شناسهٔ خبر: 21409356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چه کسی استاندار خراسان رضوی می شود؟

مشهد بزرگ‌ترین کلانشهر مرزی است که به این علت هم از حساسیت بالایی برخوردار است، همچنین خراسان رضوی همجوار با کشور افغانستان است که ناامن‌ترین کشور همسایه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بعد از پیروزی مجدد حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات، اصلاح‌طلبان به ویژه نمایندگان لیست امید درباره وزرای پیشنهادی کابینه، تغییررحمانی فضلی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های روحانی می‌خواندند و صراحتاً بر تغییر گسترده استانداران تاکید داشتند. در همین زمینه، خانم پروانه مافی عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو گفته است: «در جلسات متعدد فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس با آقای رحمانی فضلی، درباره تغییر استانداران و فرمانداران بحث‌هایی مطرح شد و ایشان محدودیت‌هایشان را مطرح کردند اما قول دادند که در دولت دوازدهم تغییرات گسترده‌ای در حوزه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها داشته باشند.»


به نظر می‌رسید تغییر استانداران و فرمانداران به چالشی جدید برای رحمانی فضلی تبدیل می‌شود و اصلاح‌طلبان حتی قبل از انتصاب او به سکانداری ساختمان فاطمی، سهم‌خواهی‌های خود برای انتصابات در استانداری‌ها را آغاز کرده بودند. سر انجام اما بیست و دوم شهریورماه هم در جلسه هیات دولت، استانداران پیشنهادی برای 7 استان هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز از هیات وزیران رأی اعتماد گرفتند.

نگاهی کوتاه به سوابق استانداران انتخاب شده به خوبی نشان می‌دهد دولت تلاش کرده توازن را در انتخاب استانداران حفظ کند و تا حد ممکن گرایش‌های سیاسی را در نظر بگیرد تا حدی بتواند اصلاح‌طلبان را راضی نگه دارد. اما این روزها خبرهایی درباره جابه‌جایی استاندار خراسان رضوی و گزینه‌های مطرح برای سکانداری مشهد مقدس بر سر زبان‌ها افتاده است، خبرهایی که بیش از تغییرات دیگر استان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

در دولت یازدهم نیز  تغییر استاندار خراسان رضوی جزو آخرین پرونده‌های پروسه انتخاب استانداران بود. این روزها زمزمه‌هایی برای ابقای استاندار فعلی یا انتخاب استاندار جدید به گوش می‌رسد که بدلیل مدیریت موفق آقای علیرضا رشیدیان در این چند سال و ارتباط خوب با دیگر مسوولان استانی از جمله نماینده ولی فقیه، برخی از نمایندگان خراسان‌رضوی موافق ادامه فعالیت رشیدیان هستند به‌طوری که چندی پیش آیت‌الله علم الهدی به طور سرزده از استانداری خراسان رضوی بازدید کرد اما گویا دولت برای او پستی دیگر در نظر گرفته است.


اما با تأیید خبر تغییر استاندار خراسان رضوی در روزهای گذشته از افرادی چون پژمان، خندان‌دل، محسن مهرعلیزاده، خباز، اسماعیل نجار، جواد آرین‌منش، حسین امینی و مروی به‌عنوان گزینه‌های مطرح استانداری نام برده می‌شود که بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، سید محمد پژمان شهردار سابق مشهد به‌عنوان استاندار جدید خراسان رضوی در جلسه روز یک شنبه یا چهارشنبه هیات دولت مطرح می‌شود. پژمان در میان طیف‌های سیاسی، از اصول گرایانی شناخته می‌شود که اعتدال و عقلانیت، دو شاخص مهم و اصلی در مدیریتش است. آقای امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره تغییر استاندار مشهد و حساسیت بالا در این منطقه گفت: «خراسان رضوی و مشهد مقدس از حساسیت‌های بالایی برخوردارند.

مشهد شهری بین‌المللی و کلانشهر مذهبی و تابلوی تمام‌نمای فرهنگ و معارف شیعی و رضوی است. سالی 2 تا 5/2 میلیون خارجی در مشهد تردد دارند. این کلانشهر مذهبی با معضل حاشیه نشینی رو به روست و یک سوم جمعیت آن حاشیه نشین هستند، همچنین با مشکل زیست‌محیطی جدی و کمبود آب روبه‌رو هستند.» وی ادامه داد: «مشهد بزرگ‌ترین کلانشهر مرزی است که به این علت هم از حساسیت بالایی برخوردار است، همچنین خراسان رضوی همجوار با کشور افغانستان است که ناامن‌ترین کشور همسایه است، همچنین این استان پتانسیل بالایی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی دارد که نقش آن را متمایز می‌کند.» این نماینده مجلس ویژگی‌های استاندار مورد نیاز خراسان رضوی را برشمرد و تاکید کرد: «‌کسی باید استاندار خراسان شود که اول در یک سطح بالایی از تجربه مدیریتی موفق باشد، دوم  اینکه فضای خراسان را بفهمد، حتی‌الامکان خراسانی باشد یا مدت مدیدی در این استان مدیریت کرده باشد، فضا را بشناسد و درک کند، همچنین فردی باشد که فضای مذهبی مشهد را به رسمیت بشناسد و خود را خادم امام رضا(؟ع؟) بداند، با هدف خدمت به امام رضا و فرهنگ امام رضا پا به مشهد بگذارد.»

قاضی‌زاده هاشمی درباره گزینه‌های مطرح برای استانداری خراسان گفت: «اسامی زیادی شنیدم مثل آقایان پژمان، خندان دل، خباز و مهر علیزاده که همه این افراد محترم هستند و تعدادی از آنها اهل خراسان‌اند، برخی از آنها نیز سابقه مدیریتی در این استان دارند.» وی خاطرنشان کرد: «به‌دلیل شرایط خاص و ویژه استان خراسان که بدان اشاره کردم، معرفی استاندار آن در ابتدای دولت یازدهم یکسال به طول انجامید، اما با توجه به گزینه‌های مطرح در این دوره و برخی خبرها درباره نهایی شدن آنها، به نظر می‌رسد انتخاب استاندار جدید مانند دوره قبل به طول نینجامد.» این نماینده مجلس در ادامه درباره عملکرد رشیدیان در دوران مدیریتش بر استان خراسان رضوی گفت: «‌وی قبلاً مدیرکل اطلاعات خراسان بودند و با فضای استان آشنایی داشت.

مدیریت وی سبب تثبیت فضای خراسان و مدیریت اوضاع شد. هر مدیری نقاط قوت و ضعفی دارد اما او نقاط قوتش زیاد بود و جا دارد تا از زحمات رشیدیان تشکر کنم.» قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: «تا آنجایی که بنده اطلاع دارم نمایندگان هم از عملکرد استاندار راضی بوده و خواستار تغییر استاندار خراسان رضوی نبودند، گویا دولت هم برای او محل مأموریت جدیدی در نظر گرفته است که از خراسان می‌رود.» این نماینده مجلس درباره رایزنی دولت با نمایندگان برای تعیین استاندار گفت: « این فرایندی رسمی و از وظایف دولت نیست اما اگر دولت در معرفی استانداران خود با مسوولان هر استان همراهی کند، مدیر موفق‌تری خواهد داشت.» قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: «برای معرفی استانداران تلاش می‌شود تا برای هماهنگی بیشتر با نمایندگان، نماینده محترم ولی فقیه، چهره‌های ذی نفوذ و علما مشورت کنند و توجه وزارت کشور به این مؤلفه‌ها سبب می‌شود تا استانداری مناسب و با عملکرد خوب به کار بگیرید. برای مثال در مشهد مقدس آستان قدس رضوی از جایگاه رفیعی برخوردار است و اگر استاندار جدید در مقام تقابل بر بیاید، همراهی آستان را ازدست می‌دهد اما با همراهی موفق‌تر عمل می‌کند.»


آقای محمد حسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به این سوال آیا تغییر استاندار خراسان رضوی در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، گفت: وزارت کشور پیشنهاد می کند و دولت اگر تصویب کرد از طریق رسانه ملی اعلام می شود. وی با بیان اینکه برای انتخاب استاندار هماهنگی های لازم صورت می گیرد، گفت: به‌دلیل اینکه استانداری مسوولیت حساسی است نمی توان خبر تغییر استاندار را زودتر از موعد اعلام کرد و به مصلحت کشور نیست.

منبع:صبح نو

نظر شما