شناسهٔ خبر: 21406540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یلدریم: همه پرسی اقلیم کردستان عراق مساله ای مرتبط با امنیت ملی ترکیه است

آنکارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را مساله‌ای مرتبط با امنیت ملی ترکیه عنوان کرد و گفت: در این رابطه گام و گام های لازم را بر خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یلدریم شنبه شب در حساب کاربری توئیتری خود اعلام کرد: در خصوص همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و کسی در این زمینه تردیدی نداشته باشد.
بینالی یلدریم و حیدرالعبادی نخست وزیران ترکیه و عراق دیروز جمعه در تماس تلفنی تأکید کردند که دو طرف به منظور منصرف کردن کردستان از برگزاری همه‌پرسی جدایی، همکاری مشترکی خواهند داشت.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد که در خصوص این همه پرسی تصمیمات لازم را در شورای امنیت ملی ترکیه اتخاذ خواهد کرد.
وی با تهدید بارزانی گفت: رئیس اقلیم کردستان عراق میزان حساسیت ترکیه را پس از جلسه شورای امنیت ملی و هیات وزیران در ترکیه به صورت واضح و روشن خواهد دید.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه جمعه در یک سخنرانی در شهر دهوک اعلام کرد که وعده‌ های زیادی که قبلا داده شد، عملی نشده و از این رو همه پرسی استقلال به تعویق نخواهد افتاد.
پارلمان کردستان عراق نیز ساعاتی بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه پرسی جدایی موافقت کرد.
از 68 نماینده حاضر در جلسه پارلمان کردستان عراق، 65 نفر به برگزاری همه پرسی جدایی رای مثبت دادند.
مقامات اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) برگزار کنند.
خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.
این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما