به داستان های علمی- تخیلی شباهت داشت اما با توجه به سرعت پیشرفت تحقیقات به نظر می رسد زمان زیادی تا تحقق این رویاها باقی نمانده است.
منابع: BusinessInsider و ScienceAlert

نظر شما